kappen/platen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
stingfan
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2003, 16:12

kappen/platen

Bericht door stingfan »

Pas een Fender j-bas gekocht waar van die grote platen over de pick-ups zitten. Ze kunnen tijdens het spelen behoorlijk in de weg zitten, en veel bassisten halen ze er dan ook af. Mijn vraag is echter: weet iemand waarom die dingen er op zitten? in de winkel konden ze het mij niet vertellen, bevriende bassisten wisten het ook niet, en als ik die dingen van mijn bas haal, hoor ik geen verschil.

Heeft iemand enig idee??

Greetz stingfan
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Is dat zo'n kap die op de Marcus Miller bas zit?
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
stingfan
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2003, 16:12

Bericht door stingfan »

Ja, op een Marcus Miller zit er een, maar op een American Vintage zitten er twee, dat betekend dat beide pick-ups onder een kap verscholen zitten. Ik heb op die Am.Vin. de kap over de brug pick-up er afgehaald omdat ik tijdens het spelen altijd mijn duim op de rand van de pick-up zet. Die kap zat dus behoorlijk in de weg. De kap over het hals element zit er nog op. De bas lijkt nu dus een beetje op een Marcus Miller, al is een Miller natuurlijk actief/passied, en dat ding van mij alleen passief.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

kappen

Bericht door superbas42 »

Ze zitten er om 2 redenen op. Vroeger waren de elementen met minder wikkelingen, waardoor ze wat "wolliger" klinken, en met minder output; die kappen waren om de enkelspoels elementen-- die gevoelig zijn voor storingen buitenaf-- wat te beschermen daarvoor.
Ook zijn ze om te voorkomen dat je met je vingers op de elementen komt wat ook hoorbaar is als je er hard met je vingers op speelt, dit werd dan gecompenseerd met dat plastic bruggetje boven de E snaar , waar je je duim op kan leggen, niet elke had dat overigens.
Tegenwoordig steunen de meeste wel op de elementen met aanslaan, omdat met het element onder je vingers, het gevoel beter is met aanslaan van de snaren omdat er wat onder je vingers zit, dus omdat de meeste ze er afhaalden, begon Fender ze er niet meer standaard op te zetten, dit is dan je eigen keuze.
Gebruikersavatar
J!
Berichten: 870
Lid geworden op: 11 jan 2004, 15:12

Bericht door J! »

ik vind 't toch wel de ideale duimsteun... jammer dat 'ie zo lomp is....
netjes?

TWITTERRRRRRRRRR

netjes!
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Toen er voor het laatst in dit topic werd gepost waren alle bassen nog van marmer...

Moet dit nou? :roll:
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

:lol: Komt Sander ineens weer voorbij! :o
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Plaats reactie