van -> naar

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Robin Vos
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 okt 2003, 21:07

van -> naar

Bericht door Robin Vos »

ik heb mijn bas nu op e a d g gestemt maar hoe kan ik hem bv op d a d g stemmen?
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

als je bass in d a d g gestemt is dan is de 7e fret een A. draai je E snaar dus losser tot dat je 7e fret hetzelfde klinkt als de open A snaar.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Robin Vos
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 okt 2003, 21:07

Bericht door Robin Vos »

RobertoEDB605 schreef:als je bass in d a d g gestemt is dan is de 7e fret een A. draai je E snaar dus losser tot dat je 7e fret hetzelfde klinkt als de open A snaar.
ik denk dat ik m dan op de d moet pakken en dat ie dan het zelfde moet klinken als de open d. toch?
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

kun je ook doen, en als je basgitaar goed geintoneerd is (ik hoop voor je dat dat zo is) kun je hem zelfs nog beter op de flageolet pakken van de E en diezelfde flageolet pakken op de D (bijv. 7e fret) en die moeten overeenkomen.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

d a d g. de E terugschroeven tot de lage octaaf van de derde snaar (D). de octaven pak je dan over de hele hals met je wijsvinger en je ringvinger onder elkaar dus. zo kun je goed controleren of ie wel helemaal zuiver is. dit werkt het snelst, tenzij je een stemapparaatje hebt natuurlijk.
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Ik doe het ook altijd mbv flageolet... als je dat een paar keer hebt gedaan is dat ook de snelste manier denk ik...
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Is ook best moeilijk...
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Vind ik eigenlijk wel meevallen, mijn leraar heeft het mij uitgelegt en ik vind het nu sneller dan mbv een stemkastje
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Plaats reactie