Melody basgitaar - Made in Italy

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dogmeat
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 jul 2009, 14:00

Melody basgitaar - Made in Italy

Bericht door Dogmeat »

Ik heb in een winkel een wat vreemde vondst gedaan. Ik liep tegen een fretloze Melody-bas aan, met als enige opschrift "Made in Italy".

Na wat zoeken op het aloude internet kwam ik de volgende site tegen, en de bas die hierop staat lijkt aardig op de bas die ik zag:
https://www.fetishguitars.com/html/recan ... m5000.html

Nu is mijn vraag (natuurlijk), is dit wat? Het is een beetje oud en wat roestig her en der, maar qua spelen was het geen brandhout. Heeft iemand hier ervaring met Melody bassen? Deze lijkt te komen uit de tijd dat Eko was vertrokken en Melody weer op eigen voetjes stond.

Alvast hartelijk dank voor de info!
"I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me."
- Hunter S. Thompson
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

Je kan eigenlijk alleen maar zelf zeggen of je hem fijn vind spelen... Melody's zijn in principe best zeldzaam maar dan vooral de modellen uit de jaren 60, de gitaren en bassen uit de jaren 70/80 zijn minder 'waard' maar kunnen nog steeds heel leuk zijn.
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Haha te gek!
Mijn pa is vroeger toen-ie nog bas speelde op een Gibson Grabber/Ripper kopie van Melody begonnen. :D

EDIT: Deze! Klik!
Gebruikersavatar
Dogmeat
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 jul 2009, 14:00

Bericht door Dogmeat »

Ik zit een beetje in dubio. Ik ben aan het sparen voor een Fender P of J maar deze bas is echt heel goedkoop, 130 euries. Alleen zal er wel wat aan gedaan moeten worden, zoals wat roest eraf en misschien andere pups. Een van de potmeters is ook gaar.

Het zal dus als vervanging van een aankoop van de Fender worden.
"I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me."
- Hunter S. Thompson
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Re: Melody basgitaar - Made in Italy

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

te koop, Melody P bass, model 5000
https://www.fetishguitars.com/castelfida ... lidbodies/
een bas die al aardig moe is.......
Basgitaar spelen, is als luchtbasgitaarspelen, maar dan met een echte, een beetje a-tonaal, dat hoort bij een fretloze toch?. Maar ja, al stel ik mijn bas nog zo goed af, het wordt natuurlijk nooit een Flaterfoon heee.
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Re: Melody basgitaar - Made in Italy

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

helaas verkocht maar alhier nog n pagina
https://www.fetishguitars.com/castelfid ... ti/melody/

tijd geleden een 'gibson-mat-rode' Melody shortscale SG-kopie in huis genomen, Melody 6500.
hals staat er niet geheel recht op maar t mankeert verders helemaal naks en wat een vintage geluid met blank stalen snaren!!! (weg konden mijn Epi EB-0 en EB-3, die kwamen qua geluid niet in de buurt !), Ik werd nieuwsgierig toen ik in de advertentie een foto van de hals zag........dat was lekker hout !
tip; speel eens met je shortscale over 8inch speakers !
20190127_151744.jpg
20190127_151744.jpg (2.31 MiB) 1673 keer bekeken
20190127_151749.jpg
20190127_151749.jpg (2.23 MiB) 1673 keer bekeken
20190127_151815.jpg
20190127_151815.jpg (2.28 MiB) 1673 keer bekeken
Rockbass
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:43

Re: Melody basgitaar - Made in Italy

Bericht door Rockbass »

Ik kreeg mijn eerste basgitaar in 1983. Een Melody P-bass 5000 serie. Ik heb hem nog steeds. En speel er ook nog op. Toon- en volume regelaar, bedrading laten vernieuwen en de frets bij laten werken, hierdoor klinkt de basgitaar beter dan voorheen. Het is natuurlijk geen Fender, Ibanez of Peavey, om maar wat merken te noemen, maar toch leuk om af en toe op te spelen. Ook een stukje nostalgie natuurlijk. Geen idee wanneer deze bas gebouwd is, maar zeker ouder dan 40 jaar.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Melody basgitaar - Made in Italy

Bericht door LeftyJ »

Rockbass schreef: 19 jan 2024, 07:10 Ik kreeg mijn eerste basgitaar in 1983. Een Melody P-bass 5000 serie. Ik heb hem nog steeds. En speel er ook nog op. Toon- en volume regelaar, bedrading laten vernieuwen en de frets bij laten werken, hierdoor klinkt de basgitaar beter dan voorheen. Het is natuurlijk geen Fender, Ibanez of Peavey, om maar wat merken te noemen, maar toch leuk om af en toe op te spelen. Ook een stukje nostalgie natuurlijk. Geen idee wanneer deze bas gebouwd is, maar zeker ouder dan 40 jaar.
Dat verdient een foto :)
En tof dat je je allereerste bas nog hebt. Ik heb de gitaar nog waar ik 20+ jaar geleden op begonnen ben, maar mijn eerste bas (waar ik hele goede herinneringen aan heb) is al lang weg... Ik heb in een vlaag van nostalgie nog eens een identieke Condor Jazz Bass op Marktplaats gekocht, maar dat ding was geen schim van hoe goed die eerste bas in mijn herinnering was... Ik zal nooit weten of mijn beeld wat vertroebeld is door nostalgie, of dat de mijne écht beter was. Ik weet wel dat ik na wat zoekwerk nog eens in contact ben gekomen met de nieuwe eigenaar, en dat die hem voor geen goud weg wilde doen. Dus ik denk dat mijn herinneringen er niet heel ver naast zitten :P
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Melody basgitaar - Made in Italy

Bericht door Hans58 »

LeftyJ schreef: 19 jan 2024, 09:15 Dat verdient een foto :)
En tof dat je je allereerste bas nog hebt. Ik heb de gitaar nog waar ik 20+ jaar geleden op begonnen ben, maar mijn eerste bas (waar ik hele goede herinneringen aan heb) is al lang weg... Ik heb in een vlaag van nostalgie nog eens een identieke Condor Jazz Bass op Marktplaats gekocht, maar dat ding was geen schim van hoe goed die eerste bas in mijn herinnering was... Ik zal nooit weten of mijn beeld wat vertroebeld is door nostalgie, of dat de mijne écht beter was. Ik weet wel dat ik na wat zoekwerk nog eens in contact ben gekomen met de nieuwe eigenaar, en dat die hem voor geen goud weg wilde doen. Dus ik denk dat mijn herinneringen er niet heel ver naast zitten :P
Grappig; ik heb mijn eerste bas (een shortscale Sakai a.k.a. Aria A-200) die ik in 1974 nieuw kocht ook niet meer, en heb jaren later (van mede-forummer Dennizzzz) een soortgelijke bas teruggekocht. Ook uit nostalgische overwegingen. Ik moet zeggen dat het ding, zeker met een setje flatwounds er op helemaal niet zo gek klonk. Maar uiteindelijk stond-ie hier in het rek alleen maar een nostalgische herinnering te zijn en een jaar of 2 geleden heb ik 'm na uitvoerige innerlijke tweestrijd toch maar weer verkocht.
En de verplichte foto:
Afbeelding
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Rockbass
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:43

Re: Melody basgitaar - Made in Italy

Bericht door Rockbass »

Nou, daar is hij dan! Mijn Melody P-bas.
Bijlagen
20240119_120211.jpg
20240119_120211.jpg (2.23 MiB) 1026 keer bekeken
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2578
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Melody basgitaar - Made in Italy

Bericht door jorren »

die vind ik mooi!
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Melody basgitaar - Made in Italy

Bericht door Hans58 »

Netjes!
Onze g*t*r*st heeft een tijd terug een Melody Strat voor weinig gekocht. Verrekt goed ding ook.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Nekomata
Berichten: 670
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:09

Re: Melody basgitaar - Made in Italy

Bericht door Nekomata »

Kan mij ook altijd bekoren, zo'n P in naturel. Musicman-achtig trussrod wheel is ook heel handig.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6136
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Melody basgitaar - Made in Italy

Bericht door LemmyNL »

Hans58 schreef: 19 jan 2024, 12:06
LeftyJ schreef: 19 jan 2024, 09:15 Dat verdient een foto :)
En tof dat je je allereerste bas nog hebt. Ik heb de gitaar nog waar ik 20+ jaar geleden op begonnen ben, maar mijn eerste bas (waar ik hele goede herinneringen aan heb) is al lang weg... Ik heb in een vlaag van nostalgie nog eens een identieke Condor Jazz Bass op Marktplaats gekocht, maar dat ding was geen schim van hoe goed die eerste bas in mijn herinnering was... Ik zal nooit weten of mijn beeld wat vertroebeld is door nostalgie, of dat de mijne écht beter was. Ik weet wel dat ik na wat zoekwerk nog eens in contact ben gekomen met de nieuwe eigenaar, en dat die hem voor geen goud weg wilde doen. Dus ik denk dat mijn herinneringen er niet heel ver naast zitten :P
Grappig; ik heb mijn eerste bas (een shortscale Sakai a.k.a. Aria A-200) die ik in 1974 nieuw kocht ook niet meer, en heb jaren later (van mede-forummer Dennizzzz) een soortgelijke bas teruggekocht. Ook uit nostalgische overwegingen. Ik moet zeggen dat het ding, zeker met een setje flatwounds er op helemaal niet zo gek klonk. Maar uiteindelijk stond-ie hier in het rek alleen maar een nostalgische herinnering te zijn en een jaar of 2 geleden heb ik 'm na uitvoerige innerlijke tweestrijd toch maar weer verkocht.
En de verplichte foto:
Afbeelding
Oeh, zo heb ik er ook eentje gehad. Een hok tot en met, ik kon zingen in de pickup, heb 'm uiteindelijk zelf paars gespoten en uiteindelijk ingeruild op de Squier die ik nu nog steeds heb. Dat ding heeft nog best lang in de etalage gestaan :mrgreen: maar is uiteindelijk wel verkocht... geen idee waar ie nu is of dat het überhaupt nog bestaat. Kan ook als brandhout geëindigd zijn...
Maar soms is het nog wel leuk om aan terug te denken, dus thanks!
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Melody basgitaar - Made in Italy

Bericht door Hans58 »

Die van mij (de 2e die ik had) was niet zo slecht, en best prettig gespeelbaar. Ik herinner me zeker niet heel erg microfoniese pups. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik 'm eigenlijk alleen maar in de huiselijke kring op braaf volume heb bespeeld.
Van de oerversie kan ik me hoegenaamd niets herinneren :) :oudezak:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie