Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Strabel »

Goh,al die professionele muzikanten die de wereld rondreizen hadden dat ook met een squier kunnen doen?
laat het ze maar niet horen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door 4$ »

Er is in de psychologie een mooie term voor. Cognitieve dissonantie. De meeste mensen zullen ten alle tijde hun beslissing tot aankoop of een andere beslissing goed praten.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

Zou best nieuwsgierig zijn naar een echte blinde test tussen een Fender USA Jazz en een Squier VM Jazz.(of andere Imitatie jazz) Meerdere(tientallen) bassisten waaronder ook graag (bekende) professionals die blind erop mogen spelen. Beoordelen op klank en feel door erop te spelen zonder meer aan te raken als snaren en hals zodat de bassen niet identificeerbaar zouden zijn op andere zaken zoals brug, knoppen, stemmechanieken etc.
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door basloze fret »

LeftyJ schreef: 08 apr 2018, 19:31 Mijn twee Japanse Squier Strats doen niet veel onder voor een Amerikaan in ieder geval :)
Ik geloof je niet! :D

Noem mij 1 reden waarom Fender hun goedkope product beter of even goed zou maken dan hun duurdere product.
Laatst gewijzigd door basloze fret op 08 apr 2018, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Unlord »

Met bassen is het net zoals met decibellen: de bas moet tien keer zo duur zijn, wil je twee keer beter klinken...:mrgreen:
Gebruikersavatar
Rick B
Berichten: 122
Lid geworden op: 20 jun 2005, 17:12

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Rick B »

basloze fret schreef: 08 apr 2018, 18:22
badastronaut schreef: 08 apr 2018, 15:47. Er 'schijnen' immers Squiers te zijn die net zo 'goed' zijn als échte Fenders, maar dat gaat voor die SUBS dus niet op...
Met de nadruk op 'schijnen'. Meestal wordt het beweerd door mensen die zelf een Squier hebben en geen USA Fender. Het is altijd leuk om te zeggen om je koop te rechtvaardigen dat iets beter is dan een vergelijkbaar instrument dat veel duurder is. En in de praktijk ben ik ze nog niet tegen gekomen. Ik geloof niet zo in die verhalen.
Daar kun je hele discussies over voeren, maar je moet ze gewoon bespelen en dan voel en hoor je wat bij je past. Ik heb USA Fenders en Mexicanen en een hele goede Japanse Squier Jazz. Die wil ik met geen enkele mexicaanse Fender ruilen. Niet met een classic 60s of Roadworn die ook ook beide heb gehad. Gewoon om de sound, feel en klik die ik met dat ding heb. Mijn standard USA jazz van 2012 is kwalitatief echt een heel goede bas..maar welke pak ik telkens...de Squier. Daarentegen heb ik onlangens een nieuwe Squier standard telecaster in de handen gehad. Die zouden heel goed zijn en bij een Mexicaanse telcaster in de buurt komen. Nou....in de verste verste niet. Wat een goedkoop prutsding was dat. Maar snel een mexicaan gekocht.

Een SUB musicman zou nooit kunnen aanvoelen als een “echte”. Alleen al door de afwerking is het al een heel andere bas. Een prima bas verder hoor.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Strabel »

Tjezus,er heerst een virus " Cognitieve dissonantie" De meeste pro-muzikanten hebben daar last van. :lol:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door 4$ »

Strabel schreef: 08 apr 2018, 20:18 Tjezus,er heerst een virus " Cognitieve dissonantie" De meeste pro-muzikanten hebben daar last van. :lol:
Geen virus niet besmettelijk maar zo zitten alle mensen(niet alleen muzikanten) nu eenmaal in elkaar. Maar je mag het best bagatelliseren hoor. Zolang je je daar maar goed bij voelt.
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Strabel »

Dank u wel dokter. :D
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door basloze fret »

Interessante materie.

Tsja, uiteindelijk gaat het om de feel die je bij een bepaald instrument hebt. Die kan fijner zijn op een Squier van 100 euro dan bij een Fender CS van 3000 euro. Maar dat maakt die Squier nog geen betere bas. Ja, voor jou is hij dan beter. Maar dat zegt niks over de kwaliteit.

Nogmaals, noem mij 1 reden voor Fender om hun goedkope product beter te maken dan hun goedkope? Lijkt me dat je zo je eigen markt vergald. Geldt overigens voor alle merken.
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door 4$ »

Laten we ervan uitgaan dat de gemiddelde Fender USA twee keer zo duur is om te fabriceren als een Squier VM.(beter hout, betere hardware, betere fretjob en kwaliteitscontrole) dan rechtvaardigt dat voor mij niet het (minstens) viervoudige aan prijs.

PR en Marketing is pure psychologie.
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door BassAgent »

Afbeelding
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door MacDaion »

4$ schreef: 08 apr 2018, 19:48 Zou best nieuwsgierig zijn naar een echte blinde test tussen een Fender USA Jazz en een Squier VM Jazz.(of andere Imitatie jazz) Meerdere(tientallen) bassisten waaronder ook graag (bekende) professionals die blind erop mogen spelen. Beoordelen op klank en feel door erop te spelen zonder meer aan te raken als snaren en hals zodat de bassen niet identificeerbaar zouden zijn op andere zaken zoals brug, knoppen, stemmechanieken etc.
Dergelijke blinde testen hebben ze vaker al gedaan met violen. De bekendste is die waarbij 21 ervaren violisten 6 violen blind bespeelden en daarna hun voorkeur moesten uitspreken: 2 Stradivari (1700 en 1715), 1 Guarneri (rond 1740) en 3 moderne violen. Een moderne viool kreeg de meeste voorkeurstemmen, een Stradivarius was de minst populaire en de meeste violisten konden niet zeggen of hun favoriete viool een antieke of een moderne was.

https://www.pnas.org/content/early/2012/01/02/1114999109

Maar dat ging over ruwe en onvolkomen akoestische instrumenten, natuurlijk. Bij een blinde vergelijkingstest tussen massief houten planken met elektronica, hardmetalen beslag en identieke metalen snaren zijn er ongetwijfeld veel meer subtiele aspecten in het spel die zullen zorgen voor duidelijke verschillen. Kan niet anders dan dat zelfs de meest overtuigde Squier-verdediger zal moeten toegeven dat de dure Fenders hoorbaar en voelbaar zoveel beter zijn dat het veelvoud in aankoopprijs meer dan verantwoord is. Toch?
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Sanders »

rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door basloze fret »

Normaal vind ik die gasten hoogst irritant, maar in deze test gaat het wel. Maar of zij zo representatief zijn weet ik niet....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Rieno »

Hij gaf ook al aan dat ie aan bepaalde verschillen al voelde wat het wel of niet was (lak op de hals etc.), dus dan ga je al nat met je resultaten denk ik. Eigenlijk zou je zo'n test moeten uitvoeren met een wereldgitarist die niks van de spullen af weet en alleen maar gewoon graag speelt. Dan gaat het echt alleen nog maar om klank en gevoel van kwaliteit.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie