2 P-bassen, 2 verschillende geluiden????

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
double-e
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 apr 2004, 08:35

2 P-bassen, 2 verschillende geluiden????

Bericht door double-e »

Hoi allemaal,

Ik ben in het gelukkige bezit van 2 Fender Precicion bassen. Een '98 mexico standaard, en een splinternieuwe American series, compleet met s1 switch.
Maar nu de klank: De mex klinkt super vet, aardverschuivend zwaar, zeg maar type opgefokte chevrolet v8.
De Nieuwe klinkt daarin tegen veel opener, rustiger, minder diep, meer hoog en minder midden, ook erg mooi mooi maar heel anders, meer type beschaafde BMW V8 zeg maar....
Hoe kan dit, alles is passief bij beide bassen, is het het hout, de elementen, het feit dat de usa nieuw is en de mex 6 jaar oud, ......???
Op zich vind ik het verschil niet erg, weer eens wat anders, maar wil wel graag weten hoe het kan!!

groet'n Erik.

(p.s. het niet de S1 knop, die maakt het geluid nog zachter, liever, braver, in plaats van vuiler en ruiger.....)
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

dat is een combinatie van het hout ( mischien ook andere snaren ?), en de elementen, zit em in het aantal wikkelingen en dikte van het wikkeldraad, ook aan de kwalitiet en sterkte va nde magneten.
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

Kan dus aan alles liggen, maar ik denk dat je het vooral in de elementen en snaren moet zoeken. Ben je er wel helemaal tevreden mee?
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

Wat heel erg belankrijk is is het matteriaal. Een precision met een essen body en een maple toets klink heeeeel anders dan een precision met een Erle ( weet niet wat het in het nederlands is) en een rosewood toets...
Gebruikersavatar
double-e
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 apr 2004, 08:35

Bericht door double-e »

Tja, het hout....Mijn nieuwe usa bas heeft een "erle" body, met een maple neck. De mexicaan heeft een rosewood neck, en de body...zou het echt niet weten. Hij is uit de voorlaatste serie.

In het begin had ik zo mijn twijfels over de nieuwe, maar nu naar een dag of wat flink te hebben bespeeld begin ik 'm steeds meer te waarderen en dus mag hij blijven!

Ik geloof dat ik op de mex. maar eens nieuwe snaren zet, eens kijken hoe dat uitpakt. In ieder geval komt daar binnenkort wel een badass 2 op.

EE
Plaats reactie