Vraagje over een akkoestische bas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
7nvd
Berichten: 421
Lid geworden op: 09 sep 2005, 21:00

Bericht door 7nvd »

Jezus zeg, wil jij dan een akk. bas hebben zodat je onversterkt voor 100 man kan spelen???

Ik heb samengespeelt met 2 westerns, en ik was nog goed hoorbaar. Ben echt zeer beniewd wat jou defenitie is van goed volume...
Hunger leads your way...
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

wat een agressie mannetjeeee.

De vader van een vriend van mij had een akoustische bas van Cort die niet al te duur was. Kwam ook redelijk veel geluid uit (voor een akoustische bas) uiteindelijk heeft hij hem wel weg gedaan :roll: Het exacte model weet ik niet maar daar kan ik nog wel achter komen als je interesse hebt.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22162
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Ik heb zelf een Mayhill. Als ik met een plectrum speel kan ik nog wel met een getokkelde gitaar meekomen 8) , maar als er op diezelfde gitaar gestrumd wordt ben ik weg :cry: . Het is natuurlijk ook niet voor niets dat er vrijwel altijd een piezo in zit.
Ik ben wel benieuwd hoe deze klinkt:

Afbeelding

Die resonators zijn in de jaren '20 ontstaan uit de noodzaak het volume van gitaren wat op te voeren, dus misschien is dit wel wat.
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

Ik heb nu mijn 3e acoustische bas.
Ik denk idd dat er geen is die echt harde sound produceert, en ook nog licht speelt.
Mijn eerste was een epiphone el capitan fretless 5.
Leuk ding, indien versterkt lekker diep maar acoustisch alleen leuk in een stille kamer met tegelvloer, zonder medemuzikanten. De lage B kwam amper geluid uit onversterkt.
Mijn tweede was een cort "mark egan".Erg dikke body.
Met bronzz snaren was hij best wel te horen op een feestje, maar ik ramde me er blauw op en een ghostnoot was op zoon volume gewoon niet mooi.Met plectrum wel te horen, maar das niet mijn stijl.Ivm problemen met de electronica teruggebracht.Niet tevreden.
Mijn derde is een Artnos, die ik nu nog steeds heb.Dit is een handgebouwde bas uit zeeland, met een massief gewelfd vuren bovenblad, ebben toets, f-gaten en zebrano pu cover, top brug en knoppen.passief.De soapbar is door een latconstructie onder de snaren bevestigd, zodat het bovenblad vrij kan trillen.
Hij is zeer groot, megadikke body, gelamineerde hals en klinkt echt mooi.Maar: ook deze komt in een gezelschap niet mee.
Ik heb er inmiddels gewoon 0.40-0.95 nickel opliggen, en gaat toch harder als de twee eerder genoemde.
Op een feestje of acoustische sessie neem ik toch gewoon een versterkertje mee, puur voor het laag.
Als iemand een foto voor mij wil plaatsen stuur ik er eentje, je moet hem gewoon zien om te weten hoe hij eruitziet.
Het is een prachtig instrument wat erg lekker speelt, en thuis speel ik er voor de tv of tussen de bedrijven door elke dag meermalen op.
's Zomers lekker in de tuin. Versterkt heeft hij ook weer een typisch hollowbody geluid, wat uit een solid gewoon niet te frotten valt.
Ik heb hem nog nooit op een podium gebruikt, hij is echt puur voor te pielen en nachtelijke oefenuurtjes en ideeen op uit te werken.
En natuurlijk als kamerdecoratie.....

Mijn conclusies totnutoe: Een bas met een mensuur zoals een basgitaar is niet hard genoeg te krijgen zonder je blauw te rammen.Met plectrum krijg je al meer geluid, maar wil je deze klank?ik ieg niet.

Zelfs een perfect gebouwde bas (takamine b10, guild b30) dikke snaren, grote klankkasten en weet ik wat meer....mensuur blijft te klein om echt te kunnen schallen.....

De enige onversterkt bruikbare acoustische bas blijft volgens mij gewoon een contrabas.....
Gebruikersavatar
7nvd
Berichten: 421
Lid geworden op: 09 sep 2005, 21:00

Bericht door 7nvd »

Dankjewel Roy, da's een uitleg waar ik wat aan heb!

Tanx voor de moeite!

Enne, neehoor, ik ben helemaal niet aggressief.... 8)
Hunger leads your way...
Gebruikersavatar
BoBsTeR
Berichten: 206
Lid geworden op: 13 jun 2005, 09:27

Bericht door BoBsTeR »

Maar je hebt toch ook acoustische bassen met zo'n piëzo elementje bij de brug zodat je heb kunt versterken. Sommige hebben zelfs een equalizertje! Dan speel je natuurlijk niet meer acoustisch maar je hebt wel het geluid van een acoustische bas (of ben ik nou gek :wink: )

En die zijn er al voor minder geld, zo rond de 350 euro ofzo (misschien nog wel goedkoper)
Klik hier
Ibanez RB920BS Roadstar II
Epiphone Thunderbird IV
Squier Std JB
Washburn MB4
Hartke HA3000
Ashdown Perfect Ten MiniRig
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Bij "Het beste idee van Nederland" was laatst een knakker die een losse achterplaat had ontwikkeld voor een akoestische gitaar, die klik je erop en zorgt ervoor dat er ruimte zit tussen de achterkant van de body en je lichaam, waardoor de gitaar meer volume heeft (hij kan vrij resoneren ipv dat je lichaam de kast dempt... Werkte ook nog. Lijkt me op zichwel handig voor een akoestische bas...

Afbeelding

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

BoBsTeR schreef:Maar je hebt toch ook acoustische bassen met zo'n piëzo elementje bij de brug zodat je heb kunt versterken. Sommige hebben zelfs een equalizertje! Dan speel je natuurlijk niet meer acoustisch maar je hebt wel het geluid van een acoustische bas (of ben ik nou gek :wink: )

En die zijn er al voor minder geld, zo rond de 350 euro ofzo (misschien nog wel goedkoper)
Jazeker!
De epiphone had een microfoontje erin, equalizer, jack en xlr uitgang.
De cort een undersaddle pu (waar de problemen mee waren, omdat de brugkam niet gelijkmatig erop duwde) en toonregeling, en de Artnos heeft een soapbar passief met een volume en een tone knop.
Ik heb er al gezien met ingebouwd stemapparaat, en er zullen nog wel veel meer mogelijkheden zijn om toch je bas uit te versterken....
het geluid van een acoustische bas noem ik altijd hollowbody geluid......is dat een officiele term?
En idd, je hebt ze va 150 euro tot de prijs van een leuke auto....
De prijs hoeft niets te zeggen over het plezier wat eraan beleefd kan worden.......
Gebruikersavatar
Irma
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2004, 22:22

Bericht door Irma »

Boldey schreef:Bij "Het beste idee van Nederland" was laatst een knakker die een losse achterplaat had ontwikkeld voor een akoestische gitaar, die klik je erop en zorgt ervoor dat er ruimte zit tussen de achterkant van de body en je lichaam, waardoor de gitaar meer volume heeft (hij kan vrij resoneren ipv dat je lichaam de kast dempt... Werkte ook nog. Lijkt me op zichwel handig voor een akoestische bas...

Afbeelding
Lijkt me ook wel wat. Begrijp ik het goed dat dit slechts 'een idee' is?
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Het fenomeen acoustische bas is eigenlijk flauwekul wat mij betreft. Geen enkele acoustische basgitaar kan onversterkt meekomen op het volume van een acoustische gitaar. Ze worden dan ook altijd uitversterkt gebruikt. Tenzij je zo'n zuid-amerikaanse Guitarron "dikbuik bas" hebt met een klankkast zo groot als een biervat.

Bovendien vind ik de meeste piëzo elementen die er in de (zogenaamd) acoustische bassen zitten erg slecht. Ze geven een geluid alsof je op een sigarenkistje met visdraad zit te spelen.

Je kan dus net zo goed een gewone electrische bas gebruiken. Tenzij het je alleen gaat om de looks van zo'n ding (dat het lijkt alsof je acoustisch speelt met de holle body en klankgat...)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
7nvd
Berichten: 421
Lid geworden op: 09 sep 2005, 21:00

Bericht door 7nvd »

Okay,


misschien moet ik toch maar afzien van het akkoestische bas gebeuren... :?

Dan heb ik in ieder geval ook eerder het geld voor de ric 4003 eerder bij elkaar!!
Hunger leads your way...
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Dat is zowieso een betere keuze 8)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

ik zeg niets :wink:
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22162
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Weet je wat cool is? Beide!! 8)
Remko
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 mar 2005, 14:24

Bericht door Remko »

Ja ik was het zat dat van die blurre gitaristen altijd schone dames versieren bij kampvuren met hun gitaar, en toen heb ik ook zo'n acoustische bas gekocht.
En als ik daar zo mee op mijn kamertje zit dan denk ik van nou die gaat best hard (het is wel zo'n goedkoop ding) maar zogauw ik dan samen met een gitarist speel valt de bas helemaal weg.
En ik heb ook is zo'n Warwick Alien dinges geprobeerd en die ging ook niet hard.
Gewoon een mic voor het klankgat dan heb je die dure versterker ook niet voor niets gekocht.
En gitaristen bij kampvuren maken geen kans meer, die van mij is toch langer.
Plaats reactie