6 snaar topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

6 snaar topic

Bericht door SpcMnk »

Thanks Geert. Voor mij is het ook gewoon echt wennen. Maar gaat best snel. Slappen is wel echt een uitdaging. Demping...
Hij heeft duidelijk een eigen karakter maar komt mij over als iets tussen Ken Smith en Alembic. Echt een A klasse instrument.

Topkam nog eens nagemeten. Hij is 5,5cm. String spacing aan de kam is 9mm. Valt dus best mee.

Wiro, thanks voor de tip. Ik ga eens in die hoek zoeken.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

6 snaar topic

Bericht door deevit »

Ah, mijn Yamaha is 56mm. En die gaat prima in een standaard K&M haak. :)
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

6 snaar topic

Bericht door zomnius »

SpcMnk schreef:Slappen is wel echt een uitdaging. Demping...
.
Je zou vanaf ' de bovenkant kunnen slappen, dus met je duim omlaag. Daarbij kan de muis van je slaphand uitkomst bieden bij het dempen van bv de lage B.

Z.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

6 snaar topic

Bericht door wombatboter »

Als ik voor mezelf spreek zat ik op een 6 nog meer vakjes te spelen dan noten...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

6 snaar topic

Bericht door SpcMnk »

deevit schreef:Ah, mijn Yamaha is 56mm. En die gaat prima in een standaard K&M haak. :)
Thanks!! Ga ik die bestellen.
basloze fret schreef:Heel tof die bas! gefeliciteerd!
19 mm string spacing zou voor mij wel veel te fors zijn qua rechterhand, evenveel als een Yamaha TRB6. 17 mm is idealer. Ben zeer benieuwd hoe hij klinkt. Nu even een paar maanden alleen maar op de 6 spelen om te wennen. Er zijn tijden dat ik het mis. Zulke foto's maken het er niet makkelijker op.........
Thanks! Snap je punt mbt spacing. Voor mij voelt het vertrouwd die 19mm. Van B naar C is wel een stretch, maar lukt prima.
Inderdaad, even een paar maanden alleen op deze. Denk dat ik hem ook voor de theater gigs ga gebruiken de komende periode. Hij klinkt zo immens lekker!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

6 snaar topic

Bericht door deevit »

Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

6 snaar topic

Bericht door SpcMnk »

zomnius schreef: Je zou vanaf ' de bovenkant kunnen slappen, dus met je duim omlaag. Daarbij kan de muis van je slaphand uitkomst bieden bij het dempen van bv de lage B.
Z.
Ik heb zijn duim met een knik van 90 graden en in. Door inderdaad mijn bovenarm niet in het verlengde van de snaren te houden maar bijna haaks op de snaren (dat bedoel je toch?) kan ik inderdaad met de muis van mijn hand de lagere snaren dempen en kan ik nog altijd (door die gekke duim) met de zijkant van het kootje de snaar raken... maar er is nog wat oefening nodig om dat vlekkeloos te kunnen laten gaan.
wombatboter schreef:Als ik voor mezelf spreek zat ik op een 6 nog meer vakjes te spelen dan noten...
hmm, interessant. Iets om op te letten en proberen te voorkomen dat het erin sluipt. Vooralsnog vind ik het bereik wat binnen 1 hand positie valt enigszins bevrijdend.. het geeft me rust dat ik voor 'die ene noot' niet naar de andere kant van de hals hoef. Maar zie ook wat je bedoeld...
Thanks!! en besteld :)
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

6 snaar topic

Bericht door deevit »

Briljante dingetjes. :) Kost weinig, super stevig (m'n Warwick weegt 5,5 kg) en de draaibare armpjes zorgen ervoor dat je bas stevig hangt en dat bassen met asymmetrische headstocks toch recht hangen.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

6 snaar topic

Bericht door BassKees »

Heel veel zin om die TRB6-P op MP te kopen... :facepalm:
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

6 snaar topic

Bericht door Green Goblin »

Kopen en 6 november meenemen.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

6 snaar topic

Bericht door BassKees »

Eerst de P verkopen. :offtopic:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

6 snaar topic

Bericht door Rieno »

Is leuk speelgoed ja! En echt enorm goed gebouwde instrumenten. Als ik m'n Tobias niet al had, zou ik er ook serieus achteraan zitten..die TRB6 die ik heb gehad was ook al zo fijn en dat is toch nog een ander afwerkingsniveau.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

6 snaar topic

Bericht door zomnius »

Tobias?

Fotoooo :jam:
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

6 snaar topic

Bericht door Ken »

Wat een schitterende bas Ruud! 8) 8) Lijkt wel een beetje op een Tobias. Nog nooit gezien deze.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

6 snaar topic

Bericht door Rieno »

zomnius schreef:Tobias?

Fotoooo :jam:
Het is wel een goedkopere hoor; een Standard 6 uit Japan..maar man wat een sound :) Echt een player, want er zitten nogal wat krasjes en deukjes op.

Afbeelding
(hier nog niet afgesteld, net na aankoop..zal weer eens nieuwe foto's maken binnenkort)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie