topkam kapot

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
kadee
Berichten: 336
Lid geworden op: 06 nov 2005, 13:43

topkam kapot

Bericht door kadee »

Hey

Ik kocht aantal weken terug een gretch bas over van iemand hier op het forum, leuk ding :)

Heb geen flauw idee hoe het gebeurt is maar ik ben er in geslaagd om de topkam stuk te krijgen :?
Linker hoekje is afgebroken.

Waar kan ik die dingen best bestellen?
Moet ik rekening houden met merk en type?


Advise please.... :)
Heavium

*Ibanez ATK*
*Ibanez Roadstar*
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Ik zou niet zelf gaan zitten klooien aan zo'n kwaliteitsbas en 'r gelijk naar een gitaarbouwer brengen. Het zal je niet je kop kosten, de prijzen liggen zo rond de 70 euri en daar heb je vaak al een benen kam voor .....
Experience is the ultimate teacher
kadee
Berichten: 336
Lid geworden op: 06 nov 2005, 13:43

Bericht door kadee »

goed idee :D

dacht dat het handig was eerst kam te bestellen en dan er op te laten plaatsen...
niet nodig dus als ik het goed begrijp...
Heavium

*Ibanez ATK*
*Ibanez Roadstar*
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Nope. Een beetje gitaarbouwer maakt ze op maat ..... :jaaaaa:
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

kadee schreef:Hey

Ik kocht aantal weken terug een gretch bas over van iemand hier op het forum, leuk ding :)

Heb geen flauw idee hoe het gebeurt is maar ik ben er in geslaagd om de topkam stuk te krijgen :?
Linker hoekje is afgebroken.

Waar kan ik die dingen best bestellen?
Moet ik rekening houden met merk en type?


Advise please.... :)
https://www.guitarsupplies.nl/index.php? ... 17&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.guitarsupplies.nl/index.php? ... 15&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.guitar-parts.nl/index.php?p= ... t=312&pg=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaboemba
Berichten: 205
Lid geworden op: 01 feb 2008, 20:14

Bericht door Kaboemba »

Droombolus schreef:Ik zou niet zelf gaan zitten klooien aan zo'n kwaliteitsbas en 'r gelijk naar een gitaarbouwer brengen. Het zal je niet je kop kosten, de prijzen liggen zo rond de 70 euri en daar heb je vaak al een benen kam voor .....
A: 70 EUROOOOOO !!!! voor een top kam opzetten, pure afzetterij.
B: van zelf doen leer je telkens weer.
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Kaboemba schreef:
Droombolus schreef:Ik zou niet zelf gaan zitten klooien aan zo'n kwaliteitsbas en 'r gelijk naar een gitaarbouwer brengen. Het zal je niet je kop kosten, de prijzen liggen zo rond de 70 euri en daar heb je vaak al een benen kam voor .....
A: 70 EUROOOOOO !!!! voor een top kam opzetten, pure afzetterij.
B: van zelf doen leer je telkens weer.
Zelf klooien op een goeie/nieuwe bas gaat niemand voor de eerste keer doen, als je de bas om zeep helpt sta je daar.
Nu weet ik niet wat je mis kan doen met het vervangen van een topkam.
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Kaboemba
Berichten: 205
Lid geworden op: 01 feb 2008, 20:14

Bericht door Kaboemba »

Zelf klooien, niks klooien gewoon met beleid en verstand uitvoeren.
Dan is een topkam juist iets waar je zelf aan kan beginnen, er kan weinig fout gaan.
In het beste geval is het goed, in een minder geval moet je het nog een keer proberen (en wat kost nu een topkam) en in het aller slechtste geval wordt het niks en moet je het alsnog laten doen.

Echt ik snap het niet onderhoud en kennis hoort wat mij betreft ook bij een instrument hebben, er zijn zelfs mensen die opzien tegen snaren opzetten.

Zaken als een kammetje of intoneren daar kan je niks mee kapot maken (of je moet echt een oetlul zijn). Zolang je niet gaat schroeven, frezen of aan de elektronika klooien kan er met beleid niet zo gek veel onherstelbaar fout gaan.
Peter

Bericht door Peter »

Kaboemba schreef:Dan is een topkam juist iets waar je zelf aan kan beginnen, er kan weinig fout gaan.
Je voerde terecht aan "met verstand uitvoeren": een topkam is niet zomaar dat-ding-waar-je-snaren-doorheen-lopen. Een zorgvuldig passend gemaakte topkam is essentieel voor de afstelling van een bas. Het is maar waar je mee tevreden mee bent, maar juist bij een topkam leg ik de lat hoog en heb ik die veel vervangen bij (eigen) bassen.

Denk niet dat het een beginnersklusje is voor de meesten hier waar ze graag zelf aan beginnen.
Kaboemba
Berichten: 205
Lid geworden op: 01 feb 2008, 20:14

Bericht door Kaboemba »

Ach Peter, als je zoals ik opgegroeid bent met een vader en een schoonvader die alles zelf doen dan verbaas je je over hoe weinig veel mensen doen/kunnen (het ligt dus wel wat aan mij).
Ik ben steeds weer verbaast als ik om mij heen kijk, voor mij is het heel normaal dat je thuis zelf dingen doet (schilderen. elektra, vloertje leggen enz), hoe weinig men soms kan/doet.


Maar je hebt gelijk het is wel een secuur en tijd rovend klusje, maar nog steeds 1 waarbij je niet echt je bas kan verklooien (wel je geluid en de bespeelbaarheid, bij een slecht afgestelde kam).
Peter

Bericht door Peter »

Ik snapte je punt ook wel, maar nuanceerde het even. :wink:

Denk dat er een hoop mensen zijn die wel klusjes in huis doen, maar toch geen schroevendraaier in hun geliefde instrument durven zetten.
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Klopt, ik steek ze meestal in de koppen van de schroeven.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23038
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Afbeelding
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Dank u!
Dank u!
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Plaats reactie