Snaren lager zetten.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Neuh, niet om irritant te doen, maar daar zijn we het niet mee eens. Uiteraard heb je meer output als je elementen dichter bij je snaren staan, maar dit heeft niets met de volheid van je sound te maken.
Voller zit 'em toch vooral in je manier van aanslaan, de bas zelf en je versterker naar mijn mening. Uiteraard helpt een goed afgestelde bas hier ook bij en te hoog is ook niet goed, maar goed, dit heeft meer met persoonlijke voorkeur te maken. Pastorious had zijn actie naar het schijnt trouwens vrij hoog staan, speelde voor het grootste deel over het brugelement van zijn jazz en had toch een volle sound...
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Je hebt gelijk :D
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

Niels, is niet helemaal waar wat je zegt volgens mij.

Als ik het goed begrijp heeft elk element een ideale afstand van pool tot snaar om de optimale magnetische velden te creeeren.
Dit verschilt ook per fabrikant.

De meeste mensen vergissen zich dan ook bij het inbouwen van nieuwe / ander elementen door klakkeloos de snaren naar beneden te halen...

correct me if I'm wrong....
Lakland JoBo5 + J-retro
MarkBass CMD121P + NY121
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

Ga met je bas eens naar iemand toe die er ervaring mee heeft.
Fatsoenlijk afstellen is toch een kunst.
Zeker aan de hals draaien zou ik niet zo maar doen.
Kijk goed wat hij doet, en vraag hem het hemd van het lijf.
Probeer tussendoor steeds of je de verandering merkt met spelen, dan snap je beter wat er gebeurt als je later zelf ergens aan wilt gaan draaien.
Ikzelf ben er ook niet zo goed in, wel veel geprobeerd, maar ik laat het liever aan iemand over die precies weet wat ie doet.....klinkt misschien lui, maar is voor mijn bassen wel veiliger.......
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Dit is mijn ouwe bas, die was maar 50 Oiro. Hier wil ik dus wel wat aan proberen zonder dat dat echt erg is. Maar ik heb 'm geintoneerd en dat ging gewoon goed. Aan die hals ga ik niet kloten. Maar ik zie ook niet in waarom ik dat zou moeten doen.

Je bas stemmen doormiddel van harmonics is trouwens veel makkelijker dan gewoon stemmen. Maar dat heeft hier verder echt helemaal niks mee te maken :).
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Rhinus schreef:Dit is mijn ouwe bas, die was maar 50 Oiro. Hier wil ik dus wel wat aan proberen zonder dat dat echt erg is. Maar ik heb 'm geintoneerd en dat ging gewoon goed. Aan die hals ga ik niet kloten. Maar ik zie ook niet in waarom ik dat zou moeten doen.

Je bas stemmen doormiddel van harmonics is trouwens veel makkelijker dan gewoon stemmen. Maar dat heeft hier verder echt helemaal niks mee te maken :).
Kan iemand dat es ff uitleggen? Nog nooit gedaan eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

je 5e harmonic op de E moet hetzelfde zijn als de 7e harmonic op de A. (en zo tussen alle snaren)

Als ze hetzelfde klinken zijn ze goed gestemd. Je bas moet dan wel goed geïntoneerd zijn anders werkt 't trucje niet.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Jup. En die harmonics klinken even vol terwijl op de 'gewpne' manier 't nog wel eens anders klink (tja, goedkope bassen he :D), waardoor 't voor mij veel makkelijker is.
Plaats reactie