Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18699
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Dat is ook waar Manring zich écht in onderscheidt, en de reden is waarom ik zo weinig basplaten heb maar wel alles van Manring heb. The Enormous Room kun je zo uitwerken voor andere instrumenten en het staat nog steeds, net als vele andere composities van hem.

Ik weet niet of het iets met oud of aap te maken heeft ook hoor. Ik draai nogal veel 'modern' klassiek en electronica met een vagere melodie of hook (soms zelfs afwezig), en dat vind ik bij tijd en wijle juist erg prettig. Het kan ook dwangmatig worden, die zucht naar hooks, melodieën of grooves. Ik vond het heel bevrijdend om bijvoorbeeld de volkomen melodieloze muziek van Reich te ontdekken toen ik 17 was. Heerlijk.

Deevit, moet ik nu echt twéé keer hand in eigen boezem steken? Ik had al van mezelf gezegd dat mijn eigen statement onzin was (ergo, ik heb geen forum meer nodig). Dat lijkt me voldoende. :lol:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door deevit »

Pedullist schreef:
Deevit, moet ik nu echt twéé keer hand in eigen boezem steken? Ik had al van mezelf gezegd dat mijn eigen statement onzin was (ergo, ik heb geen forum meer nodig). Dat lijkt me voldoende. :lol:
Ja nou.

:wink:

Anton Davidyants blijft verbazen...

Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door SpcMnk »

Victor Wooten... :o

TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22622
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

Pas na zes minuten merk je dat het Wooten is, voor de rest verzuipt hij zoals zo vaak in dit soort mathematische toestanden...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door SpcMnk »

Hij had laatst een interview met Scot Devine waarin hij vertelde dat sinds CD verkoop eigenlijk niet meer bestaat het als niche muziekant behoorlijk lastig is om geld te verdienen met muziek. Voor sessies werd hij niet gevraagt, enkel als er een bas solo gezocht werd. En optredens eigenlijk alleen maar als er nieuw materiaal was, en niet meer dan 1 keer per jaar per podium. Denk daarom eigenlijk ook dat dit een klassiek geval van "Give me a Gig' is. Niets mis mee natuurlijk. Wel even schrikken.
Ook totaal niet het soort muziek waar ik naar kan luisteren...
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door ArjanK »

wombatboter schreef:Pas na zes minuten merk je dat het Wooten is, voor de rest verzuipt hij zoals zo vaak in dit soort mathematische toestanden...
pcies...
Het liefst zie ik Wooten in een "groove" setting met bijv een goede drummer of gewoon met Bela Fleck & The Flecktones (bijv. het album Three flew over the cuckoo's nest)
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2113
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door bastaart »

ArjanK schreef:
wombatboter schreef:Pas na zes minuten merk je dat het Wooten is, voor de rest verzuipt hij zoals zo vaak in dit soort mathematische toestanden...
pcies...
Het liefst zie ik Wooten in een "groove" setting met bijv een goede drummer of gewoon met Bela Fleck & The Flecktones (bijv. het album Three flew over the cuckoo's nest)
Met beide eens, dat eerste is ook de reden dat ik Dream Theater en aanverwanten al meer dan 10 jaar niet meer trek. Bela Fleck was tof. Ik had daar vroeger twee cd's van, maar ben ze nu allebei kwijt. Flight of the Hippo was er eentje. Nog steeds vind ik dat de tofste dingen die hij ooit gedaan heeft. Na die twee cd's heb ik het ook niet meer gevolgd eerlijk gezegd. Zijn solowerk luister ik eigenlijk nooit, is te veel showoff naar mijn smaak en vaak alleen interessant voor bassisten zelf. Verder vind ik het Bass Extremes project met Steve Bailey tof. Dat boek heb ik ook en er staan best frustrerende technische dingen in...
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door ArjanK »

bastaart schreef: Met beide eens, dat eerste is ook de reden dat ik Dream Theater en aanverwanten al meer dan 10 jaar niet meer trek. Bela Fleck was tof. Ik had daar vroeger twee cd's van, maar ben ze nu allebei kwijt. Flight of the Hippo was er eentje. Nog steeds vind ik dat de tofste dingen die hij ooit gedaan heeft. Na die twee cd's heb ik het ook niet meer gevolgd eerlijk gezegd. Zijn solowerk luister ik eigenlijk nooit, is te veel showoff naar mijn smaak en vaak alleen interessant voor bassisten zelf. Verder vind ik het Bass Extremes project met Steve Bailey tof. Dat boek heb ik ook en er staan best frustrerende technische dingen in...
Mee eens, Flight of the Cosmic Hippo (met flying saucer dudes) en Three flew over the cuckoo's nest zijn de meest "pure" albums die ze gemaakt hebben. Het solo werk was in het begin tof maar gaat vervelen, Michael Manring daarintegen blijft boeien, Red Right Returning vind ik nog steeds een heel erg fraai solo stuk.
Die basextremes had ik als videocassette, zaten wel vette stukken tussen, Vic's solo op "Stan the Man" is fenomenaal, meteen maar ff opgezocht en als link hieronder geplaatst.

Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2113
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door bastaart »

We komen uit dezelfde stal Arjan, dat is duidelijk!
Ik was daar destijds behoorlijk van onder de indruk (en nu nog soms). Ik had dat boek toen in de USA gekocht en heb me vroeger suf geoefend op dat boek. Er zat een cd bij, maar toen was er uiteraard nog geen YT.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18699
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Het baswerk van Wooten op Fleck's Tales From The Acoustic Planet (samen met het adembenemende contrabaswerk van Edgar Meyer) is echt het beste wat hij ooit gedaan heeft vind ik. Circus Of Regrets man...die fretloze toon, die frasering, de nootkeuze...en dan komt daarna Meyer er nog even overheen.


Flight was voor mij een openbaring en staat op eenzame hoogte, maar mijn favoriete Fleck platen kwamen toch later. Left Of Cool, Outbound en Little Worlds zijn toch veel rijker, en er staat ook hier prachtig solowerk (niet alleen van Wooten) op.
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door ArjanK »

Pedullist schreef:Het baswerk van Wooten op Fleck's Tales From The Acoustic Planet (samen met het adembenemende contrabaswerk van Edgar Meyer) is echt het beste wat hij ooit gedaan heeft vind ik. Circus Of Regrets man...die fretloze toon, die frasering, de nootkeuze...en dan komt daarna Meyer er nog even overheen.

Flight was voor mij een openbaring en staat op eenzame hoogte, maar mijn favoriete Fleck platen kwamen toch later. Left Of Cool, Outbound en Little Worlds zijn toch veel rijker, en er staat ook hier prachtig solowerk (niet alleen van Wooten) op.
Edgar Meyer die kan er zeker wat van, toch ben ik niet zo onder de indruk van Wooten's spel op deze track, zal mijn smaak wel zijn :D Fretloos vind ik niet echt Wooten z'n ding, geef mij Manring maar, van sommige nummers krijg ik echt kippenvel vanwege de emotionele lading die hij als geen ander er in weet te leggen.
De albums Left of Cool en Outbound heb ik ook, toch luister ik hier eigenlijk nooit naar. Three flew over the cuckoo's nest daarintegen luister ik wel, Vix9 vind ik toch wel een van de best Wooten composities ooit samen met het catchy "Stomping Grounds" wat ik gewoon een erg lekker thema vind.

Gebruikersavatar
ritz
Berichten: 6079
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:26

Wooten & Meyer

Bericht door ritz »

Een wat oudere opname (uit 1991) maar past wel bij de vorige bijdragen:



Wooten is trouwens 7 november te zien in Amsterdam:

https://www.northseajazzclub.com/event/v ... oten-trio/
Visaton Atlas DSM MK II
Sphinx Project Fourteen & Project Four

https://www.funkblog.nl/dj-ritz/
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22622
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

SpcMnk schreef:Hij had laatst een interview met Scot Devine waarin hij vertelde dat sinds CD verkoop eigenlijk niet meer bestaat het als niche muziekant behoorlijk lastig is om geld te verdienen met muziek. Voor sessies werd hij niet gevraagt, enkel als er een bas solo gezocht werd. En optredens eigenlijk alleen maar als er nieuw materiaal was, en niet meer dan 1 keer per jaar per podium. Denk daarom eigenlijk ook dat dit een klassiek geval van "Give me a Gig' is. Niets mis mee natuurlijk. Wel even schrikken.
Ook totaal niet het soort muziek waar ik naar kan luisteren...
Op zijn fb pagina vermeldt hij nu om verwarring te vermijden dat het géén groep is en dat hij maar één nummer ingespeeld heeft..dus niks blijvends.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22622
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

Kerel met een aardige staat van dienst...



Zelfde kerel als hier :

what fools these mortals be
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door dr. Bassvibes »

Hoe knap het ook is wat die Collier doet, ik vind het meestal gewoon lelijk. Zijn stemgeluid staat me echt niet aan op de een of andere manier. Mijn excuses, ik weet dat er hier nogal wat mensen fan zijn. :)
Plaats reactie