ACG - handgemaakte bassen uit Schotland

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

Dunk schreef:Hiero nog een tevreden ACG-eigenaar.

<knip>

ik de bas tweedehands heb gekocht
Boffert :)
Heb je wat plaatjes?

Er staat trouwens een ACG in het Te Koop subforum.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Handgemaakte bassen uit Schotland zijn de beste.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23038
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

't Zijn wel fraaie basjes, .... :kwijl: Ben alleen bang dat ik de prijs niet durf op te vragen.

Afbeelding
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Hier wel een eigenaar van een ACG filter preamp. Heb ik besteld via acgguitars.co.uk. Erg goede service en Alan beantwoord mail snel en persoonlijk, Top! even spiekend op de site zie ik dat ze nu wel weer dual pass filters hebben, ipv destijds alleen enkele filters. grmmmbl daar baalde ik nog zo van dat ze die destijds niet voerden (want alleen in hun eigen bassen).
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Bericht door Dunk »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met de oorspronkelijke hardware
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Bericht door Dunk »

Afbeelding
Afbeelding

En bij deze de uiteindelijke versie; met zwarte hardware en ACG filter preamp
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

De zwarte hardware staat m beter :jaaaaa:

André: de EQ01 was oorspronkelijk inderdaad alleen in een ACG te krijgen (de duurdere range). Inmiddels is er een opvolger. Daarom zijn de resterende EQ01 pre's nu lost te koop. Er komt er een in mijn Spector Euro 5.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Bedankt voor de opheldering Anton, ik baalde flink toen de dual filters niet meer beschikbaar waren. Leek me erg gaaf om 2 frequenties tegelijk te kunnen boosten. Maarja om de boel nu nog weer om te draaien...
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
lager-dan-laag
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 okt 2012, 15:39

Bericht door lager-dan-laag »

Die preamp...
Laatst gewijzigd door lager-dan-laag op 01 jun 2013, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Zeg dat wel van de preamp idd. Klein vraagje: de bas van mij heeft (nu ik m wat beter heb leren kennen...) opvallend veel en helder hoog, niet storend, integendeel: veel harmonischen/boventonen. Ik heb een idee dat de pre-amp daar een belangrijke rol in speelt. Is dat bij jullie mede filterpreamp bezitters hetzelfde of zit dit toch ook grotendeels in de bas? Bas is een Mahonie body en Nordstrand Bigpsplit (single coil-achtige) elementen. Als ik de preamp zou vervangen door een andere, zou ik dan dat prettige hoog verliezen of niet denken jullie?
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Bericht door Dunk »

Ik denk dat ik dat herken.

De hoge tonen van de bas klinken dan als een akoestische gitaar, is dat wat je bedoelt?
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

:jaaaaa: in de mix klinkt dat erg prettig, maar ik vraag me af of dat nu voornamelijk aan de combinatie single coils + mahonie te wijten is, of dat deze preamp dat misschien ook benadrukt zeg maar.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Bericht door Dunk »

Ik herken het alleen van deze bas. Mijn passieve bassen hebben het niet.

Dus ik denk dat het heel veel met de preamp te maken heeft.
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Nieuws uit Schotland

Bericht door AntonZ »

Afgelopen weekend was ik in Schotland. Ik heb onder andere de werkplaats van Alan Cringean bezocht, in Moffat. Ik had (gelukkig) al aardig wat ideëen in mijn hoofd, voor een 5-snarige gefrette blonde Recurve bas. Mede omdat ik deze bas in mijn handen heb gehad en er een tijdje op heb mogen spelen. Wat een beestig goeie bas en wat ligt het fijn in de hand.

Daarmee, en met de grenzen van mijn financiën in het achterhoofd, zijn we na wat overleg Alan's houtvoorraad ingedoken. Ik kan me nu geen volledige custom bas veroorloven, dus ik had niet volledig vrije keus uit de grote diversiteit aan exotische houtsoorten die hij in huis heeft. Krankjorum gewoon. Een voordeel van een goedkopere bas laten bouwen is dat het kiezen uit de opties een stuk simpeler wordt. Je kunt wel een gelamineerde hals uit 9 verschillende gekleurde strips hout met onuitspreekbare namen willen, maar als je dat niet betalen kunt wordt het leven veel eenvoudiger. Misschien komt er ooit nog wel een tijd dat ik eens echt uit de band kan springen :cheer:

Wat is er uit gekomen?
Afbeelding
Een mooi stuk quilted maple. Het stuk maple dat ik uitgekozen heb is niet heel dik. Dit komt als toplaag op een elzenhouten body. Het wordt een uitdaging voor Alan om de hele voorkant van de bas hier uit te fabriceren. Bij het afronden van de body komt aan de randen hoe dan ook de kern tevoorschijn. Dat gebeurt eerder (of in grotere mate, zo je wilt) bij een dunnere toplaag. Lijkt me juist heel mooi, dan zie je de volgende laag duidelijker.

De hals wordt rechttoe rechtaan 3 strips maple gelamineerd, geen andere opties mogelijk binnen mijn budget. Voor de toets vond ik een prachtig blok birdseye maple. Daar kunnen 3 tot 4 toetsen uit gezaagd worden. De mijne wordt de eerste uit dit specifieke blok, er wordt zogezegd een plakje van afgezaagd. De maple toets kost wat extra ten opzichte van standaard rosewood, maar lijkt mij zoveel mooier op een blonde bas. Dat kon er nog wel vanaf. Twee humbuckers, actieve 2-bands preamp van John East. Al met al voelt het voor mij als een bijna full custom voor een budget prijs. Het is een andere prijsklasse dan een instap Ibanez of Yamaha. Meer in de richting van een Amerikaanse Fender. Maar als ik mag kiezen tussen lopende band fabrieksbas of handgebouwd vakwerk waar ik zelf de ruwe stukken exotisch hout voor heb mogen uitzoeken, dan weet ik het wel.

Spannende tijden breken aan: afwachten of er tussentijdse plaatjes komen, en dan tot ie klaar is. Hoe ziet het eindresultaat er uit, en nog belangrijker: hoe speelt het, hoe klinkt het.
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Bericht door Dunk »

Gefeliciteerd Anton!

Leuk dat je daar bent geweest.
De Recurve is een mooi model.

Houd ons op de hoogte met plaatjes!
Plaats reactie