Wil bas kopen, wie helpt met de keuze uit...

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Freddy
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2003, 21:43

Wil bas kopen, wie helpt met de keuze uit...

Bericht door Freddy »

Speel nu geruime tiojd gitaar, ga over op bas. Ik denk aan de volgende opties:

Dean, De Edge Q4, 399 euri
Yamaha - BB 404, 380 euri
Ibanez - BTB 400 QM, 449 euri

Allen bij feedback gezien. Wie heeft tips?
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

Gewoon op alle drie een half uurtje spelen zou ik zeggen en dan beslissen.
Ibanez beviel mij prima. Vond de hals iets te dunnetjes en de elementen maar zozo. Yamaha schijnt qua elementen iets beter te zijn. Dean heb ik geen ervaring mee. Maar voor een goeie bas moet je eigenlijk een paar 100 eurootjes meer uitgeven.

succes ermee
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Theraphosa
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 nov 2003, 01:25

Bericht door Theraphosa »

ik heb zelf gisteren een Westone Spectrum bas opgehaald. ik heb er al een, een spectrum GT, en nu heb ik er een spectrum ST bij. 150 euri's via internet. kijk goed om je heen, een nieuwe bas hoeft niet perse beter te zijn dan een tweedehandsje. mijn GT heb ik tweedehands gekocht in 91, en de bas is van 86/87. mijn ST dus vanaf gisteren, bouwjaar is 81/82. vooral de output is erg overdonderend. heb ook een samick 5/string, wel nieuw gekocht voor zo'n 900 piek, maar deze klinkt lang niet zo vet als mijn westone's.
Het voordeel van een stoma, is, dat je er een mooie, roze anus aan over houdt. . . . .
Freddy
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2003, 21:43

Tja, maar ik heb geen baservaring...

Bericht door Freddy »

....dus moet ik afgaan op adviezen van de verkopers. En dat lijkt me helemaal lastig als ik particulier (tweedehands) koop. Overigens, het aanbod (via marktplaats) valt echt tegen. Een goede bas, tweedehands, voor ca 1.000 euro is voor mij een te groot risico omdat ik niet kan beoordelen of het een fijne/goede/lekkere bas is.

Ik zoek nog wel effe verder, tips zijn altijd welkom
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 nov 2003, 19:42

Bericht door simon »

Die dean bassen die ze bij feedback hebben zijn erg goed voor die prijs. heb je de olp stingray al eens geprobeerd, ook bij feedback? ook een erg lekkere bas voor weinig geld
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Ik zou die OLP stingray links laten liggen, redelijk dure beginnersbas, voor iets meer euro's heb je veel beter geluid. Zoek eerst een gitaar uit die je lekker vind klinken en ga dan afdingen, lukt altijd. Mijn bas kostte origineel 800 euro, kheb hem uiteindelijk voor 470 meegekregen. Een vriend van mij heeft een bas (ibanez EDB) koste eerst ook 800 euro en die heeft hij meegekregen voor 520. En ook altijd een tas, kabel en snoer bijvragen.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

JA DA BEN IK!

neej goeie bass en bij de goeie winkel VEEL op af te dingen!

BTB is ook goed hoor btw. Yamaha over het algemeen ook maar dat model ken ik niet..

ik zou zoiezo een beetje uitproberen overal. 8)
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Theraphosa
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 nov 2003, 01:25

Bericht door Theraphosa »

het irritante van een nieuwe bas in de winkel kopen is het geluid. je speelt in de winkel waarschijnlijk op een andere versterker dan je thuis hebt, en dan kun je nog wel eens missen. een Dean is nooit weg, goede kwaliteit/prijsverhouding, en ook bij Yamaha is dat wel ok. Ibanez maakt ook wel goede bassen, maar neem dan wel een hogere prijsklasse. Maar als je weet wat je wilt hebben, ga dan gewoon zoeken op internet, misschien duurt het iets langer voor je gevonden hebt wat je wilt, maar je komt zeker eens de bas tegen die je wilt hebben...
Groeten,

Dennis
Het voordeel van een stoma, is, dat je er een mooie, roze anus aan over houdt. . . . .
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Aan de andere kant zul je in een winkel wel altijd op een goede versterker spelen.
Dus de versterker zal nooit de "bottle-neck" in het geluid zijn. Want misschien klinkt een bass van 300 euro op je versterkertje van 15 watt wel hetzelfde als een bass 1200 euro. Maar stap je ooit over op een dure 300 watt versterker dan zul je het verschil tussen die 2 wel merken!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

In een muziekzaak zul je altijd meteen aan de beste versterker worden geplugd en dan klinken zelfs bassen van 200 euro goed, je hoort wel vershil tussen een bas van 200 euro of 1000 euro, maar zeker als je voor het eerst een bas gaat kopen hoor je dat verschil niet al te duidelijk, daar moet je gehoor voor krijgen. Als ze in de zaak dezelfde versterker hebben als dat je thuis hebt, moet je de bas ook daar op proberen, anders wordt je diep teleurgesteld als je thuiskomt.
rR
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2003, 23:50

Bericht door rR »

Thijzema schreef:Zoek eerst een gitaar uit die je lekker vind klinken en ga dan afdingen, lukt altijd.
Echt? :o
kun je egt afdingen in winkels az Feedback? :shock:
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

of je bij elke winkel net zo veel kunt afdingen als bij ll' musiccenter, weet ik niet. Maar afdingen lukt zo goed als altijd, volgens mij mag een verkoper zoiezo 10% van de prijs afdoen.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

rR schreef:
Thijzema schreef:Zoek eerst een gitaar uit die je lekker vind klinken en ga dan afdingen, lukt altijd.
Echt? :o
kun je egt afdingen in winkels az Feedback? :shock:
Ja als je een beetje in het zuiden van het land woont moet je echt eens langs bij LL'music Center! Daar kun je heel vaak van alles wat je daar koopt iets afdingen, je moet ook wel een beetje durven om af te dingen.

iig de website: https://www.llmusiccenter.com (ook op ZONDAG open!)
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
averbeek
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2003, 15:56

Bericht door averbeek »

Ik speel nu bijna een jaar en ben begonnen met een Ibanez GSR 200 Gio. Prima beginnerbas, hoewel ik nu naar iets meer kwaliteit uitkijk. Wat dat is, is moeilijk het aanbod is te groot. Daarom mijn vraag. Is een goedkopere versie van Fender, bv een mex model beter of slechter dan bv Yamaha of Ibanez in dezelfde prijsklasse. Ik begrijp dat dit te maken heeft met persoonlijke voorkeur, maar is er ook sprake van kwaliteitsverschil bv in gebruikte materialen, levensduur etc. Qua nieuwe bas denk ik aan Ibanez ATK model. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ik weet dat iig dat Ibanez modellen qua bouw een hele hoge qualiteit hebben. Hij zal niet snel uit elkaar vallen.

Qua geluid (elementen zeg maar) krijg je misschien iets te weinig waar voor je geld (alleen de echte dure bassen heb top-elementen) maar over het algemeen is er niks mis met Ibanez.
Over Fender kan ik weinig zeggen omdat ik er zelf nooit 1 gehad heb. Een squier is wel kut, daar moet je met je handen vanaf blijven.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Plaats reactie