PJ in serie ipv parallel

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

PJ in serie ipv parallel

Bericht door butters »

heeft iemand ervaring met een PJ pickup combinatie in serie ipv in parallel?

ik heb deze modifictatie op mijn jazz bas en de twee single coils in serie geven een heel bruikbaar geluid (lekker low mid boost).
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

butters schreef:heeft iemand ervaring met een PJ pickup combinatie in serie ipv in parallel?

ik heb deze modifictatie op mijn jazz bas en de twee single coils in serie geven een heel bruikbaar geluid (lekker low mid boost).
De elementen van mijn PJ-achtige staan in serie - geloof ik, helemaal zeker weet ik het niet meer, het is iets van meer dan 25 jaar geleden. In ieder geval: als beide elementen ingeschakeld zijn (schakelaar in het midden) en ik draai één van de volumeknoppen helemaal dicht, valt het geluid helemaal weg. Ik meen me vaag te herinneren dat dit een kenmerk is van in serie geschakelde elementen.

Toen ik de elementen in de bas liet plaatsen, zo vele jaren geleden, liet de luthier me proberen wat ik het beste vond, serie of parallel. Ik vond dat ik met de configuratie zoals ze nu is, er wat meer en bruikbaardere klanken uit haalde. Kwestie van smaak, natuurlijk, iemand anders zal een parallelle schakeling mogelijk beter vinden.
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

MacDaion schreef:Ik meen me vaag te herinneren dat dit een kenmerk is van in serie geschakelde elementen.
Klopt, maar dat hoeft geen kenmerk van serieel exlusief te zijn (het is: "als het serieel is, valt het geluid weg als je 1 van de knoppen volledig toedraait", maar niet "als je een van de knoppen toedraait, en het geluid valt weg, dan is het serieel"). Bij een Gibson uit de jaren '50 & '60 heb je dat ook, en die elementen staan in parallel (heeft iets te maken met hoe je de volume en tonepots aansluit)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Scheurijzer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36

Bericht door Scheurijzer »

Ik heb mijn Yamaha BB 415 gemod naar VVT met series-parallel switch en dat klinkt GEWELDIG. Alsof de bas echt tot leven komt met die switch.
Zeker een aanrader.

(En moest het uiteindelijk niet helemaal je ding blijken, je kan de switch ook gewoon uit laten staan, toch?)
Haico

Bericht door Haico »

Je maakt zo eigenlijk een hele grote humbucker in je bas. Dikke midboost. Heel lekker en bruikbaar. 8) 8)
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Bij Fender is dat eigenlijk de S1 switch, twee jazz pickups in serie klinkt precision achtig en de twee precision spoelen in parallel klinkt jazz achtig. Hoe dit zou gaan klinken met P/J pickups heb ik eigenlijk geen idee van, lijkt me wel het proberen waard.
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Met een switch kan het nooit fout gaan! Je hebt altijd zelf de keuze.
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

ok bedankt voor de reacties. ik denk dat ik het eens ga proberen :D
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

ik heb de mod ondertussen (eerder eindelijk) gemaakt in mijn yamaha rbx270f
ik heb een push-pull potmeter gebruikt en de blendknop eruitgegooid.
dus nu VVT

ben zeer tevreden over het resultaat. goede lowmid boost. :D
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

butters schreef:ik heb de mod ondertussen (eerder eindelijk) gemaakt in mijn yamaha rbx270f
ik heb een push-pull potmeter gebruikt en de blendknop eruitgegooid.
dus nu VVT

ben zeer tevreden over het resultaat. goede lowmid boost. :D
Cool. Heb je een draaiende DTDP switch gebruikt? (En specifieker: waar vond je die en wat kostte dat? :mrgreen:)
Het is makkelijker als je denkt.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

https://www.tonefactory.nl/shop2/push-pu ... -1672.html" onclick="window.open(this.href);return false;

7,25 euro
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Bepaal je hiermee of je parallel of serieel staat? :?:
Het is makkelijker als je denkt.
Haico

Bericht door Haico »

Dat... en een hoopje solderen.

Ik gebruik dit schema altijd: https://acapella.harmony-central.com/sho ... -Jazz-Bass" onclick="window.open(this.href);return false;
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

idd een beetje solderen das eigenlijk alles. :-)

Ik gebruik de push-pull pot in de neck-vol positie.
je hebt bij het overschakelen van parallel naar serie ook een volumeboost. ik vind het handig om dan ineens de volumeknop vast te bebben.

https://www.seymourduncan.com/support/wi ... ss_bass_sp" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

wat gebeurd er met je knor als je 2 jazzelementen in serie zet? Men zegt dat het meer gaat klinken als een P, dus... ben je je knor kwijt?
Failure is always an option.
Plaats reactie