snaardikte bij f# tuning

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
sirorange
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2003, 21:49

snaardikte bij f# tuning

Bericht door sirorange »

hoi,

ik heb een ibanez btb406qm 6 string basgitaar.. en heb vanwege banddoeleinden een (zeer) vreemde tuning nodig:

van laag naar hoog:

B - F# - B - E - A - D

Zoals je ziet is het een normale tuning met 3 stappen verhoogd + een drop B als laagste snaar.

Ik zit enkel een beetje in over de snaar dikte.. Ik heb de afgelopen dagen flink wat snaren gebroken omdat de gauge (snaardikte) de gewenste toonhoogte blijkbaar niet aankon. Nu is het mij bekend dat ik een dunnere gauge moet gebruiken als ik op dezelfde spanning een hogere toon wil bereiken.

Probleem echter met een zes snarige bas in mijn tuning is de hoge D snaar.. om die toon te bereiken zal ik een dikte van rond de 0.25 moeten gebruiken.. Maar die bestaan volgens mij niet...

Als gehele dikte dacht ik zelf aan 130 - 90 - 75 - 55 - 36 - x?x

Met andere woorden ... HELP!
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

woops, heel raar...

ja als je het er echt voor over hebt kun je custom snaren laten maken met de gewenste diktes...

Maar kdenk dat ik je niet veel kan helpen, of zoek naar een 7 snaar setje en sloop daar de dunste snaar uit...
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Bij een goede muziekzaak/ internetwinkel kun je ook alle losse diktes snaren krijgen vanaf dun .20, tm dik....you name it!! Desgewenst kunnen ze het bestellen voor je en kun je meestal wel een leuke deal maken als je per jaar meerdere van die speciale sets afneemt
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

noem's zo'n winkel....
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

bv : Spanjaard in Alkmaar, op internet volgens my: www.bassstrings.nl
Er zijn er veel meer, verdiep me daar niet zo in...je moet maar eens op internet kijken en zoeken.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

ps, het is ook beter voor je bas om er een set op te doen die overeen komt met een set die gangbaar zijn voor bassen , omdat je snaren breken betekent dat (ook) dat er meer spanning op de hals komt te staan dan de spanning waar de hals voor bedoeld is
sirorange
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2003, 21:49

Bericht door sirorange »

ik heb een 40 - 95 setje gekocht met een extra 130 en een extra 32.. werkt perfect
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Zeker! 8)

Laat nu maar 's iets horen... hoe je bass klinkt met zo'n afwijkende tuning.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
sirorange
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2003, 21:49

Bericht door sirorange »

www.obsidian.nu

daar kun je een nummer van ons downloaden
Plaats reactie