Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:34

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door Joep »

Bedankt. Ga morgen kijken, er is er ook eentje in Leiden.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door JohandeJong »

Om maar weer even een oud draadje wat leven in te blazen.
Ik zie hier voornamelijk opmerkingen over de Fender VI en de Squier VI.
Nu kwam ik tegen de Ibanez SRC6-WNF (https://www.ibanez.com/eu/products/deta ... 1p_04.html) en ik krijg daar wel een beetje GAS van. Meer nog dan van die Fender/Squier. Die Ibanez lijkt ook meer op een bas en de soundsamples die ik heb gevonden klinken ook helemaal niet verkeerd. Ok, wel wat duurder dan de Squier maar misschien ook wel meerwaarde?
Ik denk er over om zo'n instrument aan te schaffen. Dan kan ik meteen ook weer eens proberen wat akkoorden te leren en toch een beetje het gevoel van een bas te houden.
Ik ben benieuwd of iemand al ervaring met deze bas heeft en daar ook een mening over kwijt zou willen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door Unlord »

Geen ervaring met de bas. Wel met de pickups. En die zijn niet bar goed. Klinken wat goedkoop. Dat merk je vooral op het podium en in de mix in de studio. Geen aanrader voor opnames of mooi geluid op het podium.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door JohandeJong »

Het verbaasd mij dat er niet meer reacties zijn. Als ik deze draad doorlees dan lijkt het of er toch heel wat Bass VI liefhebbers en eigenaren zijn.
Maar goed, ondanks de opmerking van Unlord heb ik toch zo'n Ibanez SRC6 laten komen. Het mooie is dat je bij BAX 60 dagen de tijd hebt om het instrument te proberen en eventueel terug te sturen. Dus wat kan mij gebeuren?

Out of the box: een heel mooi basje. Ziet er goed uit, lijkt goed afgewerkt. Heel erg licht ook, slechts 3kg.
Maarrr..... een hals als een hoepel en de snaren een centimeter (nou ja, bij wijze van spreken) te hoog. Na een tijdje sleutelen heb ik dat terug gebracht naar een nagenoeg vlakke hals en een actie van 1,5mm op de 14e fret. De intonatie is loepzuiver te krijgen.
De sound verbaasd mij (hier thuis op de koptelefoon). Dat valt helemaal niet tegen. Een mooie klank met veelzijdige instellingen, mede door de pre-amp met 3-band EQ. Het is veel meer een bas dan ik had verwacht. Hoewel, de filmpjes op youtube deden mij dit al vermoeden. Ik denk dat dit, niet alleen qua uiterlijk, veel meer een bas is dan de Fender/Squier Bass VI. Dat heeft dan meteen ook weer als effect (nadeel?) dat het moeilijker is hier akkoorden goed op te laten klinken. Maar aangezien ik geen gitarist ben kan ik dat nu nog niet zo goed beoordelen. Dat gaat nog komen hoop ik.
Al met al, in eerste instantie niet ontevreden. Als ik deze bas ga houden dan zet ik er wel andere snaren op. De iets dikkere flatwounds van La Bella. Ik ben nml. een absoluut liefhebber van flatwounds. De fretbuzz en, hoe noem je dat, het geluid van schuiven over de snaren, wordt dan een stuk minder en de dikkere E-snaar zal waarschijnlijk veel minder 'rammelen' dan de .084 snaar die er nu op zit. Ja, die E-snaar flubbert enigszins. En als ik dit instrument eens niet met akkoordjes ga gebruiken dan kan ik ook nog de hoogste snaren als C en F afstellen. Dat is voor een bassist altijd wat fijner spelen.
Ik heb nagenoeg geen problemen met de kleine string-spacing. Ik verwacht dat ik daar snel aan gewend zal raken. En ik zal ook eens proberen aan een plectrum te gaan wennen.

Zoals gezegd, ik heb 60 dagen de tijd om te beslissen of dit voor mij een blijvertje is. De komende weken maar eens goed gaan testen. Ik hoop dat ook op de versterker deze bas een beetje goed tot zijn recht zal komen. Hij verdient het.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door JohandeJong »

Is er iemand (behalve ik) in het bezit van de Ibanez SRC6?
Ik wil de snaren vervangen door flatwounds van La Bella. La Bella heeft de types 767-6F en de 767-JAGF. Die hebben een omwinding van respectievelijk 35,5" en 32". Het is mij onduidelijk welk type ik voor de SRC6 moet gebruiken. Of kunnen beide types worden gebruikt?
Liever nog had ik tapewounds er op gezet maar die worden helaas niet meer door La Bella gemaakt.
Ik heb voor deze bas ook nog niet een ander merk flatwound snaren kunnen vinden. Of heb ik toch niet goed genoeg gezocht?
Ik hoop dat één van de forumleden het antwoord weet.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door JohandeJong »

Ok, ik ga zelf wel even door. Nu een aantal dagen deze Ibanez SRC6 kunnen testen. Ik moet eerlijk zeggen, ik zit er wel een beetje van te genieten. Deze Ibanez is toch wel een beetje meer bas dan gitaar en dat bevalt mij wel. Ik ben ook al aardig aan de stringspacing gewend en ik heb de hals nagenoeg recht en een bijzonder lage actie kunnen realiseren. Het leren van akkoorden op deze bas is een project voor de nabije toekomst.
Het enige dat mij niet bevalt, en dat is uiteraard persoonlijk, zijn de roundwound snaren. En dan is ook nog eens de E-snaar te dun en daardoor nogal slap en rammelig.
In mijn zoektocht naar alternatieven is mij gebleken dat voor dit type bassen maar heel weinig is te vinden en wat dan geschikt zou zijn is bijna nergens te verkrijgen, al helemaal niet in Europa.
Ja, de standaard snaren die er nu op zitten, de D'Addario EXL156, zijn wel te verkrijgen vanaf slechts €14,00, maar die vind ik dus niet goed genoeg. Enig alternatief dat ik kan vinden zijn snaren van La Bella. Voor deze Ibanez niet de gangbare 767-6F (voor de Fender/Squier bass VI), die passen niet qua lengte, maar de 767-JAGF (specifiek voor de Jaguar Baritone) of de HC6F (specifiek voor de Schecter HellCat VI), respectievelijk 32" en 33" (omwonden lengte), die passen beide ook op de Ibanez SRC6. Maar die zijn bijna nergens te vinden en man oh man, wat zijn die duur. Vanaf €60,00 maar vaak nog veel duurder.
Maar goed, uiteindelijk een setje HC6F besteld voor €60,00. Je doet normaal gesproken gelukkig behoorlijk lang met zo'n setje.
Komende dagen zal ik die snaren ontvangen en ik ben benieuwd naar het resultaat. In ieder geval het gevoel en de sound van flatwound waar ik persoonlijk de voorkeur aan geef en hopelijk (volgens anderen sowieso) een strakkere E-snaar.
Misschien gaat de bas dan nog veel beter bevallen en heel misschien wel als vervanger voor mijn gefrette bas dienen. We zullen het zien.
Wordt vervolgd.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
OlympicB
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 jul 2013, 19:37

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door OlympicB »

Snaren Bass VI waarschijnlijk net iets goedkoper:

https://www.thomann.de/nl/overige_e-bas ... La%20Bella :jam:
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door JohandeJong »

Ja, die wel. Maar zoek maar eens naar flatwound. Dan kom je meteen een stuk duurder uit. Thomann heeft ze helaas niet. Althans, niet het type dat op de Ibanez past.
Laatst gewijzigd door JohandeJong op 10 mar 2019, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door Pedullist »

Flats zitten er meestal jaren op. Zou me iets minder druk maken over de prijs.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door JohandeJong »

Pedullist schreef: 10 mar 2019, 08:23Flats zitten er meestal jaren op. Zou me iets minder druk maken over de prijs.
Dat heb ik dan ook gedaan. Maar het verschil tussen een setje voor nog geen 15 Euro of een setje van ruim 60 Euro (die zeer moeilijk te verkrijgen is en her en der zelfs voor meer dan 100 Euro wordt verkocht) doet je toch wel even achter de oren krabbelen.
Anyway, ik heb de set er op zitten. Moest wat aanpassingen doen aan de kam en de lage E-snaar had wat meer ruimte nodig in de string-thru. Over het algemeen strakker dan de standaard roundwounds. Geen echte rammelige snaren meer. Wel een beetje minder sprankelend en minder sustain dan de roundwounds en ook tov ander bassen met flatwounds. Het geluid gaat een beetje in de richting van mijn Höfner Beatles bas.
Maandagavond gaat ie weer over de versterker in de oefenruimte. Ik vermoed dat ik er daar toch wel veel meer uit kan halen.
De vorige keer heb ik deze bas de hele oefensessie gebruikt. Hij kwam heel goed door de mix en werd ervaren als een volwaardige bas. Ik hoop dat het met deze flatwounds ook weer gaat lukken.
We zullen het beleven.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2554
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door jorren »

Is er iemand in het noorden vh land die een squier of fender bassvi heeft? Ik wil er wel eens 1 proberen...
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6115
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door LemmyNL »

Oh verdorie, een vráág. Ik werd al blij dat er weer iemand hier gepost had... jammer, jammer.


Ik kom niet uit het noorden ook nie. Is er nergens meer een winkel die er eentje heeft hangen?
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door we tigers »

Ik heb de mijne laatst weer eens gebruikt bij een opname. Als de videoclip af is zal ik hem hier wel eens plaatsen.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2554
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door jorren »

LemmyNL schreef: 23 jan 2020, 16:28 Oh verdorie, een vráág. Ik werd al blij dat er weer iemand hier gepost had... jammer, jammer.


Ik kom niet uit het noorden ook nie. Is er nergens meer een winkel die er eentje heeft hangen?
IK.MOET.BASSVI

Dat is het enige wat mijn hersenen doen momenteel
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6115
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door LemmyNL »

Dat is heel gezond!
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Plaats reactie