Waarschuwing: PayPal fraude

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 okt 2005, 21:52

Waarschuwing: PayPal fraude

Bericht door Matthijs »

Ik ben er gisteren bijna ingetuind, dus bij dezen een waarschuwing aan allen:

Ik ben bezig mijn Benavente te verkopen (staat ook in aangeboden/gezocht), en ongeveer een uur nadat de bas op marktplaats stond kreeg ik een reactie in enigszins gebrekkig vlaams van een zeker Bode Adelonge. Deze persoon wilde de bas wel kopen voor zijn vrouw en vroeg om wat extra foto's en wat de prijs zou zijn als ik hem opstuurde naar Eerdechem in België. Tot hier zou het nog legitiem kunnen zijn.

Twee dingen vielen echter in het bijzonder op: hij wilde persé met PayPal betalen en was niet geïnteresseerd in afdingen. Hier gingen bij mij wat alarmbellen rinkelen. Dus in verdere mailtjes probeerde ik er achter te komen of hij ook een bankoverschrijving of cash wilde overwegen. Hier ging hij niet op in, maar stuurde mij een link naar de veiligheids-pagina van PayPal in een poging mij te overtuigen dat het toch ècht veilig was. 's Avonds bleek dat het inderdaad niet in de haak was en kreeg ik een mailtje van Marktplaats dat Bode was afgesloten na meerdere klachten.

Dus maar even gegoogled op 'paypal fraude', en nu blijkt dat het eigenlijk kinderlijk makkelijk is om iemand van zijn spullen te ontdoen zonder ervoor te betalen. Men gebruikt een gestolen creditcard en het geld wordt in eerste instantie echt overgeboekt. Vervolgens ben je verplicht het item binnen 7 dagen te versturen. Dit gedaan hebbende blijkt een paar dagen later ineens dat de kaart gestolen was en wordt het geld weer van je rekening afgeboekt door PayPal. Zij ontkennen vervolgens verantwoordelijkheid en sturen je door naar het creditcard bedrijf en daar blijkt het in veel gevallen dat je je geld en spullen simpelweg kwijt bent.

Ofwel: kijk hiermee uit! Makrtplaats adverteert met PayPal als veilige betaalwijze, maar mijns inziens is een simpele bankoverschrijving nog altijd veiliger. ook al krijg je uiteindelijk je geld misschien terug, dat kost weer tijd en moeite waar niemand op zit te wachten.
Fotograaf (https://www.moodphoto.eu), Redacteur (https://www.debassist.nl)

(\__/) Gear:
(='.'=) Fender Jazz V Mex (Fralin elementen, Audere preamp), Fender HM Bass 5
(")_(") Hartke, Eden, Boss,Tech21, Stageclix, Nikon, Sigma
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Bericht door Charlie »

:kots:
Laatst gewijzigd door Charlie op 16 dec 2011, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Grappig hoe je je daar na een tijd bij neerlegt. Ik weet wat de risico's zijn, maar koop en verkoop al jaren het nodige via internet. Tot noch toe zonder problemen - vingers gekruisd.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ik ben er ooit ingetrapt. Het ging ook om iemand in Nederland (fake naam Arjan Walsarie) die alleen wilde dat ik via Paypal zou betalen. Ik dacht dat Paypal veiliger was dan gewoon overschrijven, dus ik heb toen 200 euro overgemaakt. Toen ik na een week en diverse onbeantwoorde mails mijn spul nog niet had ben ik zijn mailadres gaan googlen en toen kwam ik er achter dat het een oplichter was en dat er meer gedupeerden waren.
Ik heb toen via een klachten/fraude procedure etc. via Paypal mijn geld netjes terug gekregen. Paypal was erg snel en behulpzaam dus wat dat betreft alle lof.

het blijft alleen een bittere pil door alle tijd en ergernis die het kost. Plus je vertrouwen in het 2ehands via de post kopen wordt geschaad.
Bassdude BE
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 feb 2010, 16:12

Bericht door Bassdude BE »

Hoi, heb vandaag zo ook al enkele mails gekregen van mensen die liefst met paypal willen betalen,
maar als je nu het geld meteen van je paypal account haalt , op je bankrekening laat storten en wacht tot het daadwerkelijk op je bankrekening staat voor je de bas verstuurd is er toch geen gevaar of wel?
of kan paypal het geld dan alsnog terugeisen van je bank?

ok, hiermee is heel het nut van paypal wel een beetje verloren gegaan,maar als je het echt niet vertrouwd kan je het dan mischien op deze manier doen? :roll:
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 okt 2005, 21:52

Bericht door Matthijs »

Paypal kan het geld terugeisen van je bank, zie het maar als een creditcard transactie. En mijns inziens is het inderdaad simpelweg onveiliger dan een normale overschrijving.
Fotograaf (https://www.moodphoto.eu), Redacteur (https://www.debassist.nl)

(\__/) Gear:
(='.'=) Fender Jazz V Mex (Fralin elementen, Audere preamp), Fender HM Bass 5
(")_(") Hartke, Eden, Boss,Tech21, Stageclix, Nikon, Sigma
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

Ik ben ook gisteren gecontacteerd door iemand die iets voor haar broer wou kopen. Ik meegegaan in het verhaal... iets te lang bleek achteraf :oops: . Geen geld gestort ofzo, maar ik had het al bij de tweede mail door moeten hebben. No harm no foul.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7625
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Matthijs schreef:Paypal kan het geld terugeisen van je bank, zie het maar als een creditcard transactie. En mijns inziens is het inderdaad simpelweg onveiliger dan een normale overschrijving.
Eh, volgens mij niet. Paypal is een intermediair, en de uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt bij de bank of de creditcard firma. Misschien kunnen ze het via een machtiging van je bankrekening afhalen, maar als je bezwaar maakt wordt het resoluut teruggestort. Voor credit cards geldt hetzelfde, en da's voor mij een reden om als ik het net niet helemaal vertrouw in ieder geval met creditcard via paypal te betalen. Als er iets niet in de haak is, bel ik de credit card firma en laat ik ze de boel terugdraaien, erg safe.
De bezwaar procedure van Paypal kan behoorlijk omslachtig zijn, je krijgt het idee dat daar ook een stukje ontmoedigingsbeleid aan ten grondslag ligt.
Heb laatst wel een afschrijving van Rapidshare terug laten draaien via Paypal, en eerlijk is eerlijk, dat ging wel soepel.

Maar verder net als vele anderen nog nooit echt iets meegemaakt, keeping fingers crossed.

"If it's too good to be true, then it probably isn't"
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Jarno schreef: De bezwaar procedure van Paypal kan behoorlijk omslachtig zijn, je krijgt het idee dat daar ook een stukje ontmoedigingsbeleid aan ten grondslag ligt.
Ben ik het absoluut niet mee eens. Ik ben keurig netjes en snel geholpen, en het was ook erg makkelijk en ze waren heel behulpzaam..
Volgens mij werkt het standaard zo.
Zie mijn vorige post.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7625
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Jarno schreef:Heb laatst wel een afschrijving van Rapidshare terug laten draaien via Paypal, en eerlijk is eerlijk, dat ging wel soepel.
Eerder heb ik wel eens een klacht opgestart en toen moest ik me binnen 24 uur door allerlei invulschermen heen wurmen en daarna nog een keer. Misschien is de procedure later gewijzigd.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
marcell
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2010, 16:07

pay pal fraude

Bericht door marcell »

heb ook zulke mails ontvangen , heb onmiddelijk normale overschrijving vvogesteld , en gevraagd of er nog intresse was , niks meer van gehoord , ik had het direct door hoor , sommegen verdienen graag gemakkelijk geld he !!! opletten !!!
Plaats reactie