Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Droombolus »

Hans58 schreef: 19 aug 2018, 13:07
In sommige gevallen stond dat ook op de headstock.
Damaals al ? Ik zie wel dat, anders dan het te koop staande exemplaar, die van ome Bill nog wit porceleinen Schaller PUPs had.
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Heinz »

AmericanIdiot schreef: 19 aug 2018, 11:35 Die BB's worden de nieuwe Tokai's. De prijzen gaan de laatste tijd aardig omhoog.
De vraagprijzen wel ja, maar of ze ook voor die prijzen verkocht worden? Ik betwijfel het.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Spaghettihout »

Nou, dan weet je ook wel wat je verkoopt..... nog iemand interesse in een basgitaar?
Mist alleen 1 snaartje....

https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en- ... ousPage=lr
Gebruikersavatar
Aspiradora
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 okt 2013, 09:49

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Aspiradora »

Is nog altijd een snaar te veel :stupid:
Bassist bij Californicated, flea fanboy
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Constellation/Wyman

Bericht door Peachabell »

Hans58 schreef: 19 aug 2018, 13:07
Peachabell schreef: 18 aug 2018, 18:17
Vox Teardrop bas, (VOX CONSTELLATION IV, V274 volgens de advertentie)
De Vox V272 Sidewinder IV valt bij mij meer in de smaak, ik ben nietzo gek op luitvormige body's.
Die Teardrop is ook wel bekend als de Wyman bas. :D
Afbeelding
In sommige gevallen stond dat ook op de headstock.
Ik heb het even nagezocht. Qua vorm komt de body van de Wyman bas overeen.
Bij sommige modellen staat er Wyman in de brugkap gestanst onder het Vox embleem.
Dat Constellation type heeft andere elementen (VOX Ferro-Sonic pickups t.o.v. elementen die je ook op Eko's zag) en elektronica.
Waaronder door een batterij aangedreven G tuner, distortion booster, treble & bass booster, dezelfde elektronica kreeg je ook op een Sidewinder & Vox Astro IV bas.
John Entwistle speelde in 1967 op een Sidewinder IV V272.

Afbeelding

Maar waar heeft die man nou niet op gespeeld?

Höfner heeft ook modellen met dat soort elektronica op de bassen uitgebracht.
Afbeelding
Dat waren de Sound-Mix modellen. Sommige hadden ook fuzz en andere meerdere bass boosts.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Hans58 »

Leuk dat je dat uitgezocht hebt. Die VOX Astro Bass IV ken ik, en dat is de bas waar Wyman in het Rock & Roll Circus op speelt. Wat ik me altijd afgevraagd heb; wat is nou die G-tuner waar over gesproken wordt? Het boek Rolling Stones Gear geeft daar ook geen uitsluitsel over. Er wordt alleen vermeld dat dat in die bas zit.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Sanders »

Hans58 schreef: 20 aug 2018, 12:16 wat is nou die G-tuner waar over gesproken wordt?
Een referentietoon. Er zit een dingetje in dat een geluidsgolf van 98Hz produceert, en daar kun je dan dmv van (het wegvallen van) de zweving je G-snaar mee gelijk stemmen. Dan heb je een referentietoon op je instrument, en staat 1 snaar al juist. En dan kun je dmv van flageoletten en weer door zwevingen je andere snaren stemmen. Gemakkelijker dan een vleugelpiano meezeulen, en het elektrische stemkastje was toen nog niet uitgevonden. Deze gitaar heeft het ook, te horen op 2.57.

Ik heb ook nog een gitaar gestemd door naar de kiestoon te luisteren (440Hz, oftewel een A).
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Peachabell »

Ik hield een stemvork tegen een element aan, kreeg je ook een (A 440 hz) referentietoon.
Wij hadden een gitarist die beweerde dat m'n chromatische stemapparaat minder correct was dan zijn gehoor.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door JohnBoy »

Peachabell schreef: 20 aug 2018, 12:40 Wij hadden een gitarist die beweerde dat m'n chromatische stemapparaat minder correct was dan zijn gehoor.
Die gaan meestal niet zo lang mee in een bandje, dat soort gitaristen.

Tegenwoordig gebruik ik meestal een app (boss stempedaal) op m'n telefoon om te stemmen thuis,
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Hans58 »

Sanders schreef: 20 aug 2018, 12:27
Hans58 schreef: 20 aug 2018, 12:16 wat is nou die G-tuner waar over gesproken wordt?
Een referentietoon. Er zit een dingetje in dat een geluidsgolf van 98Hz produceert, en daar kun je dan dmv van (het wegvallen van) de zweving je G-snaar mee gelijk stemmen. Dan heb je een referentietoon op je instrument, en staat 1 snaar al juist. En dan kun je dmv van flageoletten en weer door zwevingen je andere snaren stemmen. Gemakkelijker dan een vleugelpiano meezeulen, en het elektrische stemkastje was toen nog niet uitgevonden. Deze gitaar heeft het ook, te horen op 2.57.

Ik heb ook nog een gitaar gestemd door naar de kiestoon te luisteren (440Hz, oftewel een A).
Aha, precies wat het is dus! :D Best slim bedacht destijds.
Helemaal duidelijk, dank u, Wiljum! :thumbsup:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Bolobass »

980Hz, niet erg, nulletje vergeten :wink:
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Heinz »

Die Vox Bill Wyman bassen zijn leuke dingen. Ik had een aantal jaren terug een japanse reissue geïmporteerd, de VOX VBW-2500. Mooi ding, klonk goed, alleen ergonomisch niet echt een fijne bas. Zittend was dat ding moeilijk te bespelen, en als ie om je nek hing had je weinig steun met je arm op de body. De hals was ook erg smal.

Heb er nog een filmpje van:
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Hans58 »

Gaaf ding. Het is inderdaad een ielig basje omdat Wyman altijd klaagde dat hij niks kon vinden dat bij zijn kleine handen paste. Vandaar deze bassen en daarvoor de Framus shortscales die ook een dunne hals haddden. Ook de Mustang, waar hij een tijd op heeft gespeeld in de periode '69-'71 bleek uiteindelijk te fors voor hem. Achteraf heeft hij zich nog al laatdunkend uitgelaten over de kwaliteit van de VOX-bassen, al zijn er in het boek Rolling Stones Gear plenty verhalen en foto's te vinden waar hij tijdens toernees, tv-optredens en zeker ook in de studio van die bassen gebruik maakte. Dat zal deels zeker met promotionele verplichtingen te maken hebben gehad maar als het rotzooi is gebruik je het niet op het podium of in de studio. Zijn gemopper zal wel voor een groot deel door financiële motieven zijn ingegeven want het verhaal gaat dat hij er behalve gratis bassen en een VOX Thomas orgeltje voor thuis niet veel voor kreeg van de firma VOX. En dat was bij Wyman altijd een teer puntje. :D
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door clover4 »

Sound ligt tegen die van de Höfner vioolbas aan.
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Gezien op Marktplaats etc. (verzameltopic. GEEN eigen ads)

Bericht door Sanders »

Hans58 schreef: 21 aug 2018, 09:04 Achteraf heeft hij zich nog al laatdunkend uitgelaten over de kwaliteit van de VOX-bassen,
Ze waren ook prut hoor. VOX maakte die instrumenten immers niet zelf, maar besteedde dat uit aan andere fabrieken, met name EKO uit Italië. Hetzelfde gold voor de orgels. Die van Engelse makelij hadden houten toetsen en waren dus best stevig, de latere Italiaanse versie hadden holle plastieken toetsen die al braken als je er nog maar naar keek.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Plaats reactie