Het (pre-)lawsuit topic (Tokai, Fernandes, Greco …)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

PMJ schreef:Heeft de Tokai ook de dunnere frets?
Mijn Tokai had, voordat deze fretless werd, de periode correcte fretjes.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Geen idee eigenlijk. Ik vind het vrij dunne fretjes, zeker in vergelijking met m'n Sandberg bijvoorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Bedankt voor de reacties. Dan weet ik dat het een type bas is om in de gaten te houden. Ik twijfel nog of ik 475 niet iets te veel vindt voor een gerefinished exemplaar....daarentegen speelt en klinkt hij misschien wel geweldig...
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Deze yamaha heeft ook mijn interesse:

https://m.speurders.nl/overzicht/muzieki ... ce_value=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens de info van de verkoper is de hals dunner dan bij mijn huidige jazz, en zijn de frets smaller. Hier moet ik het Qua info mee doen, op het Internet is namelijk weinig te vinden over de bas. Maandag ga ik hem even van dichtbij bekijken, ik ben benieuwd. Mijn interesse in deze bas is grotendeels gebaseerd op looks trouwens :wink:

Iemand bekend met de bassen? Zo ja, wat kun je erover kwijt? :)
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ik zag net dat de refin Tokai van MP is verdwenen. Die kan ik helaas dus niet meer binnenkort proberen.
musiqman
Berichten: 349
Lid geworden op: 03 mar 2014, 19:04

Bericht door musiqman »

Hier kan je info vinden over o.a. de PB (vanaf '78) en JB (vanaf '85) basjes:
https://brochures.yokochou.com/en_index.html#YAMAHA_GTR" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Als je trouwens al vindt dat de bassen af en toe voor debiele bedragen worden aangeboden, bij de gitaren kunnen ze er ook wat van:

https://link.marktplaats.nl/m857576557" onclick="window.open(this.href);return false;
https://link.marktplaats.nl/m848386849" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

:shock: :roll: :shock:
Fender
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ik was bij de Yamaha gaan kijken, en het is hem geworden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fijne ''vintage'' fretjes zoals ik ze zocht. De bas heeft threaded-saddles en reverse-tuners....leuke vintage aspecten, maar verder voor mij niet van groot belang :). Hij was beroerd afgesteld toen ik hem kocht, maar vandaag kan ik hem dan eindelijk fatsoenlijk testen.

Overigens is deze bas best wel off-topic geloof ik :wink:
musiqman
Berichten: 349
Lid geworden op: 03 mar 2014, 19:04

Bericht door musiqman »

Te gek. Mn oude basje. En een speciaaltje. Ik denk door de leeftijd en maker geeneenigzins off topic.

Mooi hoor.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Probleem met de hals.

De trussrod lijkt op zijn eind te zitten. Ik kan hem wel aandraaien maar dan slaat hij een soort van terug. Toen ik hem de eerste keer bijstelde zat de truss zo goed als los en was hij dan ook makkelijk in te draaien. En nu zit hij dus al vlot op zijn eind lijkt het, en ik heb hem nog niet zoals ik wil. Of de vorige eigenaar ervan op de hoogte was weet ik niet, het ding was volledig ruk afgesteld.

Maar wel mooi k*t dus.

Overigens lijkt hij ooit fretloos te zijn geweest en later herfret...dit zag ik later pas. Bij een paar hoogste posities loopt hij aan.

Ik hoop dat er wat met die pen is aan te vangen, want hij klinkt verder erg fijn.
Gebruikersavatar
Jeur
Berichten: 391
Lid geworden op: 31 okt 2011, 12:57

Bericht door Jeur »

PMJ schreef:Probleem met de hals.

De trussrod lijkt op zijn eind te zitten. Ik kan hem wel aandraaien maar dan slaat hij een soort van terug. Toen ik hem de eerste keer bijstelde zat de truss zo goed als los en was hij dan ook makkelijk in te draaien. En nu zit hij dus al vlot op zijn eind lijkt het, en ik heb hem nog niet zoals ik wil. Of de vorige eigenaar ervan op de hoogte was weet ik niet, het ding was volledig ruk afgesteld.

Maar wel mooi k*t dus.

Overigens lijkt hij ooit fretloos te zijn geweest en later herfret...dit zag ik later pas. Bij een paar hoogste posities loopt hij aan.

Ik hoop dat er wat met die pen is aan te vangen, want hij klinkt verder erg fijn.
Er is een truukje voor om de halspen nog verder aan te draaien. Als je de trussrod niet verder kan draaien omdat hij te diep zit, kun je de stelmoer eraf draaien en er wat ringetjes tussen doen en de moer er weer opdraaien. Hierdoor kun je de trussrod beter aandraaien. :)

Een nieuwe topkam kopen en uitvijlen is ook wel te doen mits je het goede gereedschap hebt ;)
Bassist in Mindfool. https://mindfoolband.com/
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Bedankt voor de tip. Hij heeft echt nog maar een klein tikje nodig. Hij speelt zeg maar prima, maar het kan nog net wat fijner :). Straks eens even bekijken.
Jack

Bericht door Jack »

Jeur schreef:
PMJ schreef:Probleem met de hals.

De trussrod lijkt op zijn eind te zitten. Ik kan hem wel aandraaien maar dan slaat hij een soort van terug. Toen ik hem de eerste keer bijstelde zat de truss zo goed als los en was hij dan ook makkelijk in te draaien. En nu zit hij dus al vlot op zijn eind lijkt het, en ik heb hem nog niet zoals ik wil. Of de vorige eigenaar ervan op de hoogte was weet ik niet, het ding was volledig ruk afgesteld.

Maar wel mooi k*t dus.

Overigens lijkt hij ooit fretloos te zijn geweest en later herfret...dit zag ik later pas. Bij een paar hoogste posities loopt hij aan.

Ik hoop dat er wat met die pen is aan te vangen, want hij klinkt verder erg fijn.
Er is een truukje voor om de halspen nog verder aan te draaien. Als je de trussrod niet verder kan draaien omdat hij te diep zit, kun je de stelmoer eraf draaien en er wat ringetjes tussen doen en de moer er weer opdraaien. Hierdoor kun je de trussrod beter aandraaien. :)



Een nieuwe topkam kopen en uitvijlen is ook wel te doen mits je het goede gereedschap hebt ;)

Aha, ik was dus mosterd, had dit net in een ander topic getypt. :oops:
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Evengoed hartstikke bedankt :) :wink:
Plaats reactie