6 snaar topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
andre van ham

6 snaar topic

Bericht door andre van ham »

Nee! Geen gitaren maar bassen met 6 snaren. Ik ben benieuwd naar wie er hier op het forum allemaal een 6-snaar bespeelt. Dus, plaats hier je foto's en ervaringen met je 6-snarige strijkplank. Het is niet de bedoeling om hier te verzanden in een discussie over de zin en onzin van de 6-snarige bas! (ja, ik weet het, Jaco had genoeg aan 4 snaren :lol: ).

Ik ben erg benieuwd of de 6 je hoofdinstrument is of slechts af en toe wordt bespeeld. Als er genoeg 6-snarige spelers zijn ga ik wat specifieke oefeningen voor 6-snaar plaatsen eventueel met video erbij.

Hier zijn mijn plankjes, ik heb ook nog een Yamaha trb6p en een BassCollection 626 maar daar heb ik niet zo snel een foto van. Het mag dus duidelijk zijn dat de 6-snarige bas mijn hoofdinstrument is.

Fodera Imperial 6 :
Afbeelding

BassCulture Custom 6 :
Afbeelding

F-Bass BNF 6 :
Afbeelding
Gebruikersavatar
Longshadow79
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 jun 2010, 00:29

Bericht door Longshadow79 »

Pffft... Wat een kapitaal!
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Wat een bassen! :kwijl:

Zelf heb ik ook een zes snaar, een H&S die momenteel bij Jack logeert voor wat onderhoudswerkzaamheden. Goede foto's heb ik niet, maar die worden nog wel eens gemaakt. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Mijn hoofdbas is jarenlang de Yamaha John Myung geweest. Die is nu weg. Ik heb ook een Cort Artisan 6 in huis staan die werkloos is geworden sinds de komst van de Thunderbirds. Zo 'n 15 jaar geleden heb ik jaren gespeeld op een Ibanez SR 06 en onlangs heb ik nog even een Ibanez SR 3006 Prestige gehad maar die ik terug weggegaan omdat de Cort stukken beter is.

Momenteel speel ik nog enkel 'zessnarig' op mijn Ibanez Ashula. En dat is in feite een viersnaar + een tweesnaar.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Ik heb ook een Cort Artisan 6. Ik zit nog te twijfelen of ik 5-snarig blijf spelen of dat ik volledig over ga naar 6. Momenteel speel ik 4, 5 en 6-snarig door elkaar en misschien is dat ook wel het leukst...
Jack

Bericht door Jack »

Even Dr Thijs helppen dan maar.

Afbeelding

De linker fretless is de mijne, niet mijn hoofdbas, maar word wel bijna iedere dag bespeeld.

De rechter is dus van Thijs, en heeft nogal wat TLC nodig om weer fijn bespeelbaar te worden.

Zij het hetzelfde merk en type, zijn de verschillen dag en nacht.
Die van Thijs is ruim een kilo lichter :shock: , en de afwerking staat op een beduidend minder niveau als de mijne.
Zeer verbazingwekkend
Wel zijn het allebei heel fijn en prettig bespeelbare bassen door het hals profiel, en klinken ze ook allebei als de welbekende klok.

No need to buy something else at the moment.


Eentje van mijn bas alleen dan nog, omdat het kan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

ook 3 stuks

Bericht door Wiro »

De Skjold SEC6 is (naast contrabas) mijn hoofdinstrument:

Afbeelding

De (Peter) Malinek Physical Bass gebruik ik regelmatig als oefenbas zodat ik niet altijd hoef te sjouwen. Er zit een midi-element op maar vanwege de fragiele connectors is dit live niet te gebruiken. Teveel storingen bij bewegen.

Afbeelding

De Le Fay Capone 6 heb ik gekocht om meer met accoorden te gaan doen. Ik heb 'm uitgerust met een midi-pickup met de bedoeling te gaan experimenteren met m'n Roland VB99. Helaas is hier wegens tijdgebrek nog weinig van terechtgekomen:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wiro op 04 sep 2011, 17:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Mooie bassen hier, vooral van Andre en Wiro!

Ik heb een jaar of 2, 3 zessnarig gespeeld. Was mijn mainbas en een hele tijd mijn enige bas. Ik vind het alleen veel moeilijker om overzicht te houden op een zessnaar. Toen ik weer terugging naar een vijf voelde dat wel als thuiskomen. De hals is ook wel breed, goed te doen maar voor mij is een vijf echt veel prettiger om een hele avond op te spelen.
De hoge C begon ik echter wel te missen, dus heb ik tegenwoordig twee vijfsnaren, eentje met een lage B en een met een hoge C. Dit bevalt erg goed, al heb ik soms stiekem nog steeds zin in een zes... Wie weet ooit nog eens.

Ik speelde op deze Pedulla;

Afbeelding
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik heb een Ibanez SR3006. Lekkere veelzijdige bas met een uitstekende EQ en een prima geluid. Ik kan hem niet afzetten tegen een Cort Artisan A6, maar voor mij voldoet de SR uitstekend. Heb hem een aantal keer live gebruikt en ben erg te spreken over de bespeelbaarheid en hoe ie in de mix ligt. Enige nadeel is de krappe 16,5mm string spacing. Om die reden hangt ie vooral aan de muur mooi te wezen tegenwoordig. Maar als ik weer eens een band heb, gaat ie zeker weer mee zo nu en dan.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Wiro schreef:De Le Fay Capone 6 heeft momenteel geen toepassing. Ik heb 'm uitgerust met een midi-pickup met de bedoeling te gaan experimenteren met m'n Roland VB99. Helaas is hier wegens tijdgebrek nog weinig van terechtgekomen:

Afbeelding
Wauw! Wat een gave bas!
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

Ik heb korte tijd een Peavey Fury VI gehad. Zo één dus:

Afbeelding

Speelde heel erg fijn en lekkere sound.
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Sam
Berichten: 174
Lid geworden op: 23 nov 2007, 00:58

Bericht door Sam »

Ik speel sinds een paar maand enkel 6-snarig. Mijn bas is een Maruszczyk custom Frog 6 die sinds eind maart in mijn bezit is.
Heerlijk bespeelbaar en een geweldig geluid!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dommel'd
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 feb 2009, 21:15

Bericht door Dommel'd »

Afbeelding

Ik heb nog geen eigen foto's maar ik heb hem dan ook nog niet binnen :facepalm: (was wel de bedoeling maar jammer genoeg zijn de leverdata 3 weken opgeschoven)

Ik ben wel heel erg benieuwd , wat ik er tot nu toe van gehoord, gevoeld, en gezien heb was super..
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

Dommel'd schreef:Afbeelding

Ik heb nog geen eigen foto's maar ik heb hem dan ook nog niet binnen :facepalm: (was wel de bedoeling maar jammer genoeg zijn de leverdata 3 weken opgeschoven)

Ik ben wel heel erg benieuwd , wat ik er tot nu toe van gehoord, gevoeld, en gezien heb was super..
maak maar een review dan :D lijkt me een leuke bass voor die prijs :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Al genoeg mensen voor wat oefeningen André? :D
Plaats reactie