bad-ass 2 op mex-preci.......past dat??

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
double-e

bad-ass 2 op mex-preci.......past dat??

Bericht door double-e »

Hoi allemaal,
Ik wil op mijn fender mex precision bass een bad-ass 2 brug zetten die ik op een beurs heb opgescharreld. Nu is mijn vraag of dit probleemloos past, of moet ik nieuwe gaten boren in de body om het ding vast te kunnen schroeven op de juiste plaats??

Wie heeft dit eerder gedaan??

groet'n, Erik.
Bassfreak

Bericht door Bassfreak »

Ik ken een hele stapel mensen die een badass op hun fender hebben zitten. Maar dan moet je volgens mij wel aan het boren... Weet ik niet zeker dus! De badass schijnt in ieder geval wel 800 x beter te klinken dan een fender brug... veel sucses dermee!

Groet Erik
iglo

Bericht door iglo »

Als het goed is, is de Badass-II 1-op-1 uitwisselbaar met de originele brug.

Ik heb een BA-II geplaatst op zowel een MIA als een MIJ Jazz, en op beide kwamen de gaten echt precies overeen.
Ga er dus maar vanuit dat het op een MIM ook zo is.

Op m'n MIJ-5 waren alleen de butenste gaatjes net een tikkie "off-center" bij de Badass-V maar toch paste het net.

Een ding is zeker, qua geluid ga je er zeker op vooruit!!
Dat stukkie hoekstaal wat std gemonteerd zit op de Fenders is echt een schande!!
Het feit dat ze op de signatures wel andere bruggen (op de Marcus Miller een BA-II) monteren, is voor mij wel een teken dat Fender dit zelf ook erkent.

PS: denk aan de zadeltjes!! (invijlen)
Lakland JoBo5 + J-retro
MarkBass CMD121P + NY121
Dr Teng
Paardenvoeler

Bericht door Dr Teng »

Niet vijlen... nergens voor nodig, anders hadden er alvast wel groefjes in gezeten. :)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
iglo

Bericht door iglo »

De Teng schreef:Niet vijlen... nergens voor nodig, anders hadden er alvast wel groefjes in gezeten. :)
sorry...niet helemaal mee eens!!

opschrift op de verpakking:
"IT IS ESSENTIAL THAT A PROFESSIONAL REPAIRPERSON FILE THE SADDLES TO PRECISELY FIT EACH STRING AND CALIBRATE THE NOTE HARMONICS FOR THE BEST SOUND TRANSFER THROUGH THE SPECIAL BRIDGE METAL INTO THE BASS TONE WOOD"

Ik ben het in zoverre met je eens, dat er legio mensen zijn die beweren dat het niet zo is, en gewoon de snaren zich in de zadels laten slijten.
Is veel voor te zeggen...kan...echter met een klein rond veiltje is een kerfje genoeg...kost je 5 minuten.

Aangezien de brug in essentie een Fender JB/P vervanger is, zijn de snaar gaten al op 3/4" (19mm) hart-op-hart geboord; het is dus als de brug gemonteerd hebt, een peuleschil om ff snaren te spannen, zadels te merken, snaren ontspannen, kerfje veilen.

Ik heb zelf ook gemaild met leo Quan zelf om wat advies in te winnen mbt het string-through-body modificeren van m'n BA-V.
Ook toen werd me door "the man himself" toch op het hart gedrukt om de zadels toch vooral in te vijlen zoals voorgeschreven.
De brug lijkt gewoon een stuk bewerkt en verchroomd staal, echter is dit een hoog veredelde legering met specifieke eigenschappen om resonanties door te geven.

Ik kan jullie een deel uit een laatse mail copy/pasten:

Dear Igor,

Thank you for your kind words and thoughts. It is my honor to be in touch with artists such as yourself. Without you, I would have no business or knowledge about the true needs of musicians.

About the Bass V. There are three (3) lengths, but the best in the long one which you have. I originally created its length and bias the mass, skin, and core densities to emphasize and support the terrible "B" strings. Strings have improved, but not by a great deal so the tension on B's is still a concern and there are winding problems which cause strings to resonant unevenly.

I am happy you have great technical background, so this will make sense: There is no truly musical metal for stringed wood instruments ( with exceptions for banjos and fret wire ). I modified a special metal that does less damaged to the natural sound and enhance certain characteristics that are lacking. My metal was derived after years of work and I continue to this day to improve it by tricks to the density and skin.

Most other bridges are made of metals which are purchased from venders that sell to automobile and sewing machine manufacturers. A brass bridge can provide a big punch, but it transits quickly to a texture tone that is 'colored' by brass. That defeats the true sound. My bridges have a little less punch, but a much more even tone and sustain that is like wood.

There are many factors involved in perfecting a bass, but industry prevent us from correctly addressing that void, so I do the best I can, use special materials, and very importantly - have a 'defined speaking point' at my saddle to distinguish the notes. Round saddles continuously change their speaking point so the note is less precise. This work fine on Stratocasters, but is not desirable on Basses.

I hope this is helpful.

BTW, you can try mixing strings from different sources. I've used D'Addario's for the G, D and A, but prefer the GHS Boomers for the E and B. Try just one at a time and you will learn new ideas.

With thanks and best regards,

Leo Quan

----- Original Message -----
To: leoquan
Sent: Monday, January 26, 2004 1:49 PM
Subject: Re: Hello Music Maker. Re: Badass V string through body]

Good afternoon Mr. Quan,

I'm kind of honoured and pleasantly surprised you personally reply to my question.
The question about the BA-V I asked you is for an american Fender JazzBass V, where the stock bridge was through body, so it's not that I have to drill holes in my body. I am a technical engineer, so the accuracy of measuring/machining and availability of appropriate machines is not an issue, just in case you were warning me for that purpose.

I'm really only wondering if the sound would improove; as far as possible that is, since the difference with the stock and the BadassV is already so big.
However in theorie "through body" should even bring more sustain than I already gained by using your high class bridge.

Thank you once more for your reply.
And keep up the good work for all bassplayers!

best regards,

Igor
Rotterdam
The Netherlands
Lakland JoBo5 + J-retro
MarkBass CMD121P + NY121
double-e

Bericht door double-e »

Allemaal bedankt voor jullie reactie!

Erik.
Plaats reactie