Ik kan hier moeilijk naar luisteren. Elektrische bassisten die klassieke stukken proberen te spelen, meestal slaat het nergens op qua interpretatie. Leuk als oefening maar klassieke muzikanten zullen er om moeten lachen.jorren1008 schreef:
Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
+1
De noten spelen, en meer niet. Heeft eigenlijk niet zoveel met een specifieke klassieke benadering te maken. Het is gewoon niet muzikaal gespeeld. Dode frasering. Klank van de basgitaar vind ik ook verschrikkelijk in deze context. Je hebt - zeker tappend op een gefret instrument - te weinig mogelijkheden om elke noot anders te benaderen.
De noten spelen, en meer niet. Heeft eigenlijk niet zoveel met een specifieke klassieke benadering te maken. Het is gewoon niet muzikaal gespeeld. Dode frasering. Klank van de basgitaar vind ik ook verschrikkelijk in deze context. Je hebt - zeker tappend op een gefret instrument - te weinig mogelijkheden om elke noot anders te benaderen.
- wombatboter
- Berichten: 22641
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
- baszuidwijk
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 01 nov 2015, 17:06
Sweet! Wat me opvalt - en waar het bassen betreft, kom ik werkelijk net uit een ei - is dat slechts twee van de zes giganten met vier snaren speelt. De rest speelt met vijf of zes snaren. Is dat helemaal 'je van het' tegenwoordigritz schreef:Zes Bas Giganten op één podium en het ontaardt niet!
Gewoon lekker spelen!
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
Klopt in dit geval, maar ik heb hetzelfde gevoel (maar in mindere mate) als ik bijvoorbeeld Pattituci Bach hoor spelen of andere elektrische bassisten die klassieke stukken proberen te spelen. Ze spelen wel de noten maar weten niet hoe ze te interpreteren, waardoor het voor een klassieke muzikant niet om aan te horen is. Het is dan alleen interessant voor andere bassisten uit technisch oogpunt. Het is gewoon een andere wereld en studie. Net zo als een klassieke muzikant vaak geen jazz kan spelen geldt dat net zo hard andersom.Pedullist schreef: De noten spelen, en meer niet. Heeft eigenlijk niet zoveel met een specifieke klassieke benadering te maken. Het is gewoon niet muzikaal gespeeld. Dode frasering.
- wombatboter
- Berichten: 22641
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
Toch een groep waar jullie fier op mogen zijn met prachtig baswerk..
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7GFqTEfdzvI[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7GFqTEfdzvI[/youtube]
what fools these mortals be
Gaaf zeg. Wat voor bas is het, ik kon het niet ontwaren. Het enige wat me 'negatief' opvalt dat het gitaarwerk niet al te spannend overkomt.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.
Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Ik kom oorspronkelijk vanuit een klassieke achtergrond, en inderdaad, dat herken ik erg goed. Een goed klassiek muzikant zou veel dynamischer spelen, zowel in tempo als in volume. Meer onderscheid in de de klankkleuren tussen de noten. Soms legato, soms staccato, geheel afhankelijk van de frase.basloze fret schreef:Klopt in dit geval, maar ik heb hetzelfde gevoel (maar in mindere mate) als ik bijvoorbeeld Pattituci Bach hoor spelen of andere elektrische bassisten die klassieke stukken proberen te spelen. Ze spelen wel de noten maar weten niet hoe ze te interpreteren, waardoor het voor een klassieke muzikant niet om aan te horen is. Het is dan alleen interessant voor andere bassisten uit technisch oogpunt. Het is gewoon een andere wereld en studie. Net zo als een klassieke muzikant vaak geen jazz kan spelen geldt dat net zo hard andersom.Pedullist schreef: De noten spelen, en meer niet. Heeft eigenlijk niet zoveel met een specifieke klassieke benadering te maken. Het is gewoon niet muzikaal gespeeld. Dode frasering.
Net even dit stukje Pattituci opgezocht en ik voel de timing echt totaal niet. Het klinkt onbeholpen in mijn oren, legato's en staccato's niet in orde (meer gedicteerd door of het moeilijk is of niet) en een 'vrije benadering' tov versnellingen en vertragingen maar ze voelen onnatuurlijk. Zelfs als ik een jazz- of funk pet op zet, snap ik het niet. Hij lijkt een klassieke benadering te willen benaderen, maar hij zit er naast.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=jx9Tp8oRu9w[/youtube]
Zo kan ook een klassiek muzikant hopeloos falen bij iets als 'da funk'. Of zelfs een stuwend rock partijtje.
Ha, dat is Frans Vollink op bas. Deevit weet vast wel wat voor basgitaar dit is.wombatboter schreef:Toch een groep waar jullie fier op mogen zijn met prachtig baswerk..
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7GFqTEfdzvI[/youtube]
Nog even over die gitaarpartij: misschien niet spectaculair, maar wel erg effectief; ik hou ervan! Fijn percussief lijntje.
En toch heeft Pattituci klassiek bas gestudeerd..Ik kom oorspronkelijk vanuit een klassieke achtergrond, en inderdaad, dat herken ik erg goed. Een goed klassiek muzikant zou veel dynamischer spelen, zowel in tempo als in volume. Meer onderscheid in de de klankkleuren tussen de noten. Soms legato, soms staccato, geheel afhankelijk van de frase.
Net even dit stukje Pattituci opgezocht en ik voel de timing echt totaal niet. Het klinkt onbeholpen in mijn oren, legato's en staccato's niet in orde (meer gedicteerd door of het moeilijk is of niet) en een 'vrije benadering' tov versnellingen en vertragingen maar ze voelen onnatuurlijk. Zelfs als ik een jazz- of funk pet op zet, snap ik het niet. Hij lijkt een klassieke benadering te willen benaderen, maar hij zit er naast.[/qoute]
Zo kan ook een klassiek muzikant hopeloos falen bij iets als 'da funk'. Of zelfs een stuwend rock partijtje.
Da's een Marleaux!BassKees schreef:Ha, dat is Frans Vollink op bas. Deevit weet vast wel wat voor basgitaar dit is.wombatboter schreef:Toch een groep waar jullie fier op mogen zijn met prachtig baswerk..
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7GFqTEfdzvI[/youtube]
Nog even over die gitaarpartij: misschien niet spectaculair, maar wel erg effectief; ik hou ervan! Fijn percussief lijntje.
- wombatboter
- Berichten: 22641
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
The eighties waren een periode van bass in your face....uit alle radio's spetterde en knetterde het via popliedjes.
Van Level42 tot Paul Young of Simple Minds enz, alle technieken waren populair en bassisten werden nooit creatiever, een gouden tijd.
Achteraf werd het even stil als het toen luid mocht zijn..
Van Level42 tot Paul Young of Simple Minds enz, alle technieken waren populair en bassisten werden nooit creatiever, een gouden tijd.
Achteraf werd het even stil als het toen luid mocht zijn..
what fools these mortals be