Het grote ik ga voor Ellio Martina! topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

@DRbassvibes: Het is een bas met eigen karakter, maar had je de tonepot wel open staan en de balance knop in de juiste stand? De hals is ook wat dikker dan de gemiddelde bas hals, dat maakt wel verschil natuurlijk.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Het grote ik ga voor Ellio Martina! topic

Bericht door evertalbers »

Deze Ellio Martina jazz staat nu hier.
Na wat afstellen, nieuwe snaren en 2 repetities durf ik nu te zeggen dat het een erg fijn instrument is, dus mijn USA Fender heeft het huis ondertussen mogen verlaten.

Als ik er wat meer op heb gespeeld geef ik vast nog wel een update hier.
Bijlagen
ellio_martina_jazz_small.jpg
Gebruikersavatar
Columbo
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:08

Het grote ik ga voor Ellio Martina! topic

Bericht door Columbo »

Mooie bas zeg. Wel een beetje jammer van die gaatjes in de body, of lijkt dat maar dat die erin zitten?
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Het grote ik ga voor Ellio Martina! topic

Bericht door evertalbers »

Er heeft 2 of 3 eigenaren geleden een slagplaat op gezeten maar die zit er niet meer bij en zou het slappen & poppen voor mij ook in de weg zitten.
Ik stoor me er niet enorm aan. Misschien smeer ik ze nog eens dicht maar dat zou dan wel met de perfect matchende kleur moeten anders wordt het alleen maar lelijker.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Het grote ik ga voor Ellio Martina! topic

Bericht door evertalbers »

evertalbers schreef:Als ik er wat meer op heb gespeeld geef ik vast nog wel een update hier.
Bij deze dus, want ik heb er ondertussen een paar repetities en 2 optredens mee gedaan. Ik heb even aan de bas moeten wennen, maar na nieuwe snaren, 2 DIY afstelbeurten en het bestellen van een ontbrekend schroefje voor de (erg fijne) ABM brug ben ik nu dikke maatjes met deze bas.

Specs

Alles is prima gebouwd. De G in de topkam zou van mij een millimetertje verder van de rand af mogen staan, maar misschien ligt dit aan mijn speltechniek. Verder geen aanmerkingen. Ik ga niet heel uitgebreid alle specs doorlopen, ik denk dat bijna alles vrij obvious is.
Als je een Fender-achtige jazz-bas als uitgangspunt neemt dan zijn dit de punten waarop de Ellio Martina hiervan afwijkt:

- De hals is iets breder. Niet als een P, maar duidelijk breder dan een gewone Jazzbas hals. Ook meer hout dus. Dit merk je in een iets langere sustain, en de lage D (hij heeft een drop-D tuner) staat ook net iets steviger dan op de Peterbuilt.
- De cutaway is net iets groter, waardoor ik met mijn handen alle frets ook daadwerkelijk kan bereiken.
- De bas is de lichtste van alle jazzen die ik ooit heb vstgehouden.
- Ik heb geen idee wat de houtsoort van de body is, het heeft niet zoveel 'nerf' als de meeste essen bodies, maar wel een vrij droge 'klop'. De bas is tamelijk licht.
- De toets ligt vrij dicht op de body, ik zal er geen slagplaat op zetten omdat de ruimte dan te krap wordt voor mijn smaak. Bovendien hou ik visueel ook niet van slagplaten.

Het geluid en de pickups

Om maar met grote namen te gooien: Jaco, James en Avishai zouden prima uit de voeten kunnen met deze bas.
Met zo'n maple toets zou je verwachten dat ik hier iets ga roepen over MarcusMillerKillers en zo maar eigenlijk is dat niet waar. Het geluid is iets droger dan bij een rosewood toets, maar hoewel de bas heerlijk slapt, heeft hij niet zoveel tophoog als mijn ex- Fender USA.
Wel heeft hij meer 'doortekening' (bij gebrek aan een beter woord) in het midden en loopt het laag ook mooi door. Als ik een vergelijking maak met de bassen die ik iets beter ken: eigenlijk is dit de Yamaha BB1000MA met net even iets meer punch en flexibiliteit.

Er is heel veel geschreven over het schakelaartje waarme je aan (geen/brug/brug en hals) pickups extra windingen kunt geven. Is dit een gimmick of zinvol?
Als je het mij vraagt: een gimmick. De verschillen zijn eigenlijk te klein om het schakelaartje te rechtvaardigen, maarrr... het is wel fascinerend om te horen wat die verschillen zijn, zeker als je bedenkt hoeveel opinies er zijn over verschillende jazz-pickups. En omdat die schakelaar en nu eenmaal zit ga je hem wel gebruiken.
Wat mij betreft is het verschil tussen 6000 en 9000 windingen nog het grootst bij de halspickup, en daarmee wijk ik af van de meeste opinies.

De passieve toonknop is heel prettig in combinatie met de pickups. In alle standen voegt hij iets toe, ook helemaal dichtgedraaid.

Samenvattend

Een bas waar niks mis mee is, en die ik voor alle gigs wel durf mee te nemen. Soms mis ik het slap-tophoog een beetje, maar qua veelzijdigheid krijg ik er zoveel voor terug dat ik dit geen probleem vind.

Disclaimer: Omdat Ellio Martina en andere kleine bouwers geen seriewerk leveren is mijn review maar beperkt van toepassing op andere bassen van hem. Altijd proefspelen dus als je 2ehands een bas van een kleine bouwer tegenkomt!
Plaats reactie