Vraagje over een akkoestische bas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
7nvd
Berichten: 421
Lid geworden op: 09 sep 2005, 21:00

Vraagje over een akkoestische bas

Bericht door 7nvd »

Ik had al een post in het andere topic over akkoestische bassen, maar ik heb het idee dat daar niet echt naar gekeken wordt.
Als ik in overtreding ben: verplaats me maar mod's!


Ik ben namelijk op zoek naar een akkoestische bas met een goede luide klank. (Dus een grote body) Nu had ik al een mooie Fender gezien, maar die is nog best duur (539 E)

Heeft iemand ervaring met Ibanez akkoestisch? Ik heb deze gevonden, maar 600 km rijden vind ik wel ver. Plz als je er iets over weet; klank speelbaarheid o.i.d. zeg het me! Ik wil namelijk voor 21 december een akkoestische bas hebben!



Afbeelding

https://musik-h.morelin-webhost.de/catal ... cts_id=559
Hunger leads your way...
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

Ach, het is waarschijnlijk in het andere topic ook al gezegd: Betaalbare akoestische bassen met luide klank bestaan niet, en duurdere akoestische bassen met luide klank zijn erg zeldzaam. Ik geloof dat Knooren iets heeft met inderdaad een behoorlijk grote kast, en daar zal dan nog wel wat uitkomen.
Maar het is natuurlijk niet voor niets dat contrabassen, basbalalaika's en van die Mexikaanse bassen zo'n enorme klankkast hebben, uit een iets vergrote gitaarbody kan gewoon geen fikse basklank komen, het is te klein voor de lange geluidsgolven.

Basic natuurkunde, noemen we dat ook wel ;)
Gebruikersavatar
7nvd
Berichten: 421
Lid geworden op: 09 sep 2005, 21:00

Bericht door 7nvd »

Kan wezen,

maar de Fender die ik geprobeerd had, had wel degelijk goed volume. Hoe verklaar je dat dan?
Hunger leads your way...
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Misschien doordat jij hard aanslaat? Ik heb al meermalen dure en goedkope akoestische bassen beluisterd en ik vond het steeds niks. Misschien komt het doordat ik telkens een verkeerd exemplaar had, maar er kwam gewoon niks uit.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
7nvd
Berichten: 421
Lid geworden op: 09 sep 2005, 21:00

Bericht door 7nvd »

Ik denk dat mijn aanslag best meevalt.

Ik heb idd ook genoeg goedkopere merken geprobeerd, maar de Fender waar ik het net over had kost E 539. Dat lijkt me toch een prijs waarvan je mag verwachten dat er wat volume uitkomt, of niet?
Hunger leads your way...
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ja het ligt eraan hoe gigantisch die klankkast is, maar de Fender die bij Live Music in Arnhem staat heeft een redelijk grote klankkast en is behoorlijk prijzig maar ook daar komt niet zoveel geluid uit.

Als je m moet gebruiken bij een akoestisch optreden kun je er natuurlijk ook nog een micro'tje voor zetten.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Pedulla
Berichten: 753
Lid geworden op: 29 dec 2003, 14:30

Bericht door Pedulla »

probeer zon ding uit terwijl iemand anders een staalsnarige akoestische gitaar speelt..dan hoor je pas of t hard genoeg is.
Gebruikersavatar
naut
stoeipoes
Berichten: 6104
Lid geworden op: 06 dec 2005, 19:57

Bericht door naut »

Lize schreef:Ik geloof dat Knooren iets heeft met inderdaad een behoorlijk grote kast, en daar zal dan nog wel wat uitkomen.
Inderdaad. Bij deze een crappy gsm-pic (cam heb ik even niet thuis liggen) van het gevaarte, met ernaast een Fender Precision ('66) om te vergelijken qua maat. Het is een fretloze 5-snaar, speciaal voor mijn vriend gemaakt door Jan Knooren (de verzekerde waarde heeft dan ook 5 cijfers :roll:). De body is ietsjes groter dan die van een standaard cello.

Afbeelding

Mijn J&D - ik moet zeggen dat het me nog goed meevalt met de hoeveelheid geluid die eruit komt voor z'n €180 euro, hij kan zowaar mee met een akoestische gitaar als ik hard werk, maar ook daarvan is de body idioot groot (als ik hem op schoot heb zit hij dus echt onder mijn oksel :?). Maar die heeft natuurlijk niet zo'n mooie klank als de Knooren. Vooral het laag is crappy.

(en ja, we hebben meer basgitaren dan geld :mrgreen:)
And never even ask the reason why
She said so
Gebruikersavatar
naut
stoeipoes
Berichten: 6104
Lid geworden op: 06 dec 2005, 19:57

Bericht door naut »

Net even de J&D naast de Knooren gelegd: enkele cm's (4 ofzo) minder breed, wel 1 cm dieper ongeveer, maar echt een STUK minder lengte qua klankkast. Een cm of 8 zeker wel.

Mja, als je wat fatsoenlijks wil zit je toch al snel in de duurdere prijsklasse te kijken - hoewel de J&D nog redelijk volume heeft is de toon zoals gezegd nogal matig.
Maar een prima ding voor bij het kampvuur verder 8)
And never even ask the reason why
She said so
Gebruikersavatar
Pedulla
Berichten: 753
Lid geworden op: 29 dec 2003, 14:30

Bericht door Pedulla »

of erin :wink:
Gebruikersavatar
naut
stoeipoes
Berichten: 6104
Lid geworden op: 06 dec 2005, 19:57

Bericht door naut »

*grinnik* Ja dat kan ook :D Ik zal er niet rouwig om zijn als hij verbrandt, maar ach, het is gewoon een leuk en handig ding om erbij te hebben... Effe snel ideetje uitwerken of wat oefenen zonder met versterkers te moeten gaan prutsen enzo... (Ja ik ben lui aangelegd.)
And never even ask the reason why
She said so
Gebruikersavatar
ruude
Berichten: 549
Lid geworden op: 04 jan 2004, 23:11

Bericht door ruude »

In principe zul je voor een 5 snaar een nog grotere klankkast nodig hebben in verband met de nog-lagere toonmogelijkheden..

Hoe klinkt die B op die bas?
Gebruikersavatar
naut
stoeipoes
Berichten: 6104
Lid geworden op: 06 dec 2005, 19:57

Bericht door naut »

Strak en vol. Als die B niet goed was geweest had Knooren hem niet eens verkocht, want die vertikt het om ondermaatse spullen te leveren (ik heb het aan den lijve ondervonden... hij heeft de pinkburst mustang 3x overnieuw gedaan voordat hij tevreden was (voor mij was het na de eerste keer al goed zat eigenlijk), en dan gaat het alleen maar om een spuitbeurt :roll:).

Overtuig uzelf op de website van Manfred Leuchter. Helaas geen snippets van de bas apart.
And never even ask the reason why
She said so
Gebruikersavatar
7nvd
Berichten: 421
Lid geworden op: 09 sep 2005, 21:00

Bericht door 7nvd »

Idd, met een 5-snaar wordt het een heel ander verhaal.


Mijn gevoel gaat nog het meest uit naar de Fender die ik geprobeerd had. Ik heb hier een website van gevonden.

Zit trouwens ook een element in, voor als ik echt volume tekort kom. Maar ga dit ding ook niet live gebruiken ofzo, meer voor het oefenen.
Hunger leads your way...
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

7nvd schreef:Kan wezen,

maar de Fender die ik geprobeerd had, had wel degelijk goed volume. Hoe verklaar je dat dan?
Dat jouw definitie van goed volume verschilt van de mijne? ;)
Plaats reactie