6 snaar topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Bericht door Lacertus »

Hier komen wel leuke, maar GAS-opwekkende, bassen voorbij... wow!
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Erik B.
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 okt 2005, 21:49

Bericht door Erik B. »

deze mag ik hier ook posten :)

Afbeelding

geweldige bas!
ThijsV
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 mar 2011, 11:56

Bericht door ThijsV »

Wat een plank!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

andre van ham schreef: Volgens mij heeft zo'n langere mensuur wel degelijk invloed op de definitie en strakheid van de lage B maar zijn andere zaken als houtsoorten, halsdikte en kwaliteit van de gebruikte materialen van veel groter belang. Al mijn bassen hebben een goede strakke B maar het zijn dan ook bassen uit het top-segment.
Wat mij altijd stoort aan vijf- en zesnarige bassen is die flubberige B snaar. Vaak rammelt en buzzt het ook nog behoorlijk en heb je een verschil in karakter en volume t.o.v. van de rest van de snaren. Misschien dat een 35" mensuur in dat opzicht beter is? Het zal inderdaad ook wel schelen als je een bas uit het topsegment hebt.

Merk je trouwens veel verschil in bespeelbaarheid van de lage posities bij een 35" t.o.v een 34"?
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

basloze fret schreef:Merk je trouwens veel verschil in bespeelbaarheid van de lage posities bij een 35" t.o.v een 34"?
Nee, voor het comfort zal ik ooit nooit nog snel een 35" kopen. Een 34" speelt comfortabeler en de B (staat bij mij in A) is vlot strak genoeg.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

basloze fret schreef:Wat mij altijd stoort aan vijf- en zesnarige bassen is die flubberige B snaar. Vaak rammelt en buzzt het ook nog behoorlijk en heb je een verschil in karakter en volume t.o.v. van de rest van de snaren. Misschien dat een 35" mensuur in dat opzicht beter is? Het zal inderdaad ook wel schelen als je een bas uit het topsegment hebt.

Merk je trouwens veel verschil in bespeelbaarheid van de lage posities bij een 35" t.o.v een 34"?
het hangt natuurlijk ook af van snaardikte en afstelling, daarnaast is aanslagtechniek ook een belangrijke factor. Ik sla elke snaar op een andere positie aan. De B wat dichter bij de brug en dan naar de C toe iedere snaar een beetje verder naar de hals.

Het verschil in bespeelbaarheid van 35" t.o.v. 34" ondervind ik niet als heel groot, 36" daarentegen is voor mij een stap te ver. Gaat op zich prima zolang je contrabas techniek toepast (dus wijsvinger, middelvinger en pink) maar dat kan in sommige stukken niet en dan is één vinger per fret erg ver spreiden.
christiaan_01
Berichten: 883
Lid geworden op: 17 mei 2007, 15:22

Bericht door christiaan_01 »

Wat is beter; een dikke B-snaar of een dunnere?
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Als de een beter was bestond de ander niet :P Over het algemeen: dikkere omvang geeft meer spanning dus strakker gevoel. Dunnere snaren zijn soepeler te bespelen maar geven eerder fretgeluiden.
christiaan_01
Berichten: 883
Lid geworden op: 17 mei 2007, 15:22

Bericht door christiaan_01 »

Is het eigenlijk een grote stap om van 5-snaar over te stappen naar 6?
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Lijkt me wel meevallen. Ik ben destijds overgestapt van 4 naar 6. Persoonlijk vind ik 6 logischer dan 5 snaren. Heeft denk ik met gitaar te maken. En omdat het een even getal is, dus meer symmetrie voor mijn gevoel. Bij een 5 hangt die B er een beetje bij, terwijl bij 6 het meer een geheel is. Tenminste zo ervaar ik het.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

En ik was het overzicht kwijt op een 6, terwijl ik daar bij een 5 geen last van heb. Verschilt nogal per persoon. :wink:
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Qua fingerstyle merkte ik niet zo heel veel verscheel met die extra C-snaar, je hoeft die natuurlijk niet meteen te gebruiken, dat komt wel.
Met slappen wel, want meestal gebruik ik bij een gewone 4 of 5 snaar de losse g-snaar als muted pluck zeg maar. Bij een een 6 snaar moet je dan je wijsvinger steeds tussen de G en de C snaar in zien te friemelen. De C-snaar als muted pluck gebruiken is geen pan.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Slappen vond ik dan wel weer goed te doen op een 6.. :) Een pluck op de C kan erg effectief zijn trouwens, dat gaat overal door.
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2093
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

Heel mooie 6 snaar te koop hier!:
https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=37402" onclick="window.open(this.href);return false;
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Bericht door Lacertus »

Héél mooi!!
Afbeelding
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Plaats reactie