Dode plek op de hals

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Jeewee
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:58

Dode plek op de hals

Bericht door Jeewee »

Een paar weken terug heb ik een Cort 5 snarige fretloze bas gekocht. De bas was 8 jaar niet gebruikt en de snaren zo dood als een pier.
Ik heb er thuis meteen nieuwe snaren op gezet en wat bleek ; op de 7e fret-positie valt de G-snaar dood. De snaar dieper op het meganiek monteren haalde niets uit, net zomin als een andere G-snaar. Ook heb ik verschillende dikte's geprobeerd en ook dit zonder resultaat.
Ik heb toen contact opgenomen met Patrik Koopman van "PK Guitars", een gitaarbouwer uit Weurt bij Nijmegen.
Hij heeft de bas bekeken en liet me weten dat er niets aan te doen zou zijn en dat bovendien bijna alle G-snaren van fretloze bassen wel ergens een dode plek hebben op de neck, tenzij je een carbon neck hebt. Het zit volgens hem gewoon "in de bas" en daar zal ik mee moeten leven.

Ik vond het een heel erg vreemd verhaal en had ik er dan ook nog nooit van gehoord. Bij mijn andere bassen doet zich dit probleem absoluut niet voor, heb ik dan zoveel mazzel of is het echt flauwekul ?

Is er iemand die hier wat meer over weet en me mogelijk iets kan aanraden ? Heeft Patrick Koopman gelijk, of is het eigenlijk onzin en is er wel degelijk iets aan te doen ?
Ik hoop eerlijk gezegd op het laatste, want de bas klinkt verder helemaal te gek.

Bedankt alvast voor het meedenken, JW.
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

het enige wat je, dacht ik toch, kan doen is de deadspot VERPLAATSEN,
door een gewicht (zwaar plaatje) op de achterkant van de headstock te schroeven,
dan krijg je een deadspot op een andere positie,

een deadspot zit idd in de bas dat krijg je niet weg...
Peter

Bericht door Peter »

Patrick Koopman heeft gelijk in dat geval. Er zijn ook genoeg bassen zónder dead spots, maar helaas heeft 't merendeel ze wel. De plek waar de dead spot zit op jouw bas is inderdaad een véélvoorkomend verschijnsel.

Deal with it. :wink:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik denk zelfs dat (praktisch) elke bas wel een deadspot heeft, alleen valt het bij de ene meer op dan de andere.
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Bericht door kade »

Dead spots zitten meestal op de 5e positie op de G-snaar.
Mijn Fender Jazz heeft het ook , heb dit wel een beetje op kunnen lossen door er een Badass op te zetten en een stel emg active pickups erin te zetten. nu trekt hij de toon er redelijk door heen.
Frapante is wel dat als je de snaar aanslaat de dode plek opvalt , maar zo gauw als je aan de snaar plukt dan heb je er geen last van.
Het is een veel voorkomend probleem , en zelfs bij de duurdere merken als Warwick , Rickenbacker e.d komt het voor.
Heb je er geen heb je mzzl.
Jeewee
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:58

Bericht door Jeewee »

Goh, ik had stiekum gehoopt op andere antwoorden en dat het dus wél te verhelpen zou zijn. Maar wel bedankt voor het meedenken.

Zo'n zwaar plaatje erop monteren verhuisd het probleem dus hooguit een beetje, als ik het goed begrijp.
Is die manier zodanig te finetunen dat het zich bijvoorbeeld alleen nog maar voordoet bij een gis of fis ? Want in dat geval merk je er beduidend minder van. Nu zit de dode plek op een hele toon.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Het is echt een kwestie van uitproberen :) Eigenlijk alles wat de resonantie van je plank beïnvloedt, verplaatst zo'n plek en soms idd naar een plek waar je er nauwelijks wat van merkt. Maar wat voor jouw bas werkt, is heel individueel.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Bericht door kade »

Probeer maar eens wat met gewichtjes op de kop vast te maken , bv een klein lijmtangetje en dan eens zien wat er gebeurd.
Ik snap de irritatie best want ik heb me er ook aan dood geergerd , vooral in de blues is het een drama als je een slowblues speelt met een loopje naar de dooie c. :(
Ik heb mijn bas toendertijd uit amerika over laten komen en kon dus moeilijk terug om hem te ruilen , dus zit je eraan vast.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Je kunt een paar dingen doen om het iets te verbeteren:
-alle schroeven/zadels/pickguard/tuners enz enz checken of die goed vastzitten; dus ook brugzadels(goed contact maken met brug)
-stringretainer op je bass zetten help soms ook voor deadspots
-probeer eens je trussrod iets strakker of slapper te zetten; hiermee krijg je vaak ook wel winst in de dode noot.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

[quote="kade"]Dead spots zitten meestal op de 5e positie op de G-snaar.
Mijn Fender Jazz heeft het ook.......quote]
Idem, op mijn Fender P fretless
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Bericht door Hendry »

Goh, zou ik de enige zijn die er geen last van heeft? Ik heb 3 bassen en ik kan me niet bedenken of ik een dooie spot heb, of is mijn spel zo beroerd dat dat gewoon niet opvalt?
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik heb eens een fretloze Fender J-bas bepoteld (met de intentie deze aan te schaffen), en die had inderdaad ook een dead-spot op de 5e fret van de G-snaar. Eén die ik later heb gekocht had dat niet.
Ik heb er toen ook nog een topic over geopend: clicque
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Ik heb eigenlijk ook geen idee of mijn bas deadspots heeft...
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
arjen
webmaster
Berichten: 5069
Lid geworden op: 19 jun 2007, 12:21

Bericht door arjen »

Je kan jezelf leren er omheen te spelen. Dus i.p.v. een D spelen op de G snaar de 12e positie van de D snaar gebruiken.
Gebruikersavatar
RawSprawl
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 aug 2010, 17:18

Bericht door RawSprawl »

Heb daar nu ook niet bepaald last van, moet ik zeggen.
G&L for the win?
Plaats reactie