Bronzi bas,

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
tor
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2015, 19:04

Re: Bronzi bas,

Bericht door tor »

Mooi zeg! Ik heb geen enkele signatuur.

Behalve de naam en tel nummer van de eerste eigenaar aan de binnenkant van het afdekplaatje...
Wasabi
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 dec 2013, 02:22

Re: Bronzi bas,

Bericht door Wasabi »

Heb de Bronzi bas inmiddels onderhanden. Is in 1 woord prachtig qua constructie en gebruikte houtsoorten: body = mahonie + palissander top; hals = maple + ebben toets. Elementen zijn EMG's (actief); 2 x volume en inderdaad geen toonregeling op de bas (mooi zo).

Flink aan gewicht maar wel perfecte balans; erg fijn. De plaatsing van de elementen is opvallend t.o.v. Fender Jazz Bass: halselement wat verder van de hals af (geluid iets gedefinieerder); brugelement wat verder van de brug af (geluid iets warmer/minder nasaal). Deze opzet is in combinatie ook erg goed. Topkam, brug, halsafstelling en fretwerk hebben aandacht nodig om snaarhoogte goed laag te krijgen (mooi winterklusje). De snaren zijn oud en op maar de sound is na eerste basisafstelling toch al heel goed dus dat belooft wat!

Weet inmiddels van bestaan van twee andere Bronzi bassen (niet op dit forum/niet te koop) en hoop daar binnenkort meer over te horen.
Wasabi
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 dec 2013, 02:22

Re: Bronzi bas,

Bericht door Wasabi »

Ik heb inmiddels ook twee Bronzi foto's van Michel toegestuurd gekregen, allebei fretless en in zijn bezit. Hij liet me weten dat hij ze nog steeds supergoed vindt en ook dat mijn bas een van de eerste moet zijn gezien de zelfgemaakte brug (dus dat zou dan begin jaren 80 zijn).

Verder is volgens mij de echte naam van Harry Bronzi inderdaad Enrico Bronzi (staat ook letterlijk op de voet van de hals van mijn bas). Door kennissen werd hij kennelijk Harry genoemd, vandaar de naamsverwarring.

Zo, weer wat meer informatie op deze topic; hopelijk gaat dat nog even door. :D
image1.jpeg
image2.jpeg
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Re:

Bericht door Treb »

Tadaa! Kijk nou eens wat ik tijdens een verhuizing tegenkom... Michel van Schie met z'n knalrode Bronzi bas tijdens ondergenoemd optreden!
Untitled-1.jpg
Untitled-1.jpg (202.77 KiB) 1131 keer bekeken
Treb schreef: 01 dec 2011, 17:47 Jep, Michel van Schie had er destijds een: knalrood, matching headstock, 2x J-pickup (uiteraard EMG, jaren 80 he?), body vorm nogal zoals een Stingray. Ik zie 'm nóg bij Candy staan (met meer haar dan nu): Bronzi bas, Trace Elliot 4x10, Crown DC300 en een TC1140. Misschien heb ik de foto's nog wel ergens.

Maker heette Harry Bronzi geloof ik. Is ooit nog een artikel in Music Maker over 'm verschenen. Maakte geloof ik bodies uit twee op elkaar gelijmde verschillende houtsoorten (dus geen topje a 3mm). Had ook een revolutionair idee om op het body hout een dun laag laagje PVC te plakken...


Update
Geen foto's meer van kunnen vinden, helaas. Paar keer verhuisd... Dat optreden van Funky Stuff in 't Buitenbeen in Gorcum moet in '87, '88 of '89 geweest zijn.
Plaats reactie