Het (pre-)lawsuit topic (Tokai, Fernandes, Greco …)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

Vet duo!
Geniet ervan!
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Na het vertrek van mijn Fernandes P heb ik toch weer een japanse pre-lawsuit bas. Een Tokai jazz sound:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de originele gigbag. Weet iemand of deze altijd bij de Tokai bassen werd geleverd? Ik zie ze niet zoveel namelijk.
Fender
musiqman
Berichten: 349
Lid geworden op: 03 mar 2014, 19:04

Bericht door musiqman »

Yamaha had deze Naugahyde tassen ook. Erg mooi, niet zo dik helaas. Heb er zelf ook een.

Je had ze voor de P en de J basses (SBS 1 en 2) Daarnaast had je drie soorten cases (SBC en PBD en JBD)

https://brochures.yokochou.com/guitar-an ... _back.html" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.ebay.com/itm/80s-YAMAHA-BASS ... 1c390fd04a" onclick="window.open(this.href);return false;

Kennelijk is er later ook een PGB bijgekomen:
https://www.ebay.com/itm/YAMAHA-Electric ... 1e927601ff" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Bedankt voor de informatie! Ze zijn niet zo dik inderdaad. Ik vind ze wel erg stijlvol.
Fender
musiqman
Berichten: 349
Lid geworden op: 03 mar 2014, 19:04

Bericht door musiqman »

4snaarinstrument schreef:Bedankt voor de informatie! Ze zijn niet zo dik inderdaad. Ik vind ze wel erg stijlvol.
Zeker, heb er zelf ook een.

Afbeelding
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Mooi!
Fender
musiqman
Berichten: 349
Lid geworden op: 03 mar 2014, 19:04

Bericht door musiqman »

Gebruik zelf alleen vaker de case:

Afbeelding

Net even wat steviger.
Laatst gewijzigd door musiqman op 07 dec 2014, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5678
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Ik heb nog eens wat info opgezocht over de Lawsuit bassen e.d. aangezien ik laatst een Vester Stage Series Precision aangeboden kreeg ter ruil. De betreffende man was er heilig van overtuigd dat het een 90's Korea made Lawsuit bas was. Kon hem ook niet op andere gedachten brengen. :roll:
Afijn, in aanvulling op wat Fred heeft neergezet op de eerste pagina komen dé Lawsuit era modellen per definitie uit Japan en de jaren 70. De enige firma die daadwerkelijk echt gedaagd is, is Hoshino (Ibanez) geweest door de Norlin Company (Gibson) vanwege de vorm van de headstock. Deze zaak ik is geschikt buiten de rechtszaal.
Verder zijn er nog wel dreigingen geweest van rechtszaken waardoor de Japanse fabrikant meestal eieren voor zijn geld koos. Wellicht zijn er in een later stadium dus ook wel dreigingen geweest tegenover andere fabrikanten in andere landen, maar deze behoren dus niet tot de Lawsuit periode waarmee zo vaak geschermd wordt.

Dus, resumé: Een échte Lawsuit Era (bas)gitaar is gemaakt in Japan, niet ouder dan 1978/79 en lijkt qua logo en/of headstock enorm veel op het Amerikaanse origineel.
Komt de (bas)gitaar hier niet mee overeen is het dus geen Law-suit instrument. Wat overigens niets hoeft te zeggen over de kwaliteit. Mijn Fernandes "The Revival" kwam uit de 80's en is een wereld bas.

Opmerkingen en verbeteringen zijn heel erg welkom trouwens!!!!
musiqman
Berichten: 349
Lid geworden op: 03 mar 2014, 19:04

Bericht door musiqman »

En hoe kom je aan de bepalende datum factor?
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ik heb die Vester ook aangeboden gekregen denk ik; een P-J configuratie zonder slagplaat was het :)

Ik denk dat de term pre-lawsuit niet veel zegt. Ik weet niet of de term ooit correct is gehanteerd, maar in de huidige situatie is het een verzamelnaam geworden voor alles wat oud is en op een Fender of Gibson lijkt. Zelf spreek ik liever van een imitatie of van een kopie omdat ik eigenlijk ook niet echt veel wist van het lawsuit verhaal.

Om een of andere reden komt de term in advertenties ook hand in hand met een absurd prijskaartje aan, ook als het duidelijk een zeer goedkoop mutilplex crackinstrument betreft met nog goedkopere hardware.
Zo heb ik ooit eens een Hondo les paul kopie gehad, en dat was bij uitstek de karigste gitaar die ik ooit in handen heb gehad. Alles aan de gitaar was slecht, en voelde bijzonder goedkoop aan. Ik heb weleens matige instrumenten in handen gehad, maar dit was echt schrikbarend slecht. En dan staat zo'n zelfde ding even later voor 250,00 te koop in zo'n lawsuit blabla advertentie.

Desalniettemin zijn er ook echt wel veel japanse kopieën welke gewoon goed zijn. Zo ben ik zelf nog altijd erg blij met mijn Kasuga Precision kopie, en heb ik ook nog een lekker spelende Cimar stratocaster (deze heeft wel matige pickups welke ik nog eens wil vervangen). De Kasuga is een van de fijnst spelende bassen die ik tot nog toe heb gehad.
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5678
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

musiqman schreef:En hoe kom je aan de bepalende datum factor?
Omdat de rechtszaak tussen Ibanez en Gibson in 1977 voorkwam in Philadelphia. Daarna zijn eigenlijk alle zaken geschikt en is er verder geen echte zaak in een rechtszaal meer geweest. De periode voor 1977 kan dus gezien worden als de pre-lawsuit era en de periode 77/78 als de lawsuit-era. Daarna heb je dus eigenlijk de post-lawsuit era, als je daar al over kan spreken.

Daarnaast heb je mogelijk nog wel modellen die je een "law-suit" model kan noemen, omdat er vanwege de overeenkomsten met voornamelijk de headstock van een bestaand merk/model gedreigd is met een rechtszaak. De headstock is namelijk het enige waar men patent op aan kan vragen, naast bepaalde hardware of elektronica.
Maar deze hoeven dus niet per definitie te vallen onder de law-suit periode. Ik maak dus onderscheid in de lawsuit-periode en mogelijke 'lawsuit"-modellen.
Adverteerders gaan er alleen heel vaak ten onrechte vanuit dat een model waar een dreigende zaak over is geweest ook meteen een lawsuit-periode gitaar is. En daar gaan veel verkopers en uiteindelijk dus ook kopers mee in de fout.

@PMJ, die Vester scheen een '57 model te zijn in 2-tone sunburst. Hij maakte alleen de fout om bij de ene basgitaar te bellen en zijn koopprijs van € 245,- te noemen, terwijl hij bij een eventuele ruil met een andere basgitaar de bas schatte op € 350,-. En daar trap ik dus niet in :mrgreen:

Ik geef je overigens volledig gelijk met de kwaliteit van de meeste Japanse modellen. Zo was mijn Fernandes "The Revival" een jaren 80 bas en dus geen (pre)lawsuit era gitaar. Ik weet niet eens of Fender ze gedreigd heeft met een zaak. Het was desalwelteplus een ontzettend goeie bas die zich met gemak kan meten met een willekeurige Fender.
Laatst gewijzigd door Hajvb op 16 okt 2014, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
musiqman
Berichten: 349
Lid geworden op: 03 mar 2014, 19:04

Bericht door musiqman »

Goed onderzoek :D

Was het ook niet zo dat Fender in die tijd vergeleken met de Japanse modellen, kwalitatief onder de maat modellen maakte en daardoor de lawsuit modellen zo in trek zijn en vaak net zo goed of beter klinken?
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ha Henk, die Vester heb ik ook als ruilvoorstel gehad met lawsuit verhaal...ik had 2 aanbiedingen van een Vester gehad :). Een ontzettende lus trouwens die aanbieder. Hij mailde me later namelijk nog met als ruilvoorstel een Digitech Bass Synth Wah met nieuwprijs ''98,95 euri's''. Volgens mij hoopt hij dan dat ik google niet weet te vinden, en ik dus niet zie dat hij nieuw vanaf 35,00 te koop is. Met de beste wil kan ik ze niet voor 98,95 te koop vinden.

Bedankt voor het verhaal over de ''lawsuit-kwestie''. Nu weten we daar ook weer wat meer van :).

Was het ook niet zo dat Fenix (Koreaans) eind jaren 80/begin 90 een kwestie had met Fender? Eerst hadden ze een Fender-like headstock, later werd het een ander model.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

musiqman schreef:Goed onderzoek :D

Was het ook niet zo dat Fender in die tijd vergeleken met de Japanse modellen, kwalitatief onder de maat modellen maakte en daardoor de lawsuit modellen zo in trek zijn en vaak net zo goed of beter klinken?
Zou wel geinig zijn, gezien de prijzen die men nu wegtikt voor fenders uit die periode. Maar zeker is dat er in Japan instrumenten voor relatief weinig geld werden gemaakt die markt afsnoepten van Fender. Zo ontstond begin jaren 80 namelijk de activiteit van Fender/Squier in Japan.
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5678
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Ik ben er persoonlijk achter gekomen dat het vaak exemplarisch is. Ja, een Fender uit de 60's is de holy grail en de late 70's staan bekend als minder, maar er waren in de 60's ook slechte exemplaren en in de 70's ook goeie.
Toen ik bv in '95 begon met bassen werd er door veel bassisten nog net niet gespuugd op een late 70's Fender. Bagger, brandhout, wrakstukken. Vreselijk, die CBS periode werd er gezegd, nooit kopen zo'n bas. En nu worden er vele euro's voor neergeteld omdat het "vintage" is. Zelfs al voor de jaren 80 modellen uit de CBS periode waarbij Fender alles maar uit de bakken greep wat er nog lag.. Afijn, dat kan al snel een hele discussie worden. :wink:

Feit is dat de meeste Japanse modellen uit welke periode dan ook meestal van goede kwaliteit zijn. Kijk alleen wel naar de fabriek waar het uit kwam en het model. De goedkopere modellen waren vaak van multiplex (wat opzich ook nog geen probleem hoeft te zijn) en hadden nou niet echt de meeste geweldige hardware en elektronica. En ook bij de echt goeie Greco's, Tokai's, Fernandessen etc zouden er best maandag ochtend modellen tussen kunnen zitten. Net zoals niet iedere Squire JV het summum is en de Jazz bassen kwalitatief zelfs onder doen voor de Precisions. Dan heb je bv nog Hondo die modellen heeft gemaakt die echt heel leuk zijn, maar ook instrumenten heeft gefabriceerd die je nog niet eens het haardvuur in zou willen gooien etc. etc. etc.
Uiteindelijk komt het neer op feel, hoe de bas voor jou speelt en klinkt etc en dat is heel persoonlijk. Zo heb ik, in mijn beleving, nog geen betere Precision bespeelt dan mijn Peterbuilt en waar dat in ligt? Geen idee....
Plaats reactie