basgitaar met verwisselbare elementen
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 03 jun 2010, 19:50
basgitaar met verwisselbare elementen
Ik ben een basgitaar met clickbaar verwisselbare pickups aan het ontwikkelen, zodat je enerzijds lekker kunt vergroeien met je favo hals, touch & feel, maar wel qua sound (per band of in de studio) bijvoorbeeld kunt switchen tussen Danelectro, Jazz, Precision, highend/actief, Music Man en Gibson. En ik dacht het maar meteen commercieel te gaan ontwikkelen, maar - gaat iemand zoiets kopen en waarom (niet)? Graag jullie mening!
Dit idee is al door Ampeg uitgevoerd
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=xmn1HSKcHcI[/youtube]
Werken met die 9v batterij-polen lijkt wel.
Het idee is goed maar denk dat je er met het element alleen niet bent. Je hebt namelijk ook nog evt. een pre-amp en niet te vergeten ook de locatie t.o.v. de hals en brug. Een P-element zal op de P-spot anders klinken dan tegen de brug.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=xmn1HSKcHcI[/youtube]
Werken met die 9v batterij-polen lijkt wel.
Het idee is goed maar denk dat je er met het element alleen niet bent. Je hebt namelijk ook nog evt. een pre-amp en niet te vergeten ook de locatie t.o.v. de hals en brug. Een P-element zal op de P-spot anders klinken dan tegen de brug.
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten
www.nhendriks.nl
www.nhendriks.nl
Heeft er al eens iemand een verschuifbaar element zoals op een Gibson Grabber ook verwisselbaar zoals een op Dan Armstrong gemaakt? En dan zou het helemaal mooi zijn als je er nog een tweede bij kunt zetten. Je haalt de MM bij de brug weg, dan schuif je de mudbucker van de hals naar net een stukje bij de brug vandaan en je zet er een lipstick ergens tussen de midden- en de halspositie bij.
Gibson heeft wel een soort luthiers-uitprobeer-LesPaul gitaar gemaakt. Ik heb eens met een gitaristvriendje een avond elementjes zitten uitproberen met zo'n ding. Elk element zat op een blokje hout dat je aan de achterkant in de gitaar kon klikken. De electrische verbinding werd inderdaad met de 9V-batterijklemmetjes gemaakt.
Gibson heeft wel een soort luthiers-uitprobeer-LesPaul gitaar gemaakt. Ik heb eens met een gitaristvriendje een avond elementjes zitten uitproberen met zo'n ding. Elk element zat op een blokje hout dat je aan de achterkant in de gitaar kon klikken. De electrische verbinding werd inderdaad met de 9V-batterijklemmetjes gemaakt.
Wat het probleem in mijn ogen is met dit soort ideeën is dat het in theorie heel erg veel potentie heeft. Maar dat in de praktijk er maar een heel erg beperkte groep bassisten is die de features ook daadwerkelijk zal gaan gebruiken en dus de basgitaar zullen kopen.
Combineer het pups wissel systeem met het pups op een rail idee wat al heel lang bestaat (had een jaren 50 gitaar van nederlands fabricaat die ook al een rail systeem had) en met een modulair te veranderen preamp of knoppenset en je hebt in theorie een oneindig aantal klank mogelijkheden.
De vraag is alleen of er een markt voor is die groot genoeg is om zulk product commercieel te ontwikkelen.
Edit: Wat Ruis ook al vertelde dus met schuifsysteem. Die les paul was eigenlijk een dealers model toch? Voor promodoeleinden ofzo? Je komt ze maar af en toe eens tegen op ebay.
Combineer het pups wissel systeem met het pups op een rail idee wat al heel lang bestaat (had een jaren 50 gitaar van nederlands fabricaat die ook al een rail systeem had) en met een modulair te veranderen preamp of knoppenset en je hebt in theorie een oneindig aantal klank mogelijkheden.
De vraag is alleen of er een markt voor is die groot genoeg is om zulk product commercieel te ontwikkelen.
Edit: Wat Ruis ook al vertelde dus met schuifsysteem. Die les paul was eigenlijk een dealers model toch? Voor promodoeleinden ofzo? Je komt ze maar af en toe eens tegen op ebay.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Ik denk dat het live juist bruikbaarder is dan in de studio. In de studio is het mogelijk om voor elke take de beste bas te kiezen. Live heb je die tijd niet. Als het systeem slim is ontworpen plop je sneller een ander element in de bas dan dat je van bas wisselt (afgezien van het gesleep). In de studio hoor je ook beter het verschil tussen de houtsoorten, bolt-on/set neck/neckthrough, scale enz.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Klmwl1eT1ak[/youtube]
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"
Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"
Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Dit kan een uitkomst zijn; plakt het element erop zonder te hoeven frezen.
https://www.lacemusic.com/news_articles. ... icleID=233
https://www.lacemusic.com/news_articles. ... icleID=233
Buiten het technische aspect, denk ik dat een hoop bassisten ook verschillende typen bassen hebben omdat iedere onderscheidende bas z'n eigenlijk sound, look en feel heeft en daarmee andere inspiratie geeft qua (manier van) spelen. Eén bas die alles kan is in mijn ogen te saai en niet geloofwaardig.
Technisch: binnen mijn oer-conservatieve smaak heb ik al 15 verschillende P elementen geprobeerd, en binnen die nuances zitten er ook al weer een hoop verschillen. Eén of twéé elementen die alle soorten sounds moeten kunnen voortbrengen lijkt me derhalve te hoog gegrepen.
Technisch: binnen mijn oer-conservatieve smaak heb ik al 15 verschillende P elementen geprobeerd, en binnen die nuances zitten er ook al weer een hoop verschillen. Eén of twéé elementen die alle soorten sounds moeten kunnen voortbrengen lijkt me derhalve te hoog gegrepen.
- Demonturtle
- Berichten: 634
- Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29
Ik heb veel soorten bassen, actief en passief en met diverse pu configuraties geprobeerd.
Uiteindelijk blijf ik bij een pj of twee humbuckers als opzet die mij alle nodige soundmogelijkheden geeft.
En dan gewoon een passieve bas, eigenlijk. Je hebt met deze opzet al mogelijkheden te over om je sound te regelen.
Al het andere geeft nuance verschillen die mij te ver gaan en is helemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeur.
Hoe meer regelmogelijkheden, hoe meer het continue de sound eigenlijk net niet is en je weer wilt gaan 'regelen'.
Naar mijn mening overbodig gedoe, gedraai en geschuif.
En wat Peter zegt: Af en toe een andere bas in je handen geeft weer nieuwe inspiratie.
Uiteindelijk blijf ik bij een pj of twee humbuckers als opzet die mij alle nodige soundmogelijkheden geeft.
En dan gewoon een passieve bas, eigenlijk. Je hebt met deze opzet al mogelijkheden te over om je sound te regelen.
Al het andere geeft nuance verschillen die mij te ver gaan en is helemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeur.
Hoe meer regelmogelijkheden, hoe meer het continue de sound eigenlijk net niet is en je weer wilt gaan 'regelen'.
Naar mijn mening overbodig gedoe, gedraai en geschuif.
En wat Peter zegt: Af en toe een andere bas in je handen geeft weer nieuwe inspiratie.