basgitaar met verwisselbare elementen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
rfpmaussen
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jun 2010, 19:50

basgitaar met verwisselbare elementen

Bericht door rfpmaussen »

Ik ben een basgitaar met clickbaar verwisselbare pickups aan het ontwikkelen, zodat je enerzijds lekker kunt vergroeien met je favo hals, touch & feel, maar wel qua sound (per band of in de studio) bijvoorbeeld kunt switchen tussen Danelectro, Jazz, Precision, highend/actief, Music Man en Gibson. En ik dacht het maar meteen commercieel te gaan ontwikkelen, maar - gaat iemand zoiets kopen en waarom (niet)? Graag jullie mening!
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Dit idee is al door Ampeg uitgevoerd ;)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=xmn1HSKcHcI[/youtube]

Werken met die 9v batterij-polen lijkt wel.

Het idee is goed maar denk dat je er met het element alleen niet bent. Je hebt namelijk ook nog evt. een pre-amp en niet te vergeten ook de locatie t.o.v. de hals en brug. Een P-element zal op de P-spot anders klinken dan tegen de brug.
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Leuk idee Remus!
Maar Ampeg was je al voor inderdaad. En dat was niet zo'n denderend succes bij de het über-conservatieve bassistenvolkje...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Heeft er al eens iemand een verschuifbaar element zoals op een Gibson Grabber ook verwisselbaar zoals een op Dan Armstrong gemaakt? En dan zou het helemaal mooi zijn als je er nog een tweede bij kunt zetten. Je haalt de MM bij de brug weg, dan schuif je de mudbucker van de hals naar net een stukje bij de brug vandaan en je zet er een lipstick ergens tussen de midden- en de halspositie bij.

Gibson heeft wel een soort luthiers-uitprobeer-LesPaul gitaar gemaakt. Ik heb eens met een gitaristvriendje een avond elementjes zitten uitproberen met zo'n ding. Elk element zat op een blokje hout dat je aan de achterkant in de gitaar kon klikken. De electrische verbinding werd inderdaad met de 9V-batterijklemmetjes gemaakt.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

Wat het probleem in mijn ogen is met dit soort ideeën is dat het in theorie heel erg veel potentie heeft. Maar dat in de praktijk er maar een heel erg beperkte groep bassisten is die de features ook daadwerkelijk zal gaan gebruiken en dus de basgitaar zullen kopen.
Combineer het pups wissel systeem met het pups op een rail idee wat al heel lang bestaat (had een jaren 50 gitaar van nederlands fabricaat die ook al een rail systeem had) en met een modulair te veranderen preamp of knoppenset en je hebt in theorie een oneindig aantal klank mogelijkheden.

De vraag is alleen of er een markt voor is die groot genoeg is om zulk product commercieel te ontwikkelen.

Edit: Wat Ruis ook al vertelde dus met schuifsysteem. Die les paul was eigenlijk een dealers model toch? Voor promodoeleinden ofzo? Je komt ze maar af en toe eens tegen op ebay.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Met een stuk of tien elementen erbij wordt het al gauw flink kostbaar inderdaad. Ik ken maar weinig bassisten die tien soorten favoriete elementen hebben.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Én feitelijk alleen geschikt om in een studiosetting te gebruiken. Live heb je er niet veel aan lijkt me.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Ik denk dat het live juist bruikbaarder is dan in de studio. In de studio is het mogelijk om voor elke take de beste bas te kiezen. Live heb je die tijd niet. Als het systeem slim is ontworpen plop je sneller een ander element in de bas dan dat je van bas wisselt (afgezien van het gesleep). In de studio hoor je ook beter het verschil tussen de houtsoorten, bolt-on/set neck/neckthrough, scale enz.
Gebruikersavatar
Case
Berichten: 698
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:14

Bericht door Case »

Wel verschuifbaar

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=985d_7kQpEg[/youtube]
Fender | 

Case topic !
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Dit kan een uitkomst zijn; plakt het element erop zonder te hoeven frezen.
https://www.lacemusic.com/news_articles. ... icleID=233
Peter

Bericht door Peter »

Buiten het technische aspect, denk ik dat een hoop bassisten ook verschillende typen bassen hebben omdat iedere onderscheidende bas z'n eigenlijk sound, look en feel heeft en daarmee andere inspiratie geeft qua (manier van) spelen. Eén bas die alles kan is in mijn ogen te saai en niet geloofwaardig.

Technisch: binnen mijn oer-conservatieve smaak heb ik al 15 verschillende P elementen geprobeerd, en binnen die nuances zitten er ook al weer een hoop verschillen. Eén of twéé elementen die alle soorten sounds moeten kunnen voortbrengen lijkt me derhalve te hoog gegrepen.
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Ikzelf speel toch wel vrij veel met het verschuifbare element op mijn Gibson Grabber, ze zouden het op meer bassen mogen zetten.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Ik heb veel soorten bassen, actief en passief en met diverse pu configuraties geprobeerd.
Uiteindelijk blijf ik bij een pj of twee humbuckers als opzet die mij alle nodige soundmogelijkheden geeft.
En dan gewoon een passieve bas, eigenlijk. Je hebt met deze opzet al mogelijkheden te over om je sound te regelen.
Al het andere geeft nuance verschillen die mij te ver gaan en is helemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeur.

Hoe meer regelmogelijkheden, hoe meer het continue de sound eigenlijk net niet is en je weer wilt gaan 'regelen'.
Naar mijn mening overbodig gedoe, gedraai en geschuif.

En wat Peter zegt: Af en toe een andere bas in je handen geeft weer nieuwe inspiratie.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Ik vind het een leuke gimmick, maar heb dan liever twee leuke bassen die wat variatie-mogelijkheden hebben.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Plaats reactie