6 snaar topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: 6 snaar topic

Bericht door SpcMnk »

TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: 6 snaar topic

Bericht door zomnius »

Die modulus wow
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: 6 snaar topic

Bericht door Rieno »

Had ik ook al even kwijlend naar gekeken :D Maar die Tobias' zijn ook erg fijn...m'n Standard 6 bevalt nog altijd prima!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: 6 snaar topic

Bericht door SpcMnk »

Die Tobias Basic en die Xotic spreken mij het meeste aan.

Iemand ervaring met 6 snarige Xotic's?
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: 6 snaar topic

Bericht door zomnius »

Ik heb een 5 string modulus gehad en heb spijt dat ik die weggedaan heb. zeer goede sustain sound en heerlijke lage actie... met een killer B snaar... ff sparen maar weer.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: 6 snaar topic

Bericht door basloze fret »

Die Modulus is mooi inderdaad. De mooiste van het stel.

Valt me toch weer op dat veel zes snarige bassen er vrij lelijk en lomp uitzien. Een zes snarige jazz vind ik er persoonlijk ook niet uit zien. Klopt voor mijn gevoel niet. Maar zal wel aan mij liggen.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13347
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: 6 snaar topic

Bericht door LeftyJ »

Ik vind die Xotic eigenlijk wel geslaagd, ik vind zessnarige Jazz Bassen ook vaak te lomp maar bij deze zijn ze er goed in geslaagd om de vormen niet teveel uit proportie te trekken. De kop is ook nog wel aardig.

De link naar de Plankton leidt naar een extra foto van de Xotic.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: 6 snaar topic

Bericht door SpcMnk »

Ah.. ja.. het was laat.

Die Xotic lijkt me leuk.. mooi in ieder geval. Idd de eerste klassiek ogende 6 snaar die niet lomp en uit verhouding lijkt. maar het is ook maar weer gewoon een jazz bass. En dat zoek ik dan weer net niet met een 6 snaar. Een set mooie soapbars vind ik bij een 6snaar een stuk aantrekkelijker.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: 6 snaar topic

Bericht door zomnius »

ff piccie van mn nieuwe strap - super blij mee
36914181_1858289257543602_2025131694868135936_n.jpg
36914181_1858289257543602_2025131694868135936_n.jpg (118 KiB) 3213 keer bekeken
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 906
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: 6 snaar topic

Bericht door evertalbers »

Ik ben nogal gefascineerd door zessnaren, misschien kan ik in het kleine bandje waarin ik wissel tussen gitaar en bas hiermee de gitaar thuislaten.

Maar ik kan op Youtube nauwelijks 'realistische' voorbeelden vinden van gebruik van de hoge C in een band. Wel zie ik voorbeelden waarbij er mooie solo's op de hoge snaren worden gespeeld, maar de enige die ik begeleidingspartijen zie spelen is Michael Pipoquinha - en die speelt, eh, nét even iets beter dan ik :facepalm: .

Iemand voorbeelden / linkjes? Mag iedere muziekstijl zijn, alleen metal heb ik niet zoveel aan - niet dat er iets mis is met metal overigens.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: 6 snaar topic

Bericht door Rieno »

Wat doe je op die gitaar waarvan je denkt dat een 6-snarige bas dit kan overpakken?

En is misschien een 8-snarige gitaar niet de oplossing voor je? ;) Dat is in metal-hoek tegenwoordig best goed vertegenwoordigd en geeft je lage en hoge snaren in een compacte plank.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 906
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: 6 snaar topic

Bericht door evertalbers »

Op de gitaar begeleid ik de zangeres met fado/morna/bossa achtige liedjes.
Wel een leuke suggestie, die 8-snarige gitaar, maar dat gaat het niet worden, want bij de rest van het repertoire gebruik ik vaak de lage B snaar.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: 6 snaar topic

Bericht door Rieno »

Ik post hier vanavond even een goed referentiefilmpje voor je; zit nu op m'n werk :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: 6 snaar topic

Bericht door basloze fret »

evertalbers schreef: 11 jul 2018, 11:39 Ik ben nogal gefascineerd door zessnaren, misschien kan ik in het kleine bandje waarin ik wissel tussen gitaar en bas hiermee de gitaar thuislaten.

Maar ik kan op Youtube nauwelijks 'realistische' voorbeelden vinden van gebruik van de hoge C in een band. Wel zie ik voorbeelden waarbij er mooie solo's op de hoge snaren worden gespeeld, maar de enige die ik begeleidingspartijen zie spelen is Michael Pipoquinha - en die speelt, eh, nét even iets beter dan ik :facepalm: .

Iemand voorbeelden / linkjes? Mag iedere muziekstijl zijn, alleen metal heb ik niet zoveel aan - niet dat er iets mis is met metal overigens.
Ik weet niet wat je wilt horen. Maar als je even op YT kijkt of googled vind je zoveel filmpjes van zes snarige bassisten. Ook met gebruik van hoge C in begeleidingen. Zoek Thundercat eens op bijvoorbeeld. 6 snarig is zeker geschikt voor die latin-achtige akkoord begleidingen, maar verwacht niet dat het klinkt als een gitaar. Je blijft toch beperkter aangezien je gewoon lager zit qua klank, het blijft een bas (gelukkig maar). Dus ik zou het niet zien als vervanging van de gitaar!
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: 6 snaar topic

Bericht door zomnius »

Je kan toch doen wat je wilt? bv de laagste vier snaren beginnen als een gewone bas, en dan de 2 hogere snaren bv gitaarsnaren. Dat moet je wel ism met een luthier doen die je hals afstelt. en je hebt wat langere gitaarsnaren nodig. Die bestaan. of neem een chapman stick. Wellicht weet wombatboter daar iets over.
Laatst gewijzigd door zomnius op 13 jul 2018, 16:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Plaats reactie