Een goede bas moet teringduur zijn.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Een goede bas hoeft niet meer dan 1000 euro te kosten!

JA! Belachelijk, zo hoog als de prijzen van Alembics en Laklands zijn. En zó geweldig zijn ze niet.
70
74%
NEEN! Voor échte kwaliteit zul je moeten dokken. Anders neem je maar genoegen met minder.
25
26%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

On-topic, het bewijs dat topkwaliteit nu eenmaal geld kost.
Wederom een nieuw kunstwerk van Alembic, schijnt ongeveer 45.000 dollar gekost te hebben... :shock:

Afbeelding
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Not my cup of tea, maar dat groene van die snaren vind ik niet echt bij de rest passen :)
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Net een siameese 2ling. Nee, ook niet voor mij weggelegd. Is ook net zo'n notenhouten bijzettafeltje. :wink:
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Bericht door Robert Homan »

The Mule schreef:On-topic, het bewijs dat topkwaliteit nu eenmaal geld kost.
Wederom een nieuw kunstwerk van Alembic, schijnt ongeveer 45.000 dollar gekost te hebben... :shock:

* plaatje van die Alembic bijzettafel *
Damn, ik had Photoshop al aanstaan, maar Alembic was me al voor geweest!

Hmmm, voor de lol lijkt me zo'n ding nog wel lachen, maar ik heb wel andere prioriteiten met 45.000 dollar!

Ontopic: Persoonlijk verbaas ik me steeds vaker over de kwaliteit van betaalbare bassen zoals de Ibanez BTB en diverse Yamahaatjes. Toen ik mijn laatste bas kocht had ik echter iets meer het idee van "duur zal wel goed zijn". Mijn Rikkers kostte zo'n EUR 2500,00, niet hemeltergend duur maar met de aankoop van een reguliere Amerikaanse (of Japanse) kwaliteitsbas had ik een paar avondjes vaker op stap gekund. Het is me gelukkig nog steeds niet tegengevallen, maar ik geef toe dat het getuigt van enige kortzichtigheid van mijn kant :roll:

De eerlijkheid gebied mij wel om te zeggen dat mijn Rikkers niet 5 keer zo goed is als een Ibanez van EUR 500,00. Het lijkt wel of de prijs/kwaliteit-verhouding van bassen logaritmisch verloopt ofzo, net als decibels/geluidssterkte :-)

(in dat geval zou een Alembic van EUR 25.000 dus wél 2 keer zo goed zijn als een Ibanez van EUR 500,00, hahaha)
...
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Hee, Robert. Jij hebt die paarse 6snaar, toch? 8) Heb je 'm nog niet verkocht?
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Robert Homan schreef:Photoshop
We hebben een winnaar! :yes:
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Bericht door Robert Homan »

Olaf Reijnders schreef:Hee, Robert. Jij hebt die paarse 6snaar, toch? 8) Heb je 'm nog niet verkocht?
Klopt, en ik heb hem nog steeds. De laatste paar weken lijkt het wel of ik die bas weer opnieuw heb leren kennen. Ik hou hem toch, maar wel met een paar aanpassingen. Ik breng "Pinokkio" binnenkort naar zijn vader Gepetto. Even de Groningse bas-variant van Pimp My... uitvoeren.

Wil er graag Bartolini's op hebben. De electronica gaat er ook uit (ik gebruik die standaardtoonregeling niet echt). Daarvoor in de plaats komt vermoedelijk een Aguilar pre-amp. De laatste en meest drastische stap wordt een laklaag. Jawel, in een kleur! Ferdinand wordt gek, hahahaha!
...
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Aquilar is wat hij tegenwoordig standaard monteert. Vraagje. Is die modificatie van de electronica duur? En wat zijn de tonale verschillen t.o.v. wat je nu hebt aan e.q.? Goed dat je 'm houd, we moeten de Rikkers leger groot houden. :wink: Oja, welk kleurtje krijgt hij?
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Bericht door Robert Homan »

Olaf Reijnders schreef:Aquilar is wat hij tegenwoordig standaard monteert. Vraagje. Is die modificatie van de electronica duur? En wat zijn de tonale verschillen t.o.v. wat je nu hebt aan e.q.? Goed dat je 'm houd, we moeten de Rikkers leger groot houden. :wink: Oja, welk kleurtje krijgt hij?
Ik heb geen idee wat het gaat kosten. Het blijft sowieso lastig. Ook al steek je maar één euro in het verbouwen van zo'n custombas dan ben je eigenlijk al geld aan het verspillen. Zo'n bas wordt er geen cent meer waard door, sterker nog: Als je zoiets met bijvoorbeeld een 7ender doet, dan worden ze alleen maar minder waard. Het is echt iets dat je zélf moet willen!

En dan de laatste offtopic mededeling: Hij wordt waarschijnlijk donkerrood!
...
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Niet dekkend, toch? Dit was de laatste :offtopic: mededeling.

Hij is wel goed gebouwd enzo (de Alembic) en heeft mooie & chique houtsoorten, maar de model staat mij niet aan. Bovendien denk ik dat als ik hem door de plaatselijke bouwer laat bouwen, hij gelijk 40000 Euri goedkoper zou zijn. Hij rekent de droogtijd namelijk niet mee.
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Olaf Reijnders schreef:Hij is wel goed gebouwd enzo (de Alembic) en heeft mooie & chique houtsoorten, maar de model staat mij niet aan. Bovendien denk ik dat als ik hem door de plaatselijke bouwer laat bouwen, hij gelijk 40000 Euri goedkoper zou zijn. Hij rekent de droogtijd namelijk niet mee.
In dit geval heeft de klant speciaal verzocht om een bijzonder droogproces. Een speciaal voor dit doel afgerichte adelaar heeft met de bas een paar dagen boven de Californische kust rondgevlogen. De adelaar zat bij de prijs inbegrepen, net als een Coco Bolo buitenkooi trouwens...
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Ja, probeer je er maar uit te lullen. :wink:
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Olaf Reijnders schreef:Ja, probeer je er maar uit te lullen. :wink:
Ik ben bloedserieus, de slogan van Alembic is niet voor niets 'beyond custom' :?

[url=https://www.hijheefteffenietmeegekregendatheteenphotoshopjewasomdathijzoenormoverrikkersaanhetuitwijdenwas.com]link naar het complete verhaal[/url]
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

:finger:

up yours! hehe. ;)

+1 voor de creativiteit.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

@ Robert Homan: Hoe meet je of de ene bas 5 keer zo goed is als de andere? Is er een soort maat om de kwaliteit van bassen in uit te drukken? En dat is meteen het grote probleem bij het bepalen van de prijs/kwaliteit verhouding. De prijs is simpel in €€, maar waar deel je die door? Kwaliteit wordt voor veel meer dan de helft bepaald door je smaak. En daardoor heeft dit topic dus bestaansrecht. Kunnen we lekker in rondjes blijven lullen.
Plaats reactie