Bathtub Bass

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bathtub Bass

Bericht door laagislaag »

Juist, hier had ik dus nooit van gehoord. Maar ik zag afgelopen weekend in Rotterdam bij t Blue Grass festival op t pijnackerplein een band spelen genaamd "Halfway Station". Echt heel gaaf!

En die bas was blijkbaar daar om de hoek ergens gefabriceerd van een wasteil, een stok, waslijn, een of ander bluisje om de stok en de waslijn (wat ze met haar hand omhoog en omlaag beweegt voor de toonhoogte) en een elementje. Dat apparaat is natuurlijk zo goed als niet zuiver te spelen, maar voor sommige nummers/stijlen is t ideaal. Veel meer Rock n Roll wordt niet !

Ter indicatie ff een linkje naar youtube. Je ziet em niet heel mooi maar toch voor t idee...
Ik vind t echt een geniaal idee, creatief, goedkoop en effectief!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=xES6n5Va6Ng[/youtube]
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Lijkt een soort variatie op de aloude theekistbas, die in vroeger tijden veel in bluegrass- en skifflemuziek gebruikt werd.
Hier is er eentje deels zichtbaar:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=6iMB1fjum1o[/youtube]
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bericht door laagislaag »

Ja idd, gaaf ook om te zien. Ik ben helemaal niet bekend met die muziek. Maar begin t wel interessant te vinden! Gave invulling van "het bas-element" in deze muziek. Geen noot zuiver, heel veel ritme, charme en nonchalance. Mooi spul!
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Toen ik 25 jaar geleden repeteerde met mijn eerste bandje kwam er in de oefenruimte, ná ons, altijd een band met een washtub- en/of theekist-bas.
De bassist had gewoon een eind waslijn bij zich, een bezemsteel, een houten kist of teil en tuinmanshandschoenen...
Ze maakten een soort trashy rockabilly. Ze noemden zich de Trash Cats en later was een spin-off daarvan de Drekskaters met Venlose carnavalsliedjes in een rockabilly jasje. Volgens mij bestaan ze nog steeds. Maar of die washtub daar nog aan te pas komt weet ik niet. Ik woon er al heel lang niet meer...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Case
Berichten: 698
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:14

Bericht door Case »

Oorsprong hiervan is toch de gutbucket bas?
Met een of andere darm als snaar.
Fender | 

Case topic !
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Tijdje terug de band 'Po Girl' gezien... Idem met de washtub bas, maar de beiude dames wissleden in hoog tempo met o.a. banjo, ukelele, bas, gitaar, viool etc. Daarnaast een subliem spelende heer op lapsteel en een drummer die in enkele nummers tegelijk drumde en op een keyboard bas speelde... :worship:

Hier zonder de drummer, maar mét tub-bas:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=aNOcvxCPKTA[/youtube]
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bericht door laagislaag »

Ja mooi! Hier is die bas nog redelijk in tune he!
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

ze kan er dan ook wat van... Ze bespeelt dus ook ukelele, mustang bass, banjo etc... In de kleine zaal van de oosterpport gezien, volume op 'huiskamer' niveau, zaal was muisstil, écht een heerlijk concert!
Plaats reactie