Hulp voor her-intredende bassist

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Hulp voor her-intredende bassist

Bericht door EW1010 »

30 jaar geleden was ik bassist in een symphonische rockgroep.
Door diverse bezettingswisselingen ben ik toetsen gaan spelen. De band is inmiddels uit elkaar en ik wil weer gaan bassen.
Ik speelde destijds op een Fender Jazz en een Shergold 4/12. Beide bassen zijn verkocht om wat bij te dragen in de kosten van de diverse keyboards.
Om nu weer te beginnen en de techniek weer op te pakken overweeg ik iets in de trant van de Ibanez SR500; een 4-snaren bas dus.
Ik ga hem voorlopig versterken met mijn 150W Roland keyboard versterker wat wel zal lukken denk ik, zeker om thuis te oefenen.
Ik zou we graag wat commentaren hebben (en adviezen natuurlijk) over mijn voorlopige instrument keuze.
Bij voorbaat dank daarvoor,
EW
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15128
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Over de combinatie basgitaar/keyboard versterker heb ik hier ooit eens een vraag gesteld :

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=36042
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Bericht door EW1010 »

Duidelijke commentaren dus dat gaat wel lukken. Zeker daar alles via een soudcraft mengpaneeltje op de Roland is aangesloten.
Blijf natuurlijk benieuwd naar commentaren op die Ibanez SR500 bas. Reviews die ik heb gevonden zijn redelijk positief......
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

De Ibanez SR500 is een prima basje hoor. Vanwege de actieve toonregeling zijn er veel bruikbare sounds uit te halen, de hals is vrij smal en speelt super snel. Het enige nadeel vind ik het zachte hout van de body, daar duw je met gemak met je nagel een deuk in. Maar verder heb ik sinds de aanschaf van deze bas, zo'n tien jaar geleden, nog steeds plezier van!
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

En Welkom!
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

idd Welkom!!!

Ik heb zelf een Ibanez sr 990 gehad en daar met veel plezier op gespeeld.
Inmiddels is hij al verkocht, omdat ik hem niet meer bespeelde vanwege overstap op 5 snaar.

Het geluid van de bas is een beetje als kip onder de vlees soorten, smaakt overal naar en heeft dus niet echt een eigen smoel.
Maar ben je daar wel naar op zoek, zoniet dan is dit een prima basje
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Bericht door EW1010 »

Dan ga ik 'm binnenkort maar eens ergens proberen.
Probleem is een beetje dat ik in die 30 jaar bijna geen gitaar heb aangeraakt en de werkelijke kwaliteit/beperkingen van de SR500 pas na maaaaaaaanden zal tegenkomen.
Bedankt voor de input.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

nangyala schreef:Het geluid van de bas is een beetje als kip onder de vlees soorten, smaakt overal naar en heeft dus niet echt een eigen smoel.
Maar ben je daar wel naar op zoek, zoniet dan is dit een prima basje
Volledig mee eens. Ik had de eerste serie van de SR505 en die speelde super met die fijne hals, alleen ik miste een echt eigen geluid.

Wat wil je gaan spelen en wat is je ervaring? Het is ook altijd leuk om je voor te stellen
En welkom!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Bericht door EW1010 »

Tja...wat wil ik gaan spelen ?
Da's nogal breed hoor. Nummers die ik leuk vind. Dat kan varieren van Genesis tot The Shadows. Ik ben nu 66 dus de kans dat ik nog ergens op een podium kom te staan is niet giga groot.
Een eigen geluid............ik denk dat dat nou juist iets is wat ik moet gaan horen als ik op de gitaar speel en dan nog kan het wel eens zo zijn dat ik dat pas na enige tijd ontdek.
Het hangt natuurlijk ook erg af van de versterker waarop je speelt en van de eventuele effecten die je er tussen hangt en niet in de laatste plaats van de manier waarop je speelt.
Ervaring......Rond mijn diensttijd sologitaar in een Shadows bandje, eind jaren zestig speelde ik bas in coverbandje en vanaf ca '75 bas in Saga (NL) symphonische rock.
Ergens in jaren 80 ben ik geswitched naar keyboards en vanaf dat moment eigenlijk geen gitaar meer echt bespeeld. Best wel ervaring maar zwaar verroest zullen we maar zeggen en ik moet nog zien hoe snel ik het weer oppik.
Uit jullie reacties maak ik op dat het in ieder geval kwalitatief geen verkeerde bas is.
Als je iemand nou een bas in die prijsklasse moest aanbevelen zou je dan een SR aanbevelen of een andere ?
Ik zal me zeker nog een keer voorstellen maar wel nadat ik een bas gescoord heb.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15128
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

66 ? we hebben een nieuwe oudersomdeken, denk ik dan :cheer:

In die prijsklasse heb je veel keuze aan bassen en als je tweedehands gaat kijken nog veel meer. Waarom precies die Ibanez. Heb je er al op gespeeld ?
Ik zou als ik jou was eens een grote muziekwinkel in de buurt langsgaan en daar alle bassen uittesten die ze in voorraad hebben. Zo kan je je alvast een veel beter beeld vormen van wat er zoal op de markt is tegenwoordig en wat je wel of niet aanspreekt qua looks, feel en klank.
Gebruikersavatar
Case
Berichten: 698
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:14

Bericht door Case »

EW1010 schreef:...Ik speelde destijds op een Fender Jazz...
Welkom mede-herintreder!
Wat dacht je van een Fender Jazz bas? :wink:

Op zijn minst de moeite waard er een paar te proberen.
Fender | 

Case topic !
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=42698" onclick="window.open(this.href);return false;
Heel veel bang for the buck als je 't mij vraagt.. ik zou hier asap op reageren! Dan heb je een lekker basje voor weinig geld :P
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Bericht door EW1010 »

Een échte Jazz is me momenteel te veel geld. Zoals gezegd ik verwacht er niet meer mee op te treden en zal er dus voornamelijk thuis op spelen.

Waarom nou juist deze............... Ik ben gewoon eens op het net gaan neuzen naar bassen die qua prijs in deze buurt kwamen. Vervolgens streep je er dan een aantal weg die je qua uiterlijk niet aantrekken. Dan ga je wat reviews lezen........... zo is het dus gekomen. Hij ziet er lekker neutraal uit, volgens de reviews en youtube filmpjes klinkt 'ie best redelijk en de prijs is acceptabel.
En nee ik heb er nog niet op gespeeld. Het idee om weer te gaan bassen is nog héél fris en het kan best nog een paar weken duren voor ik ueberhaupt een keuze heb gemaakt.
Maar ik zal zeker het advies opvolgen en eens goed rond gaan neuzen/proberen te spelen.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15128
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

EW1010 schreef:Een échte Jazz is me momenteel te veel geld.
Een Squier Classic Vibe is Jazz is lang niet slecht en kost ongeveer 350 à 400 € (https://www.thomann.de/nl/fender_squier_ ... s60_ow.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)

En een tweedehandse Mexicaanse Fender Jazz kan je ook voor die prijs vinden.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Squier Classic Vibe? Erg veel (jazz) bass voor het geld!

EDIT, wat padawa zegt dus :mrgreen:
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Plaats reactie