Invloed van halsdikte op het geluid

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Swordsman3311
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:36

Invloed van halsdikte op het geluid

Bericht door Swordsman3311 »

Beetje geïnspireerd door deze post van Peter over de unieke superdikke P hals..

Ik heb hier nu toch een paar keer gelezen dat de breedte/dikte van een hals veel uitmaakt voor het geluid, en nu wil ik daar wel eens wat meer over weten! :P

De houtsoorten even buiten beschouwing gelaten, wat zijn de voor/nadelen van een Precision dan wel Jazz hals t.o.v. het geluid?
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Volgens mij maakt de halsdikte en/of breedte niet zo gek veel uit voor de sound. Het gaat alleen maar ten koste van het speelgemak zo'n dikke hals. Ik heb die dikke 70's Fender jazz bashalzen ook nooit fijn gevonden.

Precision halzen niet ook niet perce dikker dan jazz bas halzen meestal wel wat breder.
Peter

Bericht door Peter »

Het doet in zoverre qua sound wat, dat een P-met-Jazzhals nóóit als een echte P klinkt. Zonder P hals heb je die échte volle ronk van een P gewoon niet. En dat is gewoon gebaseerd op ruime eigen ervaring met halzenwissels op P's.
De beste klinkende P die ik in huis heb gehad, was een '50-s Classic P met een bonk van een hals: 44,5 mm bij de topkam. Klonk véél dieper/voller dan een MIJ P of zelfbouw met P hals.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23323
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Het is toch wel de massa die meetelt voor het geluid...
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Jack

Bericht door Jack »

Ik ga altijd maar weer uit van de stellig: Des te meer hout, des te meer toon.. :jaaaaa:

Zo'n dikke P hals als die Peet nou heeft lijkt mij ook heel fijn.
Gebruikersavatar
Swordsman3311
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:36

Bericht door Swordsman3311 »

Jack schreef:Ik ga altijd maar weer uit van de stellig: Des te meer hout, des te meer toon.. :jaaaaa:
Dat zou dan dus ook betekenen dat een fullscale meer toon zou moeten geven dan een medium- of shortscale?
Tenminste, een fullscale bevat feitelijk meer hout, toch? :P
Jack

Bericht door Jack »

logischer wijs bekeken zou die theorie inderdaad hout moeten snijden...maar die theorie heb ik ook al meerdere malen omgezaagd zien en horen worden. :facepalm:

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar jouw Aria..die heeft ook zo'n dikke knuppel, en aan toon ontbreekt het die bas in het geheel niet.. :worship:
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

zoals gezegd geloof ik er niks van dat dikke halzen beter zouden klinken of meer toon geven.
Bovendien snap ik niet waarom mensen op knuppelen van halzen willen spelen.
Jack

Bericht door Jack »

Dat heeft in mijn geval betrekking op het formaat van mijn handen en vingers...ik vind het fijner spelen, met een Jazz hals kan ik helemaal niets... :oops:
Peter

Bericht door Peter »

basloze fret schreef:zoals gezegd geloof ik er niks van dat dikke halzen beter zouden klinken of meer toon geven.
Bovendien snap ik niet waarom mensen op knuppelen van halzen willen spelen.
Ik zou zeggen: pak een P en zet er een Jazzhals op, dan weet je wat ik bedoel. :wink:

En over de hals waar 't mee begon, de 44,5 mm brede P hals: die is vooral breed en niet héél bol. Het profiel is dus schappelijk en daarvoor hoef je geen kolenschoppen van handen te hebben. Mijn nr.1 favoriete halsprofiel is namelijk nog steeds een Allparts Jazzhals.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik kan Peters bevindingen onderstrepen. Mijn huidige Fender Jazz Special heeft gewone P-pups maar een jazz-hals. Het echte dikke P-geluid kan ik er niet uithalen. Inmiddels ben ik gewend aan de smallere hals. Toch vond ik zo'n dikke hals van een echte P wel erg lekker spelen. Veel ruimte voor je vingers. Op veel vijfsnaren vind ik het bijvoorbeeld ook lastiger spelen omdat de stringspacing kleiner is. Kwestie van anatomie en voorkeur allemaal. Dát de dikte van de neck invloed heeft op het geluid staat voor mij vast.
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

Bericht door riotriot »

Peter schreef:Mijn nr.1 favoriete halsprofiel is namelijk nog steeds een Allparts Jazzhals.
True that.. de hals op m'n Fenderbucker is echt goddelijk!
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7420
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Van mij mag een hals best dik zijn. Als ie maar niet breed is. Dat vind ik uiterst oncomfortabel.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Didi schreef:Ik kan Peters bevindingen onderstrepen. Mijn huidige Fender Jazz Special heeft gewone P-pups maar een jazz-hals. Het echte dikke P-geluid kan ik er niet uithalen. .
Maar dat is ook een totaal andere bas dan een P, dus dat is sowieso geen vergelijk.

De halzen van bijvoorbeeld de (nieuwe) Lakland P's en jazz bassen verschillen maar een heel klein beetje, alleen de nut width is iets breder bij de P, maar dat is vewaarloosbaar. Toch ronkt die P meer dan menig Fender P.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ik geloof dat alles wat aan een bas zit je toon beinvloed, zo kende ik iemand die de slagplaten er altijd afhaalde, naar zijn mening klonk de bas dan anders. (ik heb de mijne van mijn stingray omdat ik het element dan beter kan gebruiken als thumbrest)
Resonantie is alles, als een dikkere hals meer massa heeft zal hij anders trillen, langer, korter, dito met de brug, topkam en frets.
De houtsoort van de body, de afwerking van de body, toets, en ik durf ook nog wel te zeggen de vorm van de body.
Het zou wel interessant zijn als dit grafisch getest kon worden, iedere keer iets aan een bas veranderen, een constante aanslag, en dan opnemen en kijken wat er precies veranderd is.
Vrijwilligers????
Failure is always an option.
Plaats reactie