6 snaar topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

deevit schreef:Jij had toch nog een handvol van die Basscultures Andre?
Eentje nog maar, ik had ook een fretless en nog een 6-snaar met 36" mensuur. Heb ik een paar jaar geleden verkocht toen ik fondsen nodig had voor de heilige graal van de 6-snaren : mijn Fodera Imperial.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Die twee bedoel ik ja, maar zijn al weg dus. Jammer, vond ik erg mooie bassen (zeker die 36"). Heb je daar nog plaatjes van toevallig? :)
andre van ham

Bericht door andre van ham »

deevit schreef:Die twee bedoel ik ja, maar zijn al weg dus. Jammer, vond ik erg mooie bassen (zeker die 36"). Heb je daar nog plaatjes van toevallig? :)
Op mijn bassic.ch profiel staan ze nog wel : https://www.bassic.ch/i_membershow.asp?MEM=1332" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Tof! Was dat niet werken, op zo'n 36" zessnaar?
Erik B.
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 okt 2005, 21:49

Bericht door Erik B. »

een Ibanez 3006 Prestige hier en een SR 886 met Roland element om mijn VB 99 aan te sturen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Misschien kunnen jullie mij helpen:
Ik heb een leerling die op zoek is naar een zes snarige bas. Prijsklasse tot ongeveer 1200 euro.
Wat zijn de opties? En zijn er in die prijsklasse ook zes snarige gelijnde fretloze bassen?
Liefst eentje met een niet al te grote string spacing. Ook weer niet te krap zodat je niet goed kan slappen.
Zoiets als een Yamaha TRB 6 (oude versie?) vind ik persoonlijk een veel te grote string spacing.
Dank alvast.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

basloze fret schreef:Misschien kunnen jullie mij helpen:
Ik heb een leerling die op zoek is naar een zes snarige bas. Prijsklasse tot ongeveer 1200 euro.
Wat zijn de opties? En zijn er in die prijsklasse ook zes snarige gelijnde fretloze bassen?
Liefst eentje met een niet al te grote string spacing. Ook weer niet te krap zodat je niet goed kan slappen.
Zoiets als een Yamaha TRB 6 (oude versie?) vind ik persoonlijk een veel te grote string spacing.
Dank alvast.
In die prijsklasse zou ik gaan kijken voor een gebruikt exemplaar. Aangezien 6-snaar niet echt courant is kun je voor dat bedrag nog wel eens een koopje scoren. Ik heb ooit een keer voor €750 een Yamaha TRB6P gekocht en voor €700 een Yamaha TRB6, beide ook weer verkocht omdat mijn huis op Bass Matters begon te lijken :lol:

Een paar jaar geleden werd een oude Ken Smith Burner (16.5 mm) op ebay verkocht voor zo'n €1200 en volgens mij zijn ze nu ook weer nieuw te koop onder de naam Ken Smith Design : https://www.basscentral.com/2003/ksd.shtml#Burner" onclick="window.open(this.href);return false;

Ibanez BTB serie is misschien ook wel wat, stringspacing weet ik zo niet.

Nieuw kun je in dat budget ook een MTD KZ6 kopen : https://www.rockpalace.com/product/MTD-K ... s-Rosewood" onclick="window.open(this.href);return false; . Volgens mij ook met medium stringspacing.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

bedankt Andre, hopelijk komt het zes snarige topic een beetje op gang.

Ik zat zelf ook te denken aan een Yamaha TRB1006. Maar ik weet niet hoe de string spacing daarvan is en wat de ervaringen hier mee zijn. Als een nieuwe TRB6 dezelfde spacing heeft is die misschien beter? Ik heb gisteren nog op een nieuwe Ibanez 6 snarige gespeeld (weet niet meer welk type precies). En die string spacing vond ik niet verkeerd, zelfs nog wat aan de wijde kant. Hij zocht er wel eentje met een niet al te wijde spacing en geen strijkplank als hals. En hij is nog aan het twijfelen of het een fretloze wordt of niet.

Volgens mij zijn er ook weinig gelijnde fretloze 6 -snarige bassen in die prijsklasse te vinden?
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

deze is hier zeker al eens gepasseerd?
Afbeelding
Afbeelding
https://www.2dehands.be/muziek/muziekins ... &start=492" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
https://www.2dehands.be/muziek/muziekins ... &start=451" onclick="window.open(this.href);return false;
:shock:
Jack

Bericht door Jack »

Geweldige bas die Alembic. maar zo zijn er in die prijs klasse wel meer.


overigens zijn er meer fretless bassen met lijntjes als zonder, dus ook zo een vinden zou niet al te veel moeite moeten kosten..
zeker niet voor het geld waar jij die voor zoekt.

bijvoorbeeld...

Afbeelding

https://www.ebay.com/itm/MTD-Kingston-Z- ... 1e676c7e81


koste mij 2 minuten.. :wink:
andre van ham

Bericht door andre van ham »

basloze fret schreef:Ik zat zelf ook te denken aan een Yamaha TRB1006. Maar ik weet niet hoe de string spacing daarvan is en wat de ervaringen hier mee zijn. Als een nieuwe TRB6 dezelfde spacing heeft is die misschien beter?
De TRB1006 wordt geloof ik niet meer gemaakt maar is 2e hands nog wel te vinden. Stringspacing is kleiner dan die van de TRB6P en TRB6 TRB6-II. Het is verder een hele solide bas en door de stringspacing wellicht een goede keuze voor jouw leerling.

Ik speel zelf tijdens mijn optredens in feesttenten altijd op een oude TRB6P, afgelopen jaar wilde de voorzitter van de vereniging die het feest organiseerde een nummertje meespelen. Was geen probleem voor hem zo'n 6-snaar, hij had immers zelf ook een TRB1006.... Hij wist niet wat hem overkwam toen ie mijn surfplank in de handen kreeg :lol:
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik heb een Yamaha TRB1006 gehad en vond dat er prima op te slappen viel. 17mm string spacing als ik het wel heb. Voelde alsof het 17,5-18 was. De Ibanez BTB 6-snaar serie heeft volgens mij 18 of 19mm. Waanzinnige bassen. Ande optie is die goedkopere lijn van MTD, maar ik vind die qua sound niet tippen aan Ibanezzen en Yamaha's. Wel qua looks, maar daar gaat het hopelijk niet om.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Bedankt vor alle input. Zo'n Yamaha TRB1006 lijkt me wel een goede optie.
@Jack: Bij de MTD lijkt me de string spacing weer te groot. Het zal toch eerder iets van 16 of 17mm hooguit moeten zijn.
Verder ben ik vooral ongelijnde fretloze bassen tegen gekomen.

Wat zijn hier trouwens de mening over 34" of 35" voor een 6 snarige?
andre van ham

Bericht door andre van ham »

basloze fret schreef:Wat zijn hier trouwens de mening over 34" of 35" voor een 6 snarige?
Ik heb een handgebouwde BassCulture met een 36" mensuur, een Yamaha TRB6P met een 33 7/8" mensuur, een F-Bass met 34,5" mensuur en een Fodera met een 34" mensuur. Ze hebben allemaal een geweldige lage B!

Volgens mij heeft zo'n langere mensuur wel degelijk invloed op de definitie en strakheid van de lage B maar zijn andere zaken als houtsoorten, halsdikte en kwaliteit van de gebruikte materialen van veel groter belang. Al mijn bassen hebben een goede strakke B maar het zijn dan ook bassen uit het top-segment.

36" mensuur is voor mij een beetje teveel van het goede, die BassCulture wordt alleen maar thuis bespeelt omdat het gewoon weg te zwaar werken is om daar 5 uur achtereen op te spelen.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Strakste B zit momenteel op mijn Ibanez SR3006 en die is 34". Moet wel zeggen dat het ook erg aan het merk snaren ligt hoor. Mijn ex-Yamaha TRB1006 was 35" en had een iets minder strakke B. momenteel heb ik een 35" TRB1005 en die ervaar ik toch weer als net iets strakker (maar minder dan de Ibanez). Kortom, geen touw aan vast te knopen ;)
Plaats reactie