Alembic pics :)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Durk fan Titanium
Berichten: 622
Lid geworden op: 05 nov 2005, 13:49

Re: Alembic pics :)

Bericht door Durk fan Titanium »

Mooi gebaar, FC.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: Alembic pics :)

Bericht door tjoepatjoep »

Bijzonder!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Alembic pics :)

Bericht door zomnius »

Cool, beetje een curieus basje van Alembic van een lange tijd geleden. Een model volgens mij alleen in Japan uitgekomen zie je ook bijna alleen daar 2nd hand.

Heeft wel iets.


AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

er schijnen er 20 tot 30 te bestaan. [bron alembic]
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Re: Alembic pics :)

Bericht door Stinky »

wow, die kende ik nog niet!
vind hem zelfs wel wat hebben...wat zeg ik: GAS. 8)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Alembic pics :)

Bericht door basloze fret »

Mooi! wat zijn hier trouwens de meningen over de Stanley Clarke Signature Alembic? heeft iemand hem? of weleens op gespeeld? ben benieuwd...
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Re: Alembic pics :)

Bericht door FC Spoiler »

Dat zijn ook de enigste officiële Alembics met geschroefde hals :D
Gemaakt in Japan toen de Dollar tov de Yen niet te betalen was, Alembic leverde de elektronica en Logo's.

Ik heb alleen op Series I en II SC bassen gespeeld, extreem makkelijk bespeelbaar en superzware klank.
Als je hoog op de hals speelt wordt het allemaal wel erg krap, maar dat is een kwestie van wennen denk ik.
Kortere mensuur zorgt in mijn beleving voor een wat wolliger zwaardere sound dan bij de longscale modellen, dat verschil merk ik ook al bij de 32 inch Spoilers.
Een Filter per element is altijd fijn (Signature modellen hebben Volume, Pan en 2 x Filter + Q switch) Je kan daarmee vrij veel (oneindig) sounds instellen, houdt je even van de straat :P

Een aantal die ik heb mogen bepotelen:

Afbeelding

Afbeelding

Dikke en zware jongens:

Afbeelding

Afbeelding
(Laatste is/was van The Mule)

NB: Ik heb net twee bassen (Orion en Spoiler) van alle messing hardware gestript en dat spul gaat deze week naar de Juwelier voor een laagje goud, nooit meer koperpoetsen! :cheer:

De andere Spoiler en Elan hardware worden verchroomt, Elan hardware met zwart chroom. Dat laatste is nogal problematisch, ik hou me aanbevolen als hier iemand een bedrijf kent die dat goed kan...
Ik ben er nog niet over uit wat ik met de Series I wil... Goud, chroom of gewoon naturel houden.

Foto's volgen :P

NBNB: De Juwelier had vorig jaar al een Alembic Script voor me gemaakt (Alembic naam onder logo):

Afbeelding
(Ik heb even gecheckt Stinky, hij zit er nog op :P )
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Alembic pics :)

Bericht door basloze fret »

Gas opwekkende foto's Spoiler! en bedankt....haha
Vooral die rechter series 1in walnut is ubergeil. Volgens mij zijn die eerste vier foto's geen SC bassen maar series 1, toch?

Ja ik vroeg me ook al af of dat niet erg krapjes wordt in de allerhoogste posities. Volgens mij kun je daar niet zo goed bij, da's wel wat minder.
Ook qua slappen lijkt het me erg krap zo met dat halselement. Wel opvallend dat bij bijna alle SC signature bassen de hals pickup verder van de hals zit en ook niet dat middelste hum canceling element, terwijl je SC altijd alleen ziet met die serie 1 setup van elementen. Lijkt me ook een behoorlijk verschil in sound vanwege die andere plaatsing van het nek element.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Re: Alembic pics :)

Bericht door Stinky »

FC Spoiler schreef: 07 jun 2017, 01:32
Afbeelding
(Ik heb even gecheckt Stinky, hij zit er nog op :P )
lol! :mrgreen:

dat laatste Fret heb ik ooit nooit zo gesnapt: je maakt een signature...maar zelfs mn slechtziende oma kan in één oogwenk zien dat hij niet hetzelfde uitziet als het origineel want geen dummy coil.... :?
vandaar dat ik me ook nooit aangetrokken heb gevoeld tot die sig's: als ik al een Alembic zou willen, dan een échte I of II....zoals mn helden Stanley, Mark en Flip. hehe.
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2092
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Re: Alembic pics :)

Bericht door bastaart »

Klopt wat je zegt over die signature Stinky.

Ik zou wel eens graag zo'n SC model willen uitproberen. Zo'n series 1 is misschien wel mooier maar ik denk dat het toch echt te weinig ruimte is voor te slappen voor mij (al heeft SC zelf daar blijkbaar geen last van...). Ook ben ik inderdaad bang dat het wat moeilijk spelen is in de hoogste vakjes zoals gezegd hierboven. En ik twijfel nog over de shortscale. Misschien vind ik medium scale wel fijner (en misschien beter klinken?). Ik heb wel eens wat andere shortscale bassen gehad en nu ook nog een medium scale, maar ik zou het eens moeten kunnen vergelijken. Heeft iemand een SC signature of een series 1 om een keer te proberen? Dit zijn geen bassen die je zomaar even ongezien en ongespeeld besteld, daar zijn ze veel te prijzig voor (toch minimaal 5000 euro 2ehands dacht ik?).
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Re: Alembic pics :)

Bericht door FC Spoiler »

Voor 5000 heb je een leuke Series I of II :D

Signature modellen gaan vanaf zo'n 2500, maar de prijzen zitten wat in de lift (Alembic heeft de prijslijst ook net weer aangepast, dat heeft ook wat invloed)

Na een PB kun je in het hoge Noorden (midden van Friesland) een aardig breed scala van wat Alembic te bieden heeft uitproberen, of hou de website van m'n band in de gaten (zie signature, Facebook is beter/actueler)
We spelen telkens vaker in het zuiden des lands en meestal heb ik 3 of 4 bij me. :D

Gestripte Alembics:

Afbeelding
:D
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Re: Alembic pics :)

Bericht door FC Spoiler »

Het Signature concept is inderdaad een beetje vreemd bij Alembic, het idee erachter is om de fans een "betaalbaar" alternatief te geven.

Dit is een Newsted Signature, net niet officieel op de Markt gekomen omdat Newsted overstapte naar Sadowsky:

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
Gebaseerd op Newsted z'n Series II Europa bassen, maar met nog eenvoudigere elektronica dan de SC en MK modellen (Essence elektronica) Deze bas heeft een serienummer dat begint met JN.

Newsteds Series II versie:

Afbeelding

Interessante discussie op Talkbass over dit fenomeen en ook over element plaatsing: https://www.talkbass.com/threads/alembi ... t-20089123 (zie posts van Jazzyvee)
Laatst gewijzigd door FC Spoiler op 10 jun 2017, 02:39, 1 keer totaal gewijzigd.
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Alembic pics :)

Bericht door zomnius »

Alembic Europa model,blijft toch echt te gek.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Alembic pics :)

Bericht door zomnius »

En nu..... monthy. Een Alembic op maat. Men heeft lang gezocht om de ebony top en back te zoeken.... Echt ongelofelijk vakwerk.
Echt heul gaaf zo'n bijna zwarte natuurlijke kleur. (je kan m vinden bij archives op de website)

Afbeelding
Afbeelding
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Re: Alembic pics :)

Bericht door FC Spoiler »

8) indeed, die is laats nog verkocht.

Ik heb net de hardware terug van de Juwelier en het spul weer aardig in elkaar gekregen :D

Voor:

Afbeelding

Closeup waar de ranzigheid wat beter op te zien is:

Afbeelding

Na polijsten:

Afbeelding

Na vergulden:

Afbeelding

En weer op de basjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Two down, three to go 8)

Nu alles afstellen en komend weekend gaan ze allemaal weer even met z'n allen op de foto :D
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Alembic pics :)

Bericht door zomnius »

Lookin good!!
Jouw bas lijkt best wel op een......
Plaats reactie