6 snaar topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
SR5005E
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:30

Bericht door SR5005E »

Rieno schreef:Een leuke vergelijking van vier topsegment 6-snaren:

Vind dat de Warwick het beste in de mix zit.
Wegens medische redenen gestopt met bassen
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Die snijd juist eerder dóór de mix dan dat ie er lekker in zit vind ik. Solo klinkt ie erg lekker, maar ik denk niet dat ie voor heel veel verschillende stijlen echt geschikt is.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

In de mix zitten boeit mij eigenlijk niet zo, ik vind die Warwick gewoon het lekkerst klinken. En die Roscoe ontzettend tegenvallen, kleurloos en onopvallend, had ik niet verwacht van een merk met zo een goede reputatie.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Voor mij mist ie gewoon diep laag; de sound zit volledig in de lage mids en daardoor mis ik wat en vind ik 'm te fel. Dat die Roscoe tegenvalt ben ik zeker met je eens..niet heel bijzonder en zelfs geen beste definitie in de lage regionen. Mijn favoriet is dan toch de Modulus of de Spector, die zitten qua geluid ook best dicht bij elkaar 8)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Voor mij komt die Spector direct na de Warwick, hij mist wel dat felle. :mrgreen:

Ik verwacht echter dat als je aan de preamp gaat tweaken ze elkaar allemaal aardig zullen kunnen benaderen.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

Modulus. mar dat zal wel smaak zijn. Eigenlijk nog een status aan toevoegen en een ken smith.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Ik ben nieuw in dit topic, maar ik zit er serieus aan te denken om mijn 5 snaar te ruilen tegen een 6 snaar of een 6 snaar erbij te kopen.
Nou is mijn plan niet de standaard aanpak voor een 5 snaar qua tuning, vandaar dat ik hier ben. Misschien dat een van jullie hier al ervaring mee heeft en mij het een en ander wijs kan maken.

I.p.v. de B-E-A-D-G-C tuning wil ik graag nog een extra lage snaar onder de B snaar hebben. Dan zou je uitkomen op een F#-B-E-A-D-G stemming, maar dat is mij wel wat extreem. Ik zou graag nog 3 halve noten beneden de B hebben, dus in ieder geval tot aan de G#, de G en F# zijn namelijk vrijwel niet goed uit een relatief kleine versterker te halen, zonder dat het modderig en overdonderend klinkt. Mochten die G en F# toch goed definieerbaar te krijgen zijn, dan lijkt mij dat wel erg gaaf. :jam:

Zijn er mensen die wel eens geëxperimenteerd hebben met hun 6 snaar in een lage stemming? Zo ja, wat zijn dingen waar ik rekening mee zou moeten houden? Zo lijkt mij een 35" scale bijvoorbeeld min of meer vereist om een enigszins strakke lage snaar te houden.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Warwick heeft zo'n lage F# snaar en volgens mij is deze bas daar speciaal voor bedoeld. Persoonlijk vind ik het nergens naar klinken. Alles onder een lage A eigenlijk al niet. Wordt een flubber zooi en geratel. Maar goed ieder zijn ding. Eigenlijk wordt het alleen in metal gebruikt toch?

Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Het lastige hierbij is dat 6-snaren vaak een 34" en soms 35" mensuur hebben. Wil je dan een F# nog goed strak hebben, dan moet je al flink dikke staalkabels hebben om wat op spanning te blijven. Dat zie je bij die Warwick hierboven ook goed; dat is een speciaal snarensetje.

Los daarvan: het kan natuurlijk wel :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ik heb twee 7 snaren bassen gebouwd met een F# snaar en maak hierop gebruik van Warwick Black Label .175 snaren, de mensuur is 35 inch, klinkt redelijk goed maar nog steeds tegen flubberzooi aan.
Die lagen noten blijven iets waar heel je spaarzaam mee om moet gaan, ik gebruik deze snaar om hoger op de hals een breder en makkelijker bereik te hebben.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Die F# is ook erg moeilijk in zo'n youtube filmpje te krijgen. Mijn neef heeft een 8 snarige bas, waar ook zo'n F# snaar op zit, in de ruimte zelf klinkt dat nog wel prima, als er niet al te treble open staat. Dan gaat die snaar vooral rammelen tegen de frets..
Met mijn B snaar merk ik dat de snaar voornamelijk gebruik om vanaf de 7e fret de noten te pakken, met slechts hier en daar wat lage noten op de b. Maar ik vind die noten van de B snaar zelf wel erg lekker klinken, dus die zou ik ook graag wat hoger op de hals willen kunnen pakken.

Het wordt inderdaad in metal gebruikt, ik kan ook geen ander genre bedenken buiten hele psychedelische muziek misschien. Het is niet voor een band situatie bedoeld, misschien wel voor een metal projectje dit jaar.

Zou het misschien ook mogelijk zijn om zo'n 0.175 snaar omhoog te stemmen naar bijvoorbeeld een G#? Of geeft dat teveel spanning op de plank? :facepalm:
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

Misschien een 18 inch...
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

6 snaar topic

Bericht door Ken »

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

6 snaar topic

Bericht door Rieno »

Jammer van de chroom hardware, maar dat zebrano is toch een prachtige houtsoort :kwijl:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

6 snaar topic

Bericht door Stinky »

is dat niet zo'n versie met een verschuifbare achterste pup?
ik geloof dat ik Mike Pope eens met zo'n bas op YT gezien heb en blijkbaar kun je bij die achterste pup kiezen of je hem in 70's of 60's plaatsing wilt hebben.

ff gezocht: een signature zelfs...

Plaats reactie