6 snaar topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2080
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

6 snaar topic

Bericht door bastaart »

RonC schreef:Hier staat er een op Ebay Barend!!! (wel weer in rusland....) of is dat weer dezelfde??
https://www.ebay.co.uk/itm/LAG-Force-6-H ... 2219276365
Ik heb er lang over nagedacht en het was een zware innerlijke strijd waar ik moeilijk uit kwam, er kwamen weer allerlei dingen van vroeger terug. Maar ik heb besloten om de LAG Force 6 niet te kopen. Ik heb nog even op een 6-snarige bas gespeeld dit weekend en ik krijg er zeker inspiratie van maar ik hou het toch gewoon bij 4 snaren. Bij een 6-snaar wordt het toch al snel te solistisch en het geeft me te veel afleiding van de essentie. Als ik lager wil stem ik wel om op 4-snarig (soms zelf naar een B).

Ik hoop dat iemand hier op het forum deze bas koopt. Je bent zo'n 2500 euro kwijt in totaal. Het is echt een te gekke bas met een eigen sound en goed bespeelbaar voor een 6-snaar. Geen enorme plank zoals veel 6-snarigen, maar wel nog genoeg ruimte voor te slappen. De verkoper reageert snel en is betrouwbaar. Er was wel een klein probleempje met de piezo, dat had ik destijds ook met mijn Lag. Hij valt af en toe weg als je de piezo alleen gebruikt, als je hem mixt met de gewone elementen is er geen probleem. Dat is toch een beetje een zwakke schakel van de bas.
Dus koop hem! (wie weet kan ik hem dan ooit weer eens bespelen of terugkopen over een tijdje :D )
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

6 snaar topic

Bericht door ArjanK »

zomnius schreef:Afbeelding

wat een prachige bas.
Dankje 8)
Laatst gewijzigd door ArjanK op 31 mei 2016, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

6 snaar topic

Bericht door ArjanK »

bastaart schreef: Ik heb er lang over nagedacht en het was een zware innerlijke strijd waar ik moeilijk uit kwam, er kwamen weer allerlei dingen van vroeger terug. Maar ik heb besloten om de LAG Force 6 niet te kopen. Ik heb nog even op een 6-snarige bas gespeeld dit weekend en ik krijg er zeker inspiratie van maar ik hou het toch gewoon bij 4 snaren. Bij een 6-snaar wordt het toch al snel te solistisch en het geeft me te veel afleiding van de essentie. Als ik lager wil stem ik wel om op 4-snarig (soms zelf naar een B).
Wijs besluit Barend.
Zo zit ik zelf ook met een dilemma, lage B of hoge C, en nee, ik wil geen 6-snarige meer.
Voor mij wordt het of de Ibanez SRSC805 (B - G) of de Ibanez BTB33 Volo (E - C), dus....
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2080
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

6 snaar topic

Bericht door bastaart »

tja lastige keus. Als je wat meer solistisch of gitaristisch wil spelen zou ik voor de hoge C gaan. Maar dan verlies je al snel de standaard bas functie en ben je voordat je het weet alleen nog maar hoog aan het pielen. Het heeft allebei wel wat. Gewoon uitproberen zou ik zeggen, de snaren zijn snel weer omgewisseld. Waarom eigenlijk die specifieke stemming bij die specifieke bas en niet andersom?

Heeft er iemand als eens ooit aan gedacht trouwens om zijn 6-snaar BEADF#B te stemmen? dan heb je exact dezelfde stemming als een gitaar maar dan een octaaf plus kwart lager. Je kan dan exact dezelfde patronen en akkoorden vormen spelen als op gitaar i.p.v. dat je alle patronen weer opnieuw moet leren. Zou voor mij als (ook) gitarist wel werken. Voor niet-gitaristen heeft het minder voordelen. Alleen moet je dan alles wel transponeren in je hoofd en het is lastiger met noten lezen. Ik vind die hoge C niet altijd handig en in veel toonsoorten is een hoge B fijner als losse snaar.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

6 snaar topic

Bericht door ArjanK »

bastaart schreef:tja lastige keus. Als je wat meer solistisch of gitaristisch wil spelen zou ik voor de hoge C gaan. Maar dan verlies je al snel de standaard bas functie en ben je voordat je het weet alleen nog maar hoog aan het pielen. Het heeft allebei wel wat. Gewoon uitproberen zou ik zeggen, de snaren zijn snel weer omgewisseld. Waarom eigenlijk die specifieke stemming bij die specifieke bas en niet andersom?
Klopt, het heeft allebei wat, vandaar dat de keuze verdomt lastig is.
De BTB33 heeft een 33" scale ipv 34 of 35, hierdoor is de snaarspanning iets lager en speelt het iets soepeler. Met een lage B echter is een 34" toch wel de minimale lengte om die dikke snaar lekker te laten klinken, de BTB33 is daarom niet echt geschikt om van B - G te stemmen.
bastaart schreef: Heeft er iemand als eens ooit aan gedacht trouwens om zijn 6-snaar BEADF#B te stemmen? dan heb je exact dezelfde stemming als een gitaar maar dan een octaaf plus kwart lager. Je kan dan exact dezelfde patronen en akkoorden vormen spelen als op gitaar i.p.v. dat je alle patronen weer opnieuw moet leren. Zou voor mij als (ook) gitarist wel werken. Voor niet-gitaristen heeft het minder voordelen. Alleen moet je dan alles wel transponeren in je hoofd en het is lastiger met noten lezen. Ik vind die hoge C niet altijd handig en in veel toonsoorten is een hoge B fijner als losse snaar.
Mijn fretloze 6-snarige heb ik vroeger lang als EADGCF gestemd, was te gek voor Michael Manring achtige stukken waarbij ik soms een alternatieve stemming gebruikte (EADGAE, dacht ik)
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

6 snaar topic

Bericht door zomnius »

oww. ik heb zon vette 6 string coming in... pics later


Afbeelding

Afbeelding
Jouw bas lijkt best wel op een......
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

6 snaar topic

Bericht door Rolandboer »

Ik heb sinds zondag ook een 6 snaar in huis gehaald, de foto's volgen snel. Eerst een vraagje..
Het betreft een Spector legend 6, met een 35" mensuur. Het is voor mij te lang geleden dat ik een 35" mensuur heb om iets te zeggen over snaarspanning vergeleken met een 34" mensuur.
De snaren die er momenteel op liggen vind ik te dun, het gaat om een set Dean markley SR2000 van 0.027 - 0.127 (Will lee signature set?).
Op al mijn andere bassen gebruik ik erg tevreden de D'addario Nickel wounded van 0.045 - 0.105 (0.135 op 5 snaar). Nu zou ik graag een 6 snarige set willen die qua gevoel overeenkomt, ondanks het verschil in de mensuur.
Wat zouden jullie aanraden? De d'addario EXL 6 snaar set van 0.032 - 0.135? Of toch iets anders?

Foto's komen uiteraard, zodra de bas de nodige liefde heeft gekregen ;)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

6 snaar topic

Bericht door Rieno »

Zelf vind ik het verschil in snaarspanning altijd nauwelijks merkbaar..en dan heb ik een 32" en een 35" bas staan :) Als die nickels je bevallen, waarom zou je die dan niet ook op je Spector leggen?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

6 snaar topic

Bericht door Rolandboer »

Ik ben niet zo bekend met andere scales dan een 34" scale. Op veel fora wordt er vrij veel nadruk gelegd op het verschil in snaarspanning tussen een 34" en een 35". De snaarspanning van de nickels op mijn andere bassen (34" dus) bevalt prima, strakker moet het eigenlijk ook niet worden. Vandaar dat ik er een beetje aan twijfel.
Ik denk dat ik maar gewoon een setje bestel, mochten ze niet bevallen dan kan ik altijd nog een slag dunner bestellen.
Nog een nieuw setje knoppen erbij bestellen en een APK beurtje en de spector is er klaar voor :jam:
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7420
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

6 snaar topic

Bericht door Jarno »

Mijn fretless (Turner) is 35" en dat voelt toch wel aanmerkelijk groter dan mijn Vigier (net geen 34"). En zeker als mijn eigen Stanley Clarke achtig ding (30something").
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

6 snaar topic

Bericht door Rieno »

Volgens mij is dat verschil in gevoel van grootte vaak meer het gevolg van een andere vorm van de bas zelf, dan van de mensuur. Dan voelt de hals zelfs bij een gelijke mensuur een stuk langer, zoals bijvoorbeeld bij een Thunderbird.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7420
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

6 snaar topic

Bericht door Jarno »

Het ging mij meer om de moeite die ik moet doen in 1e en 2e positie, de stretches zijn net iets lastiger. Inderdaad als de nek in zijn geheel verder van je vandaan zit (dikke body, brug halverwege de body) dan verergert dat het nogal. Maar mijn bassen zijn best "efficient", geen enorme planken van bodies.

Edit:
De Vigier heeft wel net een klein beetje neck angle, terwijl de turner standaard bolt on is, dus da's een puntje voordeel voor de vigier (doorlopende hals).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

6 snaar topic

Bericht door deevit »

Ik merk zeker verschil tussen 34 en 35 inch, met een hele duidelijke voorkeur voor 34. Als de bas goed gebouwd is zal de B ook op z'n minst prima zijn. Mijn gevoel/ervaring is dat bouw en gebruikte materialen meer doen dan mensuur op een lage B. Ik zeg overigens niet dat die extra inch niet uitmaakt daarin, durf ik niet over oordelen.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

6 snaar topic

Bericht door Rolandboer »

Het verschil in de lengte merkte ik ook direct tijdens het spelen rond de 1e en 2e positie, maar ook bijvoorbeeld met power chords op de 3e en 5e positie. Het kost mij duidelijk meer moeite, maar dat kan ook komen omdat ik de bas slechts sinds zondag in mijn bezit heb. Ik ben overigens erg benieuwd hoe snel ik mij 'thuis' voel op de 6 snaar. Tijdens het uitproberen vond ik het erg lastig, terwijl ik nu al redelijk ontspannen kan spelen over de gehele toets.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

6 snaar topic

Bericht door gilles »

Die zessnaar van Wiro die op het forum te koop staat....... :kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl:
:kwijl: Ik weet hoe de fretloze viersnarige uitvoering ongeveer klinkt (andere elementen). Ik heb helaas niet zomaar eventjes €2000 liggen, anders had ik 'm zo opgehaald!!
de grote storthoop heeft gesproken
Plaats reactie