Het grote Status Graphite topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Gebruikersavatar
asaly
Berichten: 214
Lid geworden op: 09 dec 2008, 07:53

Bericht door asaly »

Het thnx PumaLoco voor de gratis reclame.... :D

Voor BGF'ers is ie trouwens 50,- euro :roll:
Gear: Status S2 Matrix, Yamaha TRB-5, Markbass CMD 102 P, Vox Amplug Bass
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Ow! Een Status-topic!
Hier is de mijne, een Energy, die ik enkele jaren geleden van forumlid Rinie overkocht.
Speelt geweldig!
Al kijk ik toch stilaan uit naar een tweede gefrette bas, die de Status aanvult qua sound: iets meer knor, en nét iets minder fijnzinnig dan de Status. Voor sommig spel is de actie simpelweg té laag!

Afbeelding Afbeelding
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Sonnyonbass
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 jan 2010, 20:21

Bericht door Sonnyonbass »

Blijven te gekke bassen hoor. Er staat nog steeds een Stealth of een Streamline (heeft iemand mooie foto's?) op de verlanglijst... :)
Te koop:

Eden WT1205 en Eden 410XLT
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Handig van die Statussen is dat ze drie straplocks hebben. Twee aan de onderzijde, zodat je de bas gewoon tegen de muur aan kan zetten zonder dat-ie omvalt 8)
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Vorige week een setje flatwounds (0.045-0.065-0.085-0.105) voor m'n fretless S2 besteld.
Ik speelde vanaf het begin met nylon tapewounds (black nylon), maar het was toch niet helemaal de sound die ik wilde.
Ik heb er vorige week een setje rounds op gezet maar hoewel het lekker klinkt vind ik het niet fijn spelen (te ruw). En stiekem ben ik een beetje bang voor mijn epoxy toets, die net zo mooi is gepolijst door Stijlvorm...

Dus uiteindelijk de gulden middenweg gekozen en flatwounds erop gezet.
Heel erg tevreden over de sound, er zit genoeg hoog in door de knetterharde toets.
En het speelt super relaxed.

Ik heb wel de trussrod een zwaai moeten geven, de snaarspanning van deze flats is een stuk hoger dan van de tapewounds op een of andere manier. Dat was wel even zweten, ik durfde het eerst niet aan.. maar toch gedaan. En goed gelukt! Daarna de zadelhoogte nog wat bijgesteld zodat de snaren weer mooi de radius van de toets volgen.

Iemand ook die ervaringen met snarenwissel en bijstellen trussrod vanwege hogere snaarspanning??
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10750
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Ik stel altijd de trussrod bij als ik mijn snaren vervang, lijkt me ook niet meer dan normaal als je van set wisselt.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Hmm, okee.. is ook wel logisch: andere snaarspanning > meer of minder bolling van de hals.
Maar dat een setje flatwounds zó veel verschilt t.o.v. tapewounds en dat het effect op de bolling/holling van de hals zo groot zou zijn, had ik niet verwacht.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10750
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Tapewounds zijn ook wel gemaakt voor minder spanning.
Zit er ook verschil in de dikte van de snaren toevallig?
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Nee, zelfde dikte.
Kennelijk ligt het aan het type snaren, methode van wikkelen ofzoiets.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Voornamelijk aan de dikte van de kerndraad, en de gebruikte staalsoort hiervan.
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

De meeste van die tapewounds staan toch te boek als "super low tension", of gelijkaardige termen?
Meen ik me toch te herinneren.

Zelfs afgezien daarvan is het niet meer dan normaal dat je moet bijstellen als je een ander type snaren steekt.
Ik heb eens met de micrometer heel m'n stock snaren doorploeterd... 40-95 is niet hetzelfde als 40-95, 45-105 is niet gelijk aan 45-105, om het simpel te houden...
Reken daar zoals gezegd nog eens andere legeringen, kerndoorsnedes en constructiemethodes bij.
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

OK, dank voor jullie info. Nog niet eerder een dergelijk groot verschil meegemaakt, maar ik ben dan ook niet eerder van tapewounds naar flats overgestapt. Wel van rounds naar flats en gewisseld tussen verschillende rounds sets.
Weer wat geleerd :wink:
hemdee666
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 nov 2014, 13:45

Hardware

Bericht door hemdee666 »

image.jpg
image.jpg
Goeiemiddag,
Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een tweedehandse, linkshandige Status S2 6 string met goudkleurige hardware. De gitaar speelt ennorrem lekker, maar de kleur van de hardware bevalt me minder ( = niet ). Daarom heb ik besloten om het goudkleurig te vervangen door zwart. Gemailed met Rob Green van Status, alle zaken besteld en toegestuurd gekregen. De foto's van de verbouwingen en de bijbehorende uitleg volgen. Hier alvast een foto van het origineel. Grtz, Marc.
187mph!!!
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

mooie bas man!
maar wat gaat je dat grapje met het vervangen vd hardware kosten als ik vragen mag?
Plaats reactie