Het (pre-)lawsuit topic (Tokai, Fernandes, Greco …)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7203
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Eeeehm… zie volgende post (?)
Laatst gewijzigd door HNZ op 26 apr 2015, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7203
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

4snaarinstrument schreef:Ik heb nu naast mijn Tokai jazzsound ook een Tokai hardpuncher. :)
Erg fijne bas. Het is een PB60.
Afbeelding
Gefeliciteerd! Fantastische bas, zeg.
Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5303
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Thanks!
Fender
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Gisteren een leuke opknapper opgehaald:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een Cimar kopie van een Gibson Grabber, met 3-puntsbrug.

Hij stond geadverteerd als zijnde in orde, dat hij enkel nieuwe snaren nodig had. Er was/is echter veel meer mis aan (de verkoper wist er zelf niets van):
Zo mist er een brugzadel, missen er 2 ferrules, zat de topkam los, deed de elektronica niks dan kraken, waren de knoppen gebroken, was de strapbutton achter vervangen door een plastic ring op een grote schroef...en uiteraard was de afstelling uitermate beroerd. De halspen was denk ik nog nooit aangedraaid, en een vorige eigenaar had om de actie te verlagen maar 3 laagjes karton in de pocket gelegd. Verbazingwekkend genoeg was de plaat van de 3-puntsbrug wel nog recht :).

Een nieuwe brugzadel zit in de pijpleiding, en voor de ferrules heb ik een tijdelijke oplossing bedacht. Gelukkig had ik nog exact dezelfde speedknoppen liggen ter vervanging, evenals bruikbare strapbuttons. De elektronica doet het na aandraaien van het geheel weer, al is de input niet stabiel. Deze gaat dus nog vervangen worden. De hals heb ik inmiddels een paar slagjes gegeven, en deze staat bijna goed. Met wat mazzel heb ik hem morgen helemaal in orde.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7203
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Leuke bas, Patrick! Klinkt-ie een beetje? En doet dat schuiven van de pu veel met de klank?
Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4845
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Brugzadels zijn onderweg ! Mooi ding !
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

HNZ schreef:Leuke bas, Patrick! Klinkt-ie een beetje? En doet dat schuiven van de pu veel met de klank?
Veel plezier ermee!
Ik heb met een geimproviseerde brugzadel al wel wat kunnen pielen (geduld is soms schaars bij mij :P). Hij klinkt in de basis als een Precision. Het schuifbare element geeft binnen die P-achtige sound meer variatie dan ik aanvankelijk verwachtte. Dicht naar de nek toe is het geluid wat zompiger/tammer, helemaal naar de brug toe wat feller/helderder, en in het midden dus een combinatie van beide uitersten. Met dan ook de toonknop erbij kun je verschillende kanten op. Mijn voorkeur ligt bij een (medium) fellere setting, helemaal naar de hals toe is mij te zompig.

Qua bouw en klank is het gewoon een degelijk instrument, zoals vaak het geval is bij die Japanse kopieen. Van Cimar heb ik ook al enige tijd een stratocaster kopie, en die bevalt mij ook nog altijd erg goed qua akoestische klank en bespeelbaarheid. De elementen wil ik alleen nog eens vervangen.

Hopelijk heb ik de Grabber morgen op orde, en kan ik hem uitgebreid uitvinden :).
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Green Goblin schreef:Brugzadels zijn onderweg ! Mooi ding !
Bedankt bringer of the bridge saddles :worship:
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4845
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Ha ! De zeven sleutels heb ik maar gehouden ! :mrgreen:
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Het valt overigens niet mee om wat info over die bassen bij elkaar te scharrelen. Op een site met oude Ibanez/Cimar folders kan ik het model terugvinden in folders van 1976 en 1977, echter zijn dit naturel afgelakte bassen met maple toets.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Ziet er uit als een erg leuke bas! :)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De body lijkt met een Yamaha BB.... Mooi ding.

Wat is een Ferrules?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Muziekschuur schreef:De body lijkt met een Yamaha BB.... Mooi ding.

Wat is een Ferrules?
Tnx boys

Ferrules zijn de metalen buisjes die in de body zitten, waar de snaren doorheen gehaald worden.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5303
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Jemig. Bij de tokai gitaren zijn er blijkbaar echt bijzondere exemplaren:


https://m.ebay.com/itm/1984-Tokai-LS-150 ... nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10831
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

https://www.bassic.ch/threads/tokai-hard ... .14855546/" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen pre lawsuit, wel een toffe Tokai!
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Plaats reactie