De Gier Bebop Jazz Bass

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Behoort niet tot de standaard opties van een Bebop, maar Sander doet ook custom werk... Tegen de juiste prijs, valt er over alles te praten :wink:
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13405
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

:stupid:

Moet inderdaad wel over te praten vallen! Sander is ontzettend flexibel.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Stinky schreef:maakt Sander ook P Bebop's?
lijkt me een te gekke combi: een PJ Bebop, met ouderwetse P sound voren en een fatboost J sound achter.
Deed me direct aan deze bas denken... Misschien ook wel wat voor jou. :wink: (excuus voor offtopic)

Afbeelding
Gebruikersavatar
-AR-
Berichten: 338
Lid geworden op: 02 feb 2009, 13:50

Bericht door -AR- »

Ik heb het vermoeden dat de Gier wel een keer een P (met PJ als optie?) gaat maken. Hij is net klaar met de ontwikkeling van een Strat à la Sander (de Surfer), dus wie weet is er nu tijd om aan een P te gaan werken...

-AR-
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ik vind die strat en Bebop wel gaaf. Maar als je zo weinig verandert aan een ontwerp kun je eigenlijk net zo goed een 1 op 1 kopie maken naar mijn mening. Dat vind ik dan eigenlijk nog mooier dan zo'n net-niet kopie.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Valt best mee, Sander z'n ontwerpen zijn dan wel gebaseerd op, maar in de body's zit echt een andere lijn dan in de Fenders.
En de headstock is al helemaal een bak anders. En de afwerking, waar hij echt om geprezen mag worden! Daar haalt een Fender het gewoon niet bij!
EDIT: En vergeet zijn eigen ontwerpen niet, die zijn nog veel eigenwijzer... en misschien nog wel mooier 8)
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

frank24 schreef:Valt best mee, Sander z'n ontwerpen zijn dan wel gebaseerd op, maar in de body's zit echt een andere lijn dan in de Fenders.
En de headstock is al helemaal een bak anders.
Nou zo spectaculair anders is het ontwerp nu ook weer niet, van zowel de strat als de bebop. Gewoon een klein beetje de body vorm aanpast en een wat andere headstock. Dat is meer dan alleen 'gebaseerd op'. Dat maakt de instrumenten er vast niet minder om trouwens en je kan zien dat het klasse instrumenten zijn.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10832
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Sommige eigen ontwerpen zijn ook niet om aan te zien, vindt ik.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Vindt? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10832
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Ik kon de juiste toets niet vinten :(
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2110
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

De laatste post in dit topic is al een jaar of drie oud. Wat zijn inmiddels de bevindingen over de Gier Bebop? Misschien ervaringen van mensen die er al een tijdje op spelen en hem hebben vergeleken met jazz bassen zoals bijvoorbeeld Lakland en Fender. Ik zou hem graag eens vergelijken met mijn Lakland DJ4 die ik al een jaar of 10 heb. Iemand in het zuiden er eentje staan om te proberen toevallig?
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik heb mijn Bebop alweer bijna twee jaar (jeetje, tijd gaat snel) en had daarvoor een Lakland 55-60, dus ik kan de vergelijking wel maken :)
Ten eerste: ik ben erg blij met m'n Bebop. Misschien dat er in de toekomst nog wel andere pickups in komen (er zitten nu Nordstrands in) maar verder een topbas. Overigens is de bouwkwaliteit en afwerking van die 55-60 ook fantastisch hoor, zeker voor die prijs.

Even wat vergelijkingspuntjes:
Gewicht
De Bebop is ietsje lichter dan de Lakland, maar dat scheelt niet heel veel. Blijft gewoon een stevig instrument,

Hals
Ik heb het idee dat de hals van de Bebop wat vlakker is, en dat ligt me wel. Ik ben fan van dunne Jazz Bass halsjes en wat dat betreft een behoorlijke aansteller, maar die Bebop hals is zo lekker dat je er geen last van hebt. Bij de Lakland heb je wat meer hout in je handen, maar ik krijg sneller last van m'n linkerhand met die bas.

Sound
Ik vond de Lakland wat vlak en misschien zelfs wel een beetje saai. Erg goed hoor, maar knallen "op z'n Jazz Bass" was niet z'n specialiteit. Dat doet de Bebop ietsje beter, al denk ik dat dat met bv. Aguilar of Lollar pickups nog beter gaat. Die Fat Boost die in de Bebop zit gebruik ik trouwens bijna nooit. Zit al meer dan genoeg laag in de bas en de amp :mrgreen:

Je bent welkom om 'm te testen, maar ik woon niet in het zuiden :wink:
Afbeelding
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2110
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik kan me er wel in vinden. Ik vind wel dat de Lakland DJ4 qua bespeelbaarheid echt top is. De hals is erg fijn en de snaren zijn heel laag af te stellen. Niet veel hout zoals jij zegt, vindt ik. Maar misschien is dat vanwege de 5-snaar van jou. Qua bespeelbaarheid overtreft hij alle Fender jazz bassen die ik heb gehad. Het is niet voor niks dat ik hem al 10 jaar heb en ondertussen al wat andere Fender jazz bassen heb verkocht (waaronder ook enkele oude Fenders). De sound is prima maar inderdaad wat droger of vlakker hoe je het wilt noemen en voor mij mag het brugelement net wat meer knorren als een Fender. De klank is wel egaler dan de meeste Fenders en beter in balans. Misschien dat ik gewoon even wat anders wil na al die jaren, vandaar de interesse in een Bebop. Een Fender CS '64 vindt ik ook een optie. Maar goed, het heeft geen haast en ik wil ze eerst vergelijken.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5303
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

De gier bassen zijn zeker het proberen waard. Erg goed gemaakt. Ik zou wel een bebop 5 willen.
Fender
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

bastaart schreef:Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik kan me er wel in vinden. Ik vind wel dat de Lakland DJ4 qua bespeelbaarheid echt top is. De hals is erg fijn en de snaren zijn heel laag af te stellen. Niet veel hout zoals jij zegt, vindt ik. Maar misschien is dat vanwege de 5-snaar van jou. Qua bespeelbaarheid overtreft hij alle Fender jazz bassen die ik heb gehad. Het is niet voor niks dat ik hem al 10 jaar heb en ondertussen al wat andere Fender jazz bassen heb verkocht (waaronder ook enkele oude Fenders). De sound is prima maar inderdaad wat droger of vlakker hoe je het wilt noemen en voor mij mag het brugelement net wat meer knorren als een Fender. De klank is wel egaler dan de meeste Fenders en beter in balans. Misschien dat ik gewoon even wat anders wil na al die jaren, vandaar de interesse in een Bebop. Een Fender CS '64 vindt ik ook een optie. Maar goed, het heeft geen haast en ik wil ze eerst vergelijken.
Misschien eens andere elementen proberen dan? :)
Plaats reactie