Korte handen, korte mensuur?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
de profundis
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 jan 2006, 21:28

Korte handen, korte mensuur?

Bericht door de profundis »

Ik zit erover te denken mijn Fender Jazz Mexico te verruilen voor een een Fender Mustang.

Ik heb nogal korte vingers en dat bemoeilijkt het spelen, met name bovenaan de hals waar de frets verder uit elkaar staan. Nu smokkel ik door heen weer te bewegen met mijn hand, maar dat is natuurlijk geen ideale speelstijl.

Zou ik baat hebben bij een Fender Mustang Reissue en hoe verhoudt de klank van een Jazz zich tot een Mustang?
How low can you go?
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Heen en weer bewegen uit noodzaak is helemaal niet erg. Ik heb juist ontzettend lange vingers en ik blijf vaak ook niet helemaal stil bij de eerste frets. Geen vingers zijn te kort voor een standaard 34" bas, maar als je liever kleiner speelt dan moet je dat vooral doen.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7422
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Kleine handen en/of korte vingers maakt het spelen op een longscale bas gewoon lastiger dan op een shortscale. Daar kun je kort of lang over kletsen; het is gewoon zo.

Ik heb zelf niet echt kleine handen, maar ik vind het spelen op een shortscale een stuk comfortabeler dan een longscale.

Wees er echter wel van bewust dat een shortscale toch een ietwat ander karakter met zich meebrengt. Je krijgt niet de "angry piano" sound die je soms uit een longscale wel hoort. De lage tonen lijken minder duidelijke harmonischen te hebben waardoor ze bij een aantal shorties wat minder geprononceerd overkomen. Een veel gehoorde klacht is het achterblijven van de E-snaar tov de andere snaren. NB: Dit is niet bij alle shorties zo.

De snaar spanning is lager en daardoor nodigt een shortie wat meer uit tot opdrukken van snaren en een iets frivolere manier van spelen.

Tot slot
Door onbegrijpelijke marketing van diverse merken is de shortscale ooit het stigma van beginnersbas opgeplakt. Dit is volkomen onterecht. Ik zou mensen als Paul McCartney, Jack Bruce, Andy Fraser etc niet als beginners willen bestempelen.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

En daar wil ik graag Bill Wyman aan toevoegen, die precies om de reden die de topicstarter noemt, altijd op shortscales heeft gespeeld. Met een korte flirt met de Fender Mustang dan nog, in de jaren '69-'71. Zo'n mediumscale Mustang klinkt bovendien behoorlijk vet. Vraag het eventueel na bij Martin Droombolus, die ook een tijd zo'n apparaat heeft gehad, als ik het goed heb.
En wat Basvarken zegt klopt; ik heb in mijn bassenarsenaal ook een shortscale (een Eastwood Classic 4 hollowbody) en je gaat er inderdaad anders op spelen.
Succes.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Klopt Hans, maar de Mustang heeft een 30" schaal dus is een echte shortie. Ze klinkt echter meer als een P dan als een J dus ik denk dat dat geen goede overstap is als je een J sound zoekt. Ik heb zelf nog nooit een shortie J-achtige in m'n vingers gehad, dus nuttig advies kan ik je niet geven.
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Oeps, ik dacht dat de Mustang een medium was. Excuses. :oops:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
disintegration
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 nov 2007, 19:47

Bericht door disintegration »

Heb ook mini klauwen en overweeg al even een shortscale voor erbij. Maar raak je dan niet in de problemen als je veel wil afwisselen tussen shortscale en een standaard 34 " bas? Ik kan me voorstellen dat je linkerhand "lui" wordt door het speelcomfort van een shortie...
all the nothing you want
Gebruikersavatar
de profundis
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 jan 2006, 21:28

Bericht door de profundis »

Ik denk dat ik maar gewoon eens richting Belgisch Limburg moet afreizen om het zelf te ervaren.
Ik heb Jeroen.D al een PB gestuurd, maar hij is de laatste dagen blijkbaar nog niet op het forum geweest.

Ik zou niet een een shortscale naast een longscale willen. Ik speel in een hobby-improbandje en ik wil zomin mogelijk nadenken en zoveel mogelijk in de muziek zitten. Dan moeten de afstanden van de intervallen niet elke keer anders zijn.

Maar als je optreedt en verschillende sounds bij verschillende nummers wilt, dan ontkom je er niet aan om verschillende basgitaren te gebruiken.
How low can you go?
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

disintegration schreef:Heb ook mini klauwen en overweeg al even een shortscale voor erbij. Maar raak je dan niet in de problemen als je veel wil afwisselen tussen shortscale en een standaard 34 " bas? Ik kan me voorstellen dat je linkerhand "lui" wordt door het speelcomfort van een shortie...
MIjn ervaring is dat dat wel meevalt hoor. Ik merk daar tenminste niks van. Ik heb recent als inhuurkracht bij een band gespeeld waar ik een gedeelte van het repertoire op mijn shortscale hollowbody speelde, maar ik wissel zonder problemen tussen die bas en mijn Precision.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:34

Bericht door Joep »

disintegration schreef:Heb ook mini klauwen en overweeg al even een shortscale voor erbij. Maar raak je dan niet in de problemen als je veel wil afwisselen tussen shortscale en een standaard 34 " bas? Ik kan me voorstellen dat je linkerhand "lui" wordt door het speelcomfort van een shortie...
Geen enkel probleem. Ik speel beide. Thuis meestal short scale , oefenruimte en live meestal longscale. Heb laatst een hele mooie mustang gescoord. Dat wordt waarschijnlijk mijn definitieve bas.
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Ik speel tegenwoordig 98% shortie maar tussendoor een baantje trekken op een lang-nek is geen enkel probleem ......
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7422
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Toch zit er wel iets in hoor dat je linkerhand "lui" wordt. Telkens als ik besluit om een volledig optreden op een longscale te doen merk ik sneller vermoeidheid in mijn linkerhand dan wanneer ik op een shortscale speel.

Ik heb echter nooit last dat ik op verkeerde posities terecht kom bij omschakelen.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
twistedmetal
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2011, 14:44

Bericht door twistedmetal »

Ben ik het of hangt de mensuur niet meer samen met korte armen ipv korte handen en de dikte van de nek meer met de lengte van de vingers.... of zeg ik nu iets heel doms??? :?

Van het verkeerd grijpen bij overstap van 30" naar 34/35" heb ik ook nooit last maar kan me voorstellen dat je rek in je vingers kwijtraakt als je lang en veel op een shortscale speelt.
Hamer, pick, pluck, pop, pull, schrape, slap, stroke, wack and walk your strings,
Feed the song's need
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

twistedmetal schreef:Ben ik het of hangt de mensuur niet meer samen met korte armen ipv korte handen en de dikte van de nek meer met de lengte van de vingers.... of zeg ik nu iets heel doms??? :? .
Neuh, dom is het niet hoor maar armlengte houdt meer verband met het voorste draagpunt. Als je voorste strap pin verder naar achter zit ( zoals op bijv. de SG Bass ) dan is de topnut prakties even ver weg als op een P of J langnek model. Het is een van de redenen waarom ik meer voor dat soort modellen ga dan voor bijv. de Mustang, daar zittie weer op de bovenste hoorn en heb ik veel meer het gevoel dat ik op een g*t**ar sta te spelen ipv op een bas......
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Yuomay
Berichten: 2553
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:03

Bericht door Yuomay »

@Basvarken, Ik moet op een P ook veel "harder" werken met mijn linkerhand dan op bijvoorbeeld mijn Bongo. Terwijl ze toch beide zeer licht zijn afgesteld voor mijn doen.
Try something different.

Mentally Retarded Friend: Myspace; Facebook
Plaats reactie