Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
kiwi
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 mei 2010, 14:47

Bericht door kiwi »

Waar maak je je druk om?? :facepalm:
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Bericht door Steeferdesteef »

Deze is dan weer flink aan de prijs! Heb 'm ooit nieuw gekocht voor maar een weinig meer.
https://www.speurders.nl/overzicht/muzie ... ml?sr_ab=0
Wel fijne bassen, dat wel.
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

kiwi schreef:Waar maak je je druk om?? :facepalm:
Waar maak jij je druk om?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Haha, geweldige repliek. :D
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Steeferdesteef schreef:Deze is dan weer flink aan de prijs! Heb 'm ooit nieuw gekocht voor maar een weinig meer.
https://www.speurders.nl/overzicht/muzie ... ml?sr_ab=0
Wel fijne bassen, dat wel.
Ziet er uit als een BBN4 III ?

Ooit gebruikt gekocht voor € 65. Ok, dat was dan ook wel erg goedkoop.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Typisch voor een 2e hand winkel / pandjeshuis. Kom het de laatste tijd steeds vaker tegen. Ze komen er aan via via en proberen er goed geld aan te verdienen. Laatst ook al een akoestische bas die nieuw €149,- kost en bij hun een €225,-. Ze hebben geen verstand van zaken maar proberen er wel het maximale er uit te halen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

HNZ schreef:
Rieno: "Waar je mee omgaat, word je door besmet :lol: En aangezien Vlamingen toch nog ieder jaar taalwedstrijden winnen, heb ik hun taalgevoel nog altijd hoger zitten dan dat van de gemiddelde Nederlander."

IJverige leerlingen blijkbaar. Maar het Vlaams zelf zit vol met Gallicismen.
Nederlandstalige Belgen gebruiken inderdaad meer taalelementen (zowel vocabulaire als grammaticale) van Franse - of Romaanse - oorsprong dan Nederlanders, maar die extra hoeveelheid is verwaarloosbaar vergeleken met het totaal van Romaanse ontleningen in het Standaardnederlands.

Nicoline van der Sijs heeft voor haar standaardwerk 'Leenwoordenboek' (o.a.
uitgegeven bij Van Dale) een steekproef gehouden wat de woordenschat betreft, door alle woorden van een aantal willekeurige Nederlandse krantenpagina's (de eerste vier pagina's van NRC Handelsblad van 7 april 1994, meer bepaald) statistisch te benaderen en na te vlooien op leenwoorden.

En inderdaad, het grootste aantal leenwoorden komt uit de Romaanse talen: Latijn, Frans, Italiaans, Spaans. 82% van de leenwoorden, 25,2% van alle woorden. Dus zo'n beetje de helft van de helft van de Nederlandse woordenschat, en dan niet eens exclusief uit het Frans.

Ik heb eens een kleinere steekproef gedaan - twee pagina's van De Standaard - en kwam op vergelijkbare resultaten: 25,9% leenwoorden uit Romaanse talen, 4 typische 'vertaalfouten' uit het Frans: 1 keer 'aan een prijs', 2 keer 'aan een snelheid' en 1 keer een purisme ('boekvoorstelling' i.p.v. het in Nederland veel gebruikelijkere 'boekpresentatie'). Vier opvallende gallicismen op twee krantenpagina's, ook niet echt veel, toch?

Ter vergelijking: het Duits leverde 6,8% van de leenwoorden of 2,1% van alle woorden aan de vier krantenpagina's van het NRC, het Engels 7,4% van de leenwoorden of 2,3% van alle woorden.

Natuurlijk, in de steekproef ging het om alledaags taalgebruik. Woordenboeken en andere naslagwerken schetsen een ander beeld. Als je alle leenwoorden turft die onder de letter A opgenomen zijn in het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands, kom je op ongeveer 71%. Dat gaat in de praktijk om woorden als:
'abaliëneren', 'accableren', 'adosseren', 'afghalaine', 'agiotage', 'aigrette', 'aleatoir', 'amelanchier', 'anhidrose', 'appointement', 'arroseren', 'atermoyeren', 'auscultatie',
'aventurien' en 'azoteren'.

Een heleboel Nederlandstaligen zouden de meeste van die 71% leenwoorden niet eens admissibel vinden voor het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Inclusief het woord 'admissibel'.
HNZ schreef: Sorry, dit was het laatste hierover, ik zal dit topic niet meer verontreinigen met taalkwesties.
Ow.

Sorry, dan.
--
Maurice Vandebroek
leo_tender
Berichten: 686
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Bericht door leo_tender »

:D genuanceerd
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5552
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Ik had ooit een Belgisch vriendinnetje die mij telkens aansprak op mijn beroerde uitspraak van de geleende Franse woorden in die wij in de Nederlandse taal gebruiken, terwijl zij (en de Belgen in het algemeen) alle Engelse woorden zo'n beetje fonetisch uitspreken. :wink:
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

aap schreef:Wow, mooie (rare) bodyshape bas. Ben er normaal niet zo van, maar deze ziet er toch super sexy uit. En met de barts pickups ben ik ook benieuwd naar de sound!
Andreas by Infeld Shark Bass 5-string actief
€ 750,00
https://link.marktplaats.nl/884653684
Die heeft een jaar of anderhalf geleden hier te koop gestaan door forummer... ik wil Joop zeggen? Voor €700 denk ik.
Heb ik toen ook al op zitten gassen. Die rubber achtige verf wordt ook in spuitbussen verkocht trouwens, nog niet geprobeerd maar lijkt me wel gaaf om een bas mee te doen!
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Monkey schreef:Ik had ooit een Belgisch vriendinnetje die mij telkens aansprak op mijn beroerde uitspraak van de geleende Franse woorden in die wij in de Nederlandse taal gebruiken, terwijl zij (en de Belgen in het algemeen) alle Engelse woorden zo'n beetje fonetisch uitspreken. :wink:
Welke Engelse woorden, dan? Alleen 'tram' schiet me te binnen als Engels woord dat wij Belgen niet als 'trem' uitspreken, in tegenstelling tot de Nederlanders. Maar goed, dat is dan ook al een paar honderd jaar in gebruik, eigenlijk een wonder dat het in Nederland in al die tijd niet erin geslaagd is om in te burgeren.

Verder zullen we niet snel 'okkeesiun' zeggen tegen 'occasion', 1) omdat we meestal 'tweedehands' gebruiken en 2) omdat 'occasion' inderdaad een leenwoord uit het Frans, waarbij een uitspraak op z'n Engels op z'n minst bizar te noemen is.

Idem voor 'camping' voor 'kampeerterrein': waarom zou je dat op z'n Engels uitspreken? Het is namelijk een pseudo-Engels woord in het Frans dat uit die taal is overgenomen door heel wat talen in Europa, inclusief de uitspraak - nou ja, behalve in Nederland, dan. Engelstaligen noemen een kampeerterrein nooit een camping (wel de activiteit zelf) en zijn vaak verbaasd als ze merken dat het woord in de rest van Europa voornamelijk op het terrein slaat in plaats van op de activiteit.

Maar andere Engelse woorden die in België niet op z'n Engels worden uitgesproken en in Nederland wel? Ik zou het niet weten.

EDIT: ik heb er nog twee: 'caravan' en 'crash', inderdaad Engelse woorden, maar in België overgenomen via het Frans. De uitspraak van 'crash' is mogelijk een poging om misverstanden te vermijden met 'crèche'.
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5552
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

MacDaion schreef:
Monkey schreef:Ik had ooit een Belgisch vriendinnetje die mij telkens aansprak op mijn beroerde uitspraak van de geleende Franse woorden in die wij in de Nederlandse taal gebruiken, terwijl zij (en de Belgen in het algemeen) alle Engelse woorden zo'n beetje fonetisch uitspreken. :wink:
Welke Engelse woorden, dan? Alleen 'tram' schiet me te binnen als Engels woord dat wij Belgen niet als 'trem' uitspreken, in tegenstelling tot de Nederlanders. Maar goed, dat is dan ook al een paar honderd jaar in gebruik, eigenlijk een wonder dat het in Nederland in al die tijd niet erin geslaagd is om in te burgeren.

Verder zullen we niet snel 'okkeesiun' zeggen tegen 'occasion', 1) omdat we meestal 'tweedehands' gebruiken en 2) omdat 'occasion' inderdaad een leenwoord uit het Frans, waarbij een uitspraak op z'n Engels op z'n minst bizar te noemen is.

Idem voor 'camping' voor 'kampeerterrein': waarom zou je dat op z'n Engels uitspreken? Het is namelijk een pseudo-Engels woord in het Frans dat uit die taal is overgenomen door heel wat talen in Europa, inclusief de uitspraak - nou ja, behalve in Nederland, dan. Engelstaligen noemen een kampeerterrein nooit een camping (wel de activiteit zelf) en zijn vaak verbaasd als ze merken dat het woord in de rest van Europa voornamelijk op het terrein slaat in plaats van op de activiteit.

Maar andere Engelse woorden die in België niet op z'n Engels worden uitgesproken en in Nederland wel? Ik zou het niet weten.
Tanken bijvoorbeeld? Er waren er meer (waaronder camping inderdaad), maar het is een tijdje terug dat ik live met Belgen in aanraking ben geweest.. Ik weet nog de discussies die we voerden over dit onderwerp (sorry dat ik niet meer voorbeelden paraat heb :oops: )
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5552
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

maar verder OT: is dit wat? Ik heb wel zin in een 5-snaar voor erbij..
Gebruikersavatar
Danthaman
Berichten: 3936
Lid geworden op: 31 mei 2006, 18:19

Bericht door Danthaman »

Daar lijkt mij weinig mis mee, en een mooie prijs ook, dacht ik zo..
Alles Is Simpel...
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Je had mijn TRBX 304 uit kunnen proberen op de 2e BGF-meeting Noord :mrgreen: .

De vijfsnaar ken ik dus niet, wel de viersnaar. Typisch Yamaha, zit prima in elkaar, heerlijke hals, maar uiteindelijk voor mij iets te karakterloos. En met de standenschakelaar en de rest van de knoppen voor mij te veel mogelijkheden (volume is voor mij genoeg knoppen).

Als ik jou was zou ik de gok wagen (en dan kun je hem altijd nog met mij ruilen tegen mijn OLP vijfsnaar :roll: ).
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Plaats reactie