ACG - handgemaakte bassen uit Schotland

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

ACG - handgemaakte bassen uit Schotland

Bericht door AntonZ »

Deze week ontvangen uit Schotland: ACG J-type, handgebouwde fretless, 5 snaren, satinwood.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij zijn er niet veel van in Nederland en België. Alan uit Moffat (Schotland) maakt prachtige instrumenten. Geen twee zijn er hetzelfde, meestal gemaakt op bestelling, met mooie houtsoorten en eersteklas materialen.

Deze heeft satinwood voor en achterkant met een zwart accent laagje om een elzen body. Driedelige maple hals met satinwood op de kop. De toets is ook satinwood, met acryl geimpregneerd zodat het hard genoeg is om als toets op een fretless te gebruiken. Zwarte fretlijntjes, luminlay stippen op de zijkant van de hals. Zijdeglans lak.

De electronica: ACG schakelbare humbuckers (single coil, humbucker serie, humbucker parallel), ACG EQ03 preamp, schakelbaar tussen aktief en passief.

Hoe speelt dat? Heel apart, op een positieve manier. De hals is asymmetrisch: dikker aan de bovenkant, dunner aan de onderkant. En de toets heeft geen bolling. Dat laatste klinkt in eerste instantie vreemd, maar het werkt. Ik vind het nu al fijner dan mijn oude fretless met bolling. Overal is het houtwerk prachtig afgewerkt, de overgangen tussen de verschillende laagjes zijn volkomen vloeiend, prachtig vakmanschap. De hals is een feest voor de linkerhand. Zijdezacht en prettig aan de vingers. En de balans is geweldig - nooit eerder heb ik een bas gespeeld die zo mooi in balans hangt. Dat speelt heerlijk - geen spanning in de linkerpols om de hals omhoog te houden of soms even terug te duwen. Hij blijft gewoon vanzelf lekker in balans hangen.

Alle gebruikte materialen zijn van uitmuntende kwaliteit. Hipshot brug, Gotoh stemmechanieken, ACG custom pre (van John East), handgewonden pickups, TI Jazz flats, Dunlop straplocks.
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Bericht door Charlie »

Mooi ding, proficiat! Vind het alleen jammer dat er in het stelgat voor de halspin geen afdekkapje of iets zit. :roll:
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
rsint
Berichten: 291
Lid geworden op: 29 mar 2006, 19:39

Bericht door rsint »

Wow mooi instrument, heb je hem zo op de bonnefooi besteld of ben je in Schotland wezen uitproberen ?
En wat kost dat nou als ik vragen mag :mrgreen:

Ik zie trouwens net op de kaart dat ik langs Moffat ben gekomen tijdens mijn zomervakantie onlangs....tis maar goed dat ik niet wist dat er dit soort bassen te krijgen zijn.
"Ik ben nu echt G.A.S. vrij......... :roll: "
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Prachtig!
Is dat zo'n filter-based preamp? Wat ontzettend veel controls met al die stacked knobs. Wat doet alles?
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

Alan maakt prachtige instrumenten inderdaad. Op zijn website staan alle bassen die hij tot nu toe gebouwd heeft: https://www.acguitars.co.uk/Gallery/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben niet in Schotland wezen uitproberen, dan had ik nog langer moeten sparen :lol: Wel lang over nagedacht, en veel contact gehad met andere bassisten die al een ACG bas hebben, of er eens op gespeeld hebben. Alan bouwt in principe zijn eigen modellen dus in die zin niet volledig custom. Je hebt wel veel zeggenschap over de keuze van houtsoorten, elementen, opties enzovoorts. Breedte en vorm van de hals en toets kun je ook kiezen: meestal maakt hij zijn asymmetrische hals met vlakke toets, maar als je wilt maakt hij ook een meer standaard symmetrische hals en toets met bolling. Geweldige vent om mee te werken aan een bas. Hij heeft prachtige houtsoorten op voorraad en veel gevoel voor het mooi combineren daarvan. Volledig handgebouwd is niet goedkoop, maar de kosten hangt er nogal vanaf hoever je gaat. Voor "standaard" J-type vind je een indicatie op https://www.acguitars.co.uk/News/162/" onclick="window.open(this.href);return false; . Ik heb met deze geluk gehad dat hij hem al aan het bouwen was maar van gedachten veranderd terwijl het wel heel erg mijn smaak leek te worden. Toen ben ik erin gerold en heb nog een aantal opties anders kunnen kiezen en toch wat minder betaald dan voor een volledig custom opbouw. Hij is heel "laagdrempelig" - je kunt hem gewoon mailen of bellen en eens voorleggen wat je gedachten zijn en vragen wat dat ongeveer zou kosten. Zo is het bij mij ook begonnen, eerste keer dat ik contact met hem had is denk ik al een jaar of twee terug. In de tussentijd gespaard en op het goede moment kwam dit langs. Een koopje is zoiets zeker niet, maar als je ziet wat je ervoor krijgt, dan vind ik het veel bas voor je geld. Als je bijvoorbeeld een Fodera of G&L koopt, ga je ook aardig die kant op en ziet het er naar mijn smaak toch nog wel heel erg standaard Fender uit. Niks op tegen, maar mijn smaak is dat gewoon niet en dit is in alle opzichten een top-instrument met ook heel eigen uitstraling. Spreekt mij meer aan.

Een afdekkapje op het stelgat mis ik eerlijk gezegd niet, maar als je dat een punt zou vinden maakt hij er vast wel een mooi kapje op.
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

LeftyJ schreef:Prachtig!
Is dat zo'n filter-based preamp? Wat ontzettend veel controls met al die stacked knobs. Wat doet alles?
Yep, de hoeveelheid knoppen is duizelingwekkend en werkt heel anders dan een standaard bas. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik ermee om moet gaan, maar kort door de bocht:

Eerste stack: volume en balans (tot hier ongeveer kan ik het zelf nog volgen 8) )
Tweede stack: laag doorlaatfilter voor het hals-element: frequentie en cut/boost rond de ingestelde frequentie. Knop uittrekken voor extra mid-boost op dit element.
Derde stack: idem maar dan voor het brug-element.
Vierde stack: hoog doorlaatfilter (werkt na de balans, dus op het totaal geluid)
Vijfde knop: passieve toonregeling: hoog-af. Knop uittrekken voor volledig passief (alle filters uitgeschakeld, geen batterij nodig, balans en volume werkt nog wel)

De twee schakelaars: per element omschakelen tussen single coil, humbucker parallel en humbucker serie.

Er schijnen ook nog instelpots en microswitches intern te zitten. Bijvoorbeeld voor instellen van balans tussen de elementen (als je verschillende elementen combineert in een bas, kunnen ze enorm uiteenlopen in volume, hiermee kun je de basis balans instellen zodat de middenpositie van de balans knop ook echt beide elementen ongeveer even hard laat horen). Microswitches voor keuze van frequenties van de mid-boost functies. Uitleg op de ACG website: https://www.acguitars.co.uk/News/164/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jack

Bericht door Jack »

Van zo veel controls zou ik knetter gestoord worden, en zo'n bas nooit meer vastpakken..
Maar gelukkig ieder zijn ding,

Het is wel een erg mooi instrument. gefeliciteerd. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
dissonantie
Berichten: 756
Lid geworden op: 30 jun 2007, 23:54

Bericht door dissonantie »

Prachtige bas Anton, gefeliciteerd!

Ik heb een ACG EQ01 preamp in m'n GMR fretless: 4 stacked knobs met 2x lowpass filter, 1x highpass filter. Superveel mogelijkheden, altijd wel lekkere mids mee te vinden als je weet hoe 'm te gebruiken :) Ik kan me voorstellen dat die bij jou nog veelzijdiger is, eng bijna :P
Drawing the circle
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Proficiat en veel tweak- maar vooral speelgenot!
Gebruikersavatar
hazb74
Berichten: 138
Lid geworden op: 03 jun 2009, 22:25

Bericht door hazb74 »

Ik heb ook een ACG gehad, heel kort. Filter EQ is top, alhoewel wat bewerkelijk. Wat mij snel afscheid de nemen is dat ACG geen radiused toets gebruikt, lees de toets is helemaal vlak. Hij verkoopt dat mooi, alsof er een plan achter zit, maar het werkt dus niet...... ACG krijgt van mij geen pluim. Op bestelling radiused ACG wel, build quality is top en de bassen zijn mooi en niet erg duur, dus als hij wel radiused is......... Kopen.
Gear? Maakt niet echt uit, want een goede toon komt toch uit je vingers.....
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Mooie bas en apart !
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23279
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Zeker mooi.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

Ik denk niet dat je in het algemeen kunt stellen dat een vlakke toets of toets met radius beter is. Het is waarschijnlijk een persoonlijk iets, net als breedte en dikte van halzen. De een wil een dunne smalle hals, de ander een honkbalknuppel. Iets soortgelijks gaat denk ik op voor de toets. Voor mij werkt de vlakke toets prima.
skelf
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2012, 13:28

Bericht door skelf »

Hi
Sorry I am unable to post in Dutch.

With regard to the flat no radius finger board.
I offer a radius board as well you do not have to have a zero radius should you not want it.
However the stock basses I build all have a flat radius. If you get a chance you should try it out I have many repeat customers that ask for the flat board as they prefer it.

Alan
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Bericht door Dunk »

Hiero nog een tevreden ACG-eigenaar.

Mijn bas heeft ook een platte toets. Ik heb daar niet aan hoeven te wennen en vind het prima spelen.

De laatste maanden kom ik echter weinig aan spelen toe. En als ik een bas pak, is het mijn viersnarige Jazz.
De ACG heb ik gekocht als ik meer vijfsnarig zou gaan spelen. Ook omdat ik de bas tweedehands heb gekocht, vind ik de bas een waanzinnig goede prijs/kwaliteitverhouding hebben.
Plaats reactie