SD of Lindy's?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
hanzel
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:09

SD of Lindy's?

Bericht door hanzel »

Hallo forumgenoten, ik heb weer een prangende vraag...

Ik heb sinds enige tijd een Squier CV Jazz, en wil graag andere elementen erin en evt. andere potmeters/condensator of zoiets... Heb nu (naar mijn gevoel) te weinig output van de PU's en wil net ff iets meer "fendersound", zonder er een te hoeven kopen...

Met andere woorden: 'k heb de melk horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt....

Seymour Duncan schijnt goed te zijn, maar welk type is dat? En hoe verhoudt SD zich tot Lindy Fralin's?
Hoop dat er iemand is die hier ervaring (liefst met beiden) mee heeft en mij hierin wat verder kan helpen. Ben benieuwd naar jullie reakties.
Heb jij wel eens een deja-vu.. of had ik dat al gevraagd?

Squier Affinity Jazz
Lakland Skyline 55-02 deluxe
EBS Reidmar 750
TecAmp M212
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Ik vind de Squier CV elementen eigenlijk de Fender klank wel goed hebben. Ik vind ze uitstekend klinken. Het verschil tussen Lindy Fralin en de Duncans is vooral het vintage tegenover het heftigere werk. Zelf vond ik Fralins heel erg lekker voor de vintage jazz klank, maar de originele CV elementen vind ik ook prima daarvoor.
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

SD of Lindy's?

Bericht door Treb »

Zoek eens of je de test uit maart 1999 van 24 J-bass pickups van BassPlayer ergens online kan vinden. De beste SD's waren toen de Antiquity 1 en Antiquity 2.

https://www.talkbass.com/forum/attachmen ... 1249166473" onclick="window.open(this.href);return false;
hanzel
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:09

Bericht door hanzel »

@basshoofd: ze klinken op zich wel ok hoor, maar ik vind dat er weinig output in zit, soms bedenk ik wel eens dat het niet de originele PU's zijn die erin zitten... maar dat zal wel paranoia zijn hihi.
Mijn SX 5-sn. jazz heeft een stuk meer output, terwijl de sound van die PU's compleet ruk is.... de rest van dat ding ook eigenlijk :facepalm:
Dus, wil eigelijk de bas van nieuwe PU's voorzien en had ook allerhande theorien gelezen over Orange Drop condensators oid...
Evt. ander merk snaren? Gebruik al jaren Slinky's van Ernie Ball, naar tevredenheid, dus lijkt me raar dat het daar ineens aan ligt. Dus mijn indruk is gewoon de output te laag....

t Gekke is, ik heb daar al eerder over gepost, dat op mijn oortjes met mp3 speler en amplug aangesloten klinkt het ook best "Fender", maar als ik het op mijn gear hoor is die sound er lang niet zo.. en ik heb toch al jaren met tevredenheid mijn Crown Microtech 600, met sinds enige tijd een TecAmp M212 eronder. Lijkt me toch ook wel ok...?! Kan er dus niet echt mijn vinger op leggen wat het nou precies is.
Heb jij wel eens een deja-vu.. of had ik dat al gevraagd?

Squier Affinity Jazz
Lakland Skyline 55-02 deluxe
EBS Reidmar 750
TecAmp M212
hanzel
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:09

Bericht door hanzel »

@Treb: bedankt voor die link, heb zo een aardig overzicht van wat wat doet, thnx!
Heb jij wel eens een deja-vu.. of had ik dat al gevraagd?

Squier Affinity Jazz
Lakland Skyline 55-02 deluxe
EBS Reidmar 750
TecAmp M212
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Output betekent niets, dat is gewoon volume. Amp volume hoger zetten dus en/of gain hoger. Als je de sound wel goed vind door een koptelefoon dan zit de sound er dus wel in, misschien met wat EQ krijg je wat je zoekt.
hanzel
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:09

Bericht door hanzel »

Ik had ooit eens iets gelezen over het winden van elementen en ik geloof toch wel dat er "output" verschil zit in elementen. Natuurlijk kan ik de versterker harder zetten, maar als het bijna 2 strepen verschil oplevert om aan het zelfde geluidsniveau te komen tov de SX klopt er toch iets niet? Ook heb ik Louis Johnson wel eens horen vertellen dat hij speciaal voor hem elementen had gekregen die op een speciale manier waren gewonden, en er daardoor een hogere output door had dan de standaard MusicMans... Kan me ook niet voorstellen, dat oude snaren (die op de Squier zitten) dat volumeverschil kan opleveren, hooguit een wat wollige, doffe motown-sound (wat ook wel weer lekker is) en weinig tot geen hoog.
Heb jij wel eens een deja-vu.. of had ik dat al gevraagd?

Squier Affinity Jazz
Lakland Skyline 55-02 deluxe
EBS Reidmar 750
TecAmp M212
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Bericht door Treb »

Tsja hoge output... Ik vind de klank zwaarder wegen dan hoge output. Voor hogere output hebben ze (voor)versterkers bedacht, toch? Wellicht dat je naar een setje actieve elementen a la EMG kan kijken. Die hebben meestal wat hogere output. Of een leuke preamp, Sadowsky, Aguilar, J-Retro etc.
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Er zit inderdaad verschil in output, alleen maakt dat verschil niets uit. Een verschil in output is een verschil in volume, en volume heeft geen geluidskwaliteit. Dat Johnson elementen met hogere output heeft geplaatst zegt eigenlijk niets, hij zal wel het idee hebben gehad dat zijn klank er anders van werd. Ik moet toegeven dat ik soms ook denk dat een hoge output wat heftiger en feller klinkt, ook al is dat eigenlijk helemaal niet zo. Speel wat met je gain, dan krijg je exact hetzelfde effect ook al is het qua gevoel soms misleidend.
hanzel
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:09

Bericht door hanzel »

Ok boys, ik begrijp uit jullie reakties dat de output niets van doen heeft met de geluidskwaliteit. Hoe ze op zich klinken blijft natuurlijk altijd persoonlijk. Wat de een prima vindt, vind een ander een baggergeluid...
Maar, ik heb een TC Electronics 1410 voorversterker op een Amcron Microtech 600 eindtrap en die heeft mijn bassen nooit in de steek gelaten eigenlijk... Het gaat mij ook echt om het verschil in volume, het scheelt echt zowat 2 streepjes op de knop van de TC zogezegd. Nou ja.... ik ga wel kijken wat ik er mee ga doen, in ieder geval bedankt voor jullie comments. :?
Heb jij wel eens een deja-vu.. of had ik dat al gevraagd?

Squier Affinity Jazz
Lakland Skyline 55-02 deluxe
EBS Reidmar 750
TecAmp M212
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Quarterpounders hebben volgens mij wel een flinke output dus dat zal helpen. Uiteraard verandert je geluid dan ook dus zorg wel dat het geluid je dan ligt
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Toch heb ik het gevoel dat bassen met meer output net even lekkerder klinken dan bassen met weinig output. Dat kan liggen aan het feit dat je voorversterker meer signaal binnen krijgt, wat meer tone oplevert. Maar door je gain omhoog te schroeven zou je dat weer moeten kunnen opheffen.

Het zal me wel tussen de oren zitten.
Plaats reactie