Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

jorren1008 schreef:
Ik kan hier moeilijk naar luisteren. Elektrische bassisten die klassieke stukken proberen te spelen, meestal slaat het nergens op qua interpretatie. Leuk als oefening maar klassieke muzikanten zullen er om moeten lachen.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18728
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Bericht door Pedullist »

+1

De noten spelen, en meer niet. Heeft eigenlijk niet zoveel met een specifieke klassieke benadering te maken. Het is gewoon niet muzikaal gespeeld. Dode frasering. Klank van de basgitaar vind ik ook verschrikkelijk in deze context. Je hebt - zeker tappend op een gefret instrument - te weinig mogelijkheden om elke noot anders te benaderen.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22641
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Inderdaad, het wordt ook allemaal veel te staccato...zonde van die tijd
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
baszuidwijk
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 nov 2015, 17:06

Bericht door baszuidwijk »

ritz schreef:Zes Bas Giganten op één podium en het ontaardt niet!
Sweet! Wat me opvalt - en waar het bassen betreft, kom ik werkelijk net uit een ei - is dat slechts twee van de zes giganten met vier snaren speelt. De rest speelt met vijf of zes snaren. Is dat helemaal 'je van het' tegenwoordig :?:
Gewoon lekker spelen!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Pedullist schreef: De noten spelen, en meer niet. Heeft eigenlijk niet zoveel met een specifieke klassieke benadering te maken. Het is gewoon niet muzikaal gespeeld. Dode frasering.
Klopt in dit geval, maar ik heb hetzelfde gevoel (maar in mindere mate) als ik bijvoorbeeld Pattituci Bach hoor spelen of andere elektrische bassisten die klassieke stukken proberen te spelen. Ze spelen wel de noten maar weten niet hoe ze te interpreteren, waardoor het voor een klassieke muzikant niet om aan te horen is. Het is dan alleen interessant voor andere bassisten uit technisch oogpunt. Het is gewoon een andere wereld en studie. Net zo als een klassieke muzikant vaak geen jazz kan spelen geldt dat net zo hard andersom.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22641
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Toch een groep waar jullie fier op mogen zijn met prachtig baswerk..

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7GFqTEfdzvI[/youtube]
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Gaaf zeg. Wat voor bas is het, ik kon het niet ontwaren. Het enige wat me 'negatief' opvalt dat het gitaarwerk niet al te spannend overkomt.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
roi
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jul 2011, 01:47

Bericht door roi »

Tristan gezien bij ons lokale jazz/blues festival.... tsja hadden denk ik pech met de venue...kwam niet over...bij het publiek en leek daarmee terug te slaan op de band welke ook "minder" ging spelen.

Ik heb nummer of 4 gezien, gehoord but "no spark".
Fender Modern Player, Spector Coda IV +V
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18728
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Bericht door Pedullist »

basloze fret schreef:
Pedullist schreef: De noten spelen, en meer niet. Heeft eigenlijk niet zoveel met een specifieke klassieke benadering te maken. Het is gewoon niet muzikaal gespeeld. Dode frasering.
Klopt in dit geval, maar ik heb hetzelfde gevoel (maar in mindere mate) als ik bijvoorbeeld Pattituci Bach hoor spelen of andere elektrische bassisten die klassieke stukken proberen te spelen. Ze spelen wel de noten maar weten niet hoe ze te interpreteren, waardoor het voor een klassieke muzikant niet om aan te horen is. Het is dan alleen interessant voor andere bassisten uit technisch oogpunt. Het is gewoon een andere wereld en studie. Net zo als een klassieke muzikant vaak geen jazz kan spelen geldt dat net zo hard andersom.
Ik kom oorspronkelijk vanuit een klassieke achtergrond, en inderdaad, dat herken ik erg goed. Een goed klassiek muzikant zou veel dynamischer spelen, zowel in tempo als in volume. Meer onderscheid in de de klankkleuren tussen de noten. Soms legato, soms staccato, geheel afhankelijk van de frase.

Net even dit stukje Pattituci opgezocht en ik voel de timing echt totaal niet. Het klinkt onbeholpen in mijn oren, legato's en staccato's niet in orde (meer gedicteerd door of het moeilijk is of niet) en een 'vrije benadering' tov versnellingen en vertragingen maar ze voelen onnatuurlijk. Zelfs als ik een jazz- of funk pet op zet, snap ik het niet. Hij lijkt een klassieke benadering te willen benaderen, maar hij zit er naast.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=jx9Tp8oRu9w[/youtube]

Zo kan ook een klassiek muzikant hopeloos falen bij iets als 'da funk'. Of zelfs een stuwend rock partijtje.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

wombatboter schreef:Toch een groep waar jullie fier op mogen zijn met prachtig baswerk..

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7GFqTEfdzvI[/youtube]
Ha, dat is Frans Vollink op bas. Deevit weet vast wel wat voor basgitaar dit is.
Nog even over die gitaarpartij: misschien niet spectaculair, maar wel erg effectief; ik hou ervan! Fijn percussief lijntje.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Ik kom oorspronkelijk vanuit een klassieke achtergrond, en inderdaad, dat herken ik erg goed. Een goed klassiek muzikant zou veel dynamischer spelen, zowel in tempo als in volume. Meer onderscheid in de de klankkleuren tussen de noten. Soms legato, soms staccato, geheel afhankelijk van de frase.

Net even dit stukje Pattituci opgezocht en ik voel de timing echt totaal niet. Het klinkt onbeholpen in mijn oren, legato's en staccato's niet in orde (meer gedicteerd door of het moeilijk is of niet) en een 'vrije benadering' tov versnellingen en vertragingen maar ze voelen onnatuurlijk. Zelfs als ik een jazz- of funk pet op zet, snap ik het niet. Hij lijkt een klassieke benadering te willen benaderen, maar hij zit er naast.[/qoute]
Zo kan ook een klassiek muzikant hopeloos falen bij iets als 'da funk'. Of zelfs een stuwend rock partijtje.
En toch heeft Pattituci klassiek bas gestudeerd..
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

BassKees schreef:
wombatboter schreef:Toch een groep waar jullie fier op mogen zijn met prachtig baswerk..

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7GFqTEfdzvI[/youtube]
Ha, dat is Frans Vollink op bas. Deevit weet vast wel wat voor basgitaar dit is.
Nog even over die gitaarpartij: misschien niet spectaculair, maar wel erg effectief; ik hou ervan! Fijn percussief lijntje.
Da's een Marleaux!
Gebruikersavatar
ritz
Berichten: 6079
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:26

Bericht door ritz »

cees schreef:Check Mono Neon. Honderden youtube filmpjes van deze man. Lefty die net als Jimmy Haslip andersom te werk gaat! Weirde uitdossing om het af te maken...
Hij schijnt nu in de band van Prince te spelen... :o
Visaton Atlas DSM MK II
Sphinx Project Fourteen & Project Four

https://www.funkblog.nl/dj-ritz/
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Even een paar ouwetjes ertussendoor:

Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22641
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

The eighties waren een periode van bass in your face....uit alle radio's spetterde en knetterde het via popliedjes.
Van Level42 tot Paul Young of Simple Minds enz, alle technieken waren populair en bassisten werden nooit creatiever, een gouden tijd.
Achteraf werd het even stil als het toen luid mocht zijn..
what fools these mortals be
Plaats reactie