Tokai Hard Puncher PB 60

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
jamie stewart
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2006, 14:41

Bericht door jamie stewart »

Hoi Tokai spelers,

Ik heb twee Tokai bassen (eerder gepost hierboven) en helaas blijken bij beide Tokais problemen te zijn met de trussrods. Bij de 84-er zit deze op z'n eind zei de bouwer na het afstellen en bij die uit 81/82 zit er een knik in zei hij. De supersound van de Tokai staat buiten kijf, maar ik twijfel nu wel over de halskwaliteit van Tokai... Budget? Minder sterke kant van deze top kopieën van Fender? Ik heb nu dus al 2x pech hiermee... Hebben jullie hier ook ervaringen mee, of zijn de halspennen van jullie tweedehandse Tokais' wel prima gebleven en nog flexibel ? Het kan zijn dat ik gewoon twee keer pech heb gehad...
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Lastig te zeggen. Het was sowieso enigzins een budgetmerk, maar dan wel één waar vaak zeer goede exemplaren uit de fabriek kwamen rollen.

4snaarinstrument had volgens mij ook een Tokai Jazz Sound waarvan de halspen op z'n eind zat, maar bij de mijne is het geen enkel probleem. Het is een euvel wat trouwens wel vaker bij oudere bassen voorkomt, die Tokai's zijn ondertussen ook meer dan 30 jaar oud. Tsja.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5303
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Volgens mij was Tokai geen budget merk destijds.

Ik heb eens de volgende prijzen gehoord van bassen uit die tijd:

Tokai tussen de 800 en 1000 gulden.
Een Squier JV 1000 en een fender nog wat duurder.

Dus niet echt goedkoop.

Mijn jazzsound heeft een halspen die niet meer veel doet. Het is geen probleem want de hals staat goed. De halspen van mijn hardpuncher werkt prima.

Halspennen en bv de curve van de halzen zijn bij alle oude bassen aandachtspunten. Dus elke vintage bas (van welk merk dan ook) moet hierop gecheckt worden.

Spijtig dat jouw twee Tokai's het hebben. Ik heb geen idee of het bij oude Tokai's vaker voorkomt. Maar zijn ze nog goed bespeelbaar?
Fender
jamie stewart
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2006, 14:41

Bericht door jamie stewart »

Dank voor jullie snelle reacties! Ja, ze spelen nog fijn. Het zijn immers ook al oude bassen inderdaad. Is zo'n halspen van een Tokai er makkelijk uit te halen, of moet de toets er dan af? Hoorde eens ooit dat je zo'n halspen er bij bepaalde merken uit kunt schuiven, al weet ik niet of dat bij Tokai ook zo is...
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5303
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Nee die halspennen kunnen er niet uit. Een aparte toets kan er wel af. Maar mijn Tokai heeft een dunne veneer toets. Wel lastig. En ook duur om te laten doen.

Als de bassen nu goed bespeelbaar zijn, dan zou ik me geen zorgen maken. Eventueel kan je dat nog met verschillende snaren verfijnen.

Ingespeelde oude basjes kunnen enorm lekker klinken! :kwijl: Ik wil ze bv niet kwijt.
Fender
jamie stewart
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2006, 14:41

Tokai Hard Puncher PB 60

Bericht door jamie stewart »

Hoi,

Kent iemand trouwens nog bekende bassisten uit het huidige poplandschap die op Tokai bassen spelen? Veel mensen die Fender en Gibson addict zijn, durven het nooit aan...die Tokais. Zeg het vaak voort bij optredens, maar net of het maar echt een kleine liefhebbers wereld is...

Groetjes Joris.
Plaats reactie