Fender P-bass eind jaren 70

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Freek de Leek
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2011, 10:19

Fender P-bass eind jaren 70

Bericht door Freek de Leek »

Hallo allemaal,

Ik ben een mooie Precision aan het zoeken en het valt me op dat de p-bassen uit de jaren 1977, 1978 vrij goedkoop zijn. Weet iemand waarom dat is? En zijn er bepaalde zaken aan deze bassen die vaak stuk zijn etc? Alvast bedankt bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Sanders, kom er maar in! :facepalm:
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

late jaren '70 Fenders zijn nu eenmaal niet zo gewild onder de verzamelaars, omdat ze vrij slordig gemaakt zijn (neckpockets te ruim uitgefreesd, bij de jazz-bass een microtiltsysteem voor de hals dat wel eens durfde falen). Die bassen zijn door den band genomen ook vrij zwaar.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Bericht door Thunderstruck »

Die van mij is poepiestrak gefreesd. Wel zwaar.
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

Ik had er een en inderdaad niet echt passend. Zelfs 2 serienummers verschil tussen hals en body, klonk en speelde wel super! Denk meer players dan verzamelobjecten. En zwaar!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26250
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Mijn '79-er is er ook een van gewicht én met de wat enthousiast gefreesde neckpocket. Hij speelt en klinkt daarentegen wel super en voelt net zo comfortabel als je favoriete spijkerbroek 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5296
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Wat zijn de gangbare prijzen voor een P uit die tijd?
Fender
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

alles tussen de 1250 en 1900 euro.
Het ouder hoe duurder, een 77er zal rond de 1750 of 1800 moeten opbrengen, door de band genomen.
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

opvallend dat ook deze prijzen blijven stijgen voor mijn gevoel
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Twee jaar geleden was het nog rond de 1000e voor een '78/'79 van wat ik me herinner.

Ik weet nog dat ik destijds een mooie witte '79 voor minder dan 900 euro kon kopen. Niet gedaan, achja..
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Hmm, die prijzen zitten dus nog steeds in de lift...

Valt mij inderdaad op dat er veel 77/78'ers zijn... (en ook vaak nog gemangeld ook - zie mijn Ultimate 70's P)
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Hier een P uit '72 voor 1400, een koopje lijkt mij. Tenzij er van alles niet origineel aan is natuurlijk (body is gestripped volgens mij).
https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=32010" onclick="window.open(this.href);return false;
John P
Berichten: 223
Lid geworden op: 01 dec 2005, 21:42

Bericht door John P »

Zeker weten een refinish. De prijs is er ook wel naar. Voor een volledig originele wordt meer gevraagd. Wel een lekker ding!
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

basloze fret schreef:Hier een P uit '72 voor 1400

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=32010" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij heeft 'r voor GBP 1400 op BassChat staan dus hij zou zich zo maar in de valuta of het bedrag vergist kunnen hebben toen hij die ad hier plaatste ..... Kan me niet voor stellen dat hij zo maar 350 EURies laat liggen omdat wij hier op BGF zo'n aardig kluppie zijn ............ :facepalm:
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
farmie
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 feb 2006, 20:59

Bericht door farmie »

Ik heb er alvast interesse in. PM gestuurd om even te gaan checken volgende week. Ik vermoed dat er werkelijk 1400 euro bedoeld wordt. Zou me verbazen dat iemand uit Brussel in ponden rekent (tenzij die natuurlijk hier maar even tijdelijk hier verblijft, maar dan nog). Lijkt mij een goede maar ook een faire prijs voor een gestripte P.
Jammer dat de markt wat kapot gemaakt wordt door mensen die vaak te grote prijzen voorop stellen in hun advertentie, en dan uiteindelijk toch in prijs moeten zakken (omdat anders toch niemand die willen kopen). Op die manier doen ze sommige mensen wel geloven dat die aanvankelijke vraagprijs realistisch is (los van het feit dat er sowieso wel mensen bestaan met een teveel aan geld, bij wie de prijs hen niet zo veel maakt - maar die zijn precies zeldzamer aan het worden). Vergeet ook niet dat de tweedehands instrumentenmarkt op zijn gat zit in deze tijden. Ik geloof ook niet dat de prijzen van de 70ies P's de laatste jaren omhoog gegaan zijn (net voor de crisis wel even, maar nu niet meer - wat zegt de vintage guide hier trouwens over?).
Plaats reactie