Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Brazilianen hebben nogal eigen ideeën over zowel intonatie als timing. :D De valse gitaar vond ik hinderlijker dan de timing.

Ik weet niet of ik het echt als fout of slordig zou classificeren. Timing is een nog rekbaarder begrip dan intonatie. Voor Geert (en volgens mij ook Nick) voelt 'achter de tel d'Angelo'-timing fout, ik zie het zelf als een andere manier van 'praten'. Er hoeft niet altijd opwaartse kracht te zijn, het mag van mij ook wel trekken en zuigen soms. Pipo speelt hier een beetje zoals Morgan Ågren drumfills speelt: tamelijk vrij op sommige plekken maar net op tijd op de tel als het moment. Ik hou wel van die balanceer-act. Metronoomstrak spelen zorgt ook voor een gebrek aan spanning, naar mijn idee. Als ik bedenk wat voor solisten, drummers en solisten ik adoreer, dan spelen ze allemaal enorm met timing.

Wat vind je van Scofield deze dagen? Die is ook best vrij geworden.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door basloze fret »

Ik vind het eigenlijk wel lekker gespeeld en niet echt slordig. Wat mij vooral stoort is dat hij alle instrument zelf speelt. Komt mij altijd te opdringerig over, als iemand die al zijn kunstjes moet laten zien. Ik heb dat ook met Jacob Collier en kan daar daarom niet naar kijken. Doe gewoon 1 ding zou ik zeggen en huur wat andere muzikanten in, dat vind ik veel interessanter om te zien. Anders wordt het meer een circus act voor mijn gevoel...
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Stinky »

mij stoort eigenlijk alleen de valse gitaar en slechte intonatie vd bas een beetje: zo lang er geen drummer naast speelt kan ik goed leven met een ietwat zwevende timing.
op een gegeven moment begint hij meer te grooven en dan merk je meteen dat het weer strak zat is.

maar kudo's: ik kijk met verbazing en ontzag naar z'n geweldige techniek en talent.
missie geslaagd dus.

ik had alleen zelf wss toch iets anders gekozen of geschreven ipv de zoveelste cover van Sir Duke.
maar da's meer afgunst dan feit.

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Hij speelt de andere dingen niet echt virtuoos ofzo, dus dat maakte wel een verschil.

Probleem bij Collier is dat hij - overigens net als Dirty Loops - te slim wil zijn in alles. Dus altijd zowel ritmisch als harmonisch alles eruit halen. Op elk instrument moet steeds aangetoond worden hoe virtuoos hij is. Ik word er doodmoe van bij het luisteren. En ik draai best wel neurotische muziek dus daar ligt het niet aan.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Stinky schreef: 17 aug 2017, 21:07 ik had alleen zelf wss toch iets anders gekozen of geschreven ipv de zoveelste cover van Sir Duke.
maar da's meer afgunst dan feit.
:mrgreen:
Nou, ik hoor vooral graag iets Braziliaans van een Braziliaan. Dit is echt te gek (ook tof dat ze zoveel buiten doen daar)...niks mis met de timing ook:

Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door basloze fret »

Pedullist schreef: 17 aug 2017, 21:08 Probleem bij Collier is dat hij - overigens net als Dirty Loops - te slim wil zijn in alles. Dus altijd zowel ritmisch als harmonisch alles eruit halen. Op elk instrument moet steeds aangetoond worden hoe virtuoos hij is. Ik word er doodmoe van bij het luisteren. En ik draai best wel neurotische muziek dus daar ligt het niet aan.
Ja, dat heb ik dus precies zo, ik kan er gewoon niet naar luisteren. Ik krijg er een ADHD gevoel van.
Dat is bij die andere jongen minder, maar toch storen me filmpjes waarbij de bassist in kwestie moet laten zien dat hij alle instrument kan bespelen (of denkt te kunnen...).
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1926
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Basles.be »

Pedullist schreef: 17 aug 2017, 21:12
Nou, ik hoor vooral graag iets Braziliaans van een Braziliaan. Dit is echt te gek (ook tof dat ze zoveel buiten doen daar)...niks mis met de timing ook:

Dure basgitaar en zich dan geen schoenen kunnen permitteren :roll:
Om de een of andere reden (de akoustiche gitaar) deed dit me denken aan de prachtige plaat van Peacock & Towner
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (21/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door zomnius »

wow heerlijk zeg.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door zomnius »

Rieno schreef: 17 aug 2017, 18:56 Even eerlijk zijn hoor..ik vind het vrij slordig allemaal, vooral qua timing :(
Toch even dan.... veel gespeeld ook met zeer strakke 'timing - muzikanten', doch dat kan de groove soms echt killen en maakt het soms echt dood. Het imperfecte kan soms echt toevoegen. Maar dat is denk ik ook smaak. Jammer dat je weinig percussionisten meer ziet. Die voegen dat echt lekker toe vaak. Ik vind die non-timing soms best lekker om naar te luisteren hoe gek ook.

[Youtube]https://youtu.be/KqtELR5GyfI[/Youtube]
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Beetje Jaco kan nooit kwaad

Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1926
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Basles.be »

Pedullist schreef: 19 aug 2017, 17:33 Beetje Jaco kan nooit kwaad
:D Inderdaad!
Deze blijf ik ook indrukwekkend vinden
(Morgen post ik de transcriptie op mijn website)
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (21/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

Op één of andere manier heb ik bij dat filmpje het gevoel dat Brecker de toeren van Pastorius toen wat beu was....na dat loopje op het einde beeld ik me bijna in dat hij zegt : "Yeah, right..." maar ik kan me vergissen.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Hij lijkt 'nee' te schudden, maar wat meer opvalt is het gebrek aan oogcontact.

Ik heb altijd een dubbel gevoel bij deze concertvideo: het samenspel, Joni zelf, de solo van Metheny is buitenaards (de eerste keer dat ik die solo hoorde en zag wist ik werkelijk niet waar ik het zoeken moest)...en die over the top flashy solo van Jaco lijkt volledig ongepast. Het lijkt soms te schuren tussen bandleden, zoals hier, maar toch overheerst het bijzondere gevoel van een speciaal moment. Dat het steeds donkerder wordt, het effect op de sfeer, het vernieuwende geluid. Ik had er graag bij geweest. Zelfde gevoel heb ik bij het Isle Of Wight concert van Miles Davis, die ook in het licht begint en dan langzaam donkerder wordt. Alhoewel daar de sfeer tussen de bandleden prima is, maar Miles versus band weer nogal weerbarstig.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

En eigenlijk heeft het niet zo veel met bas te maken op een bepaalde manier...het zijn veel middentonen maar met nogal weinig warmte.
Niet dat ik er niet van genieten maar echt ondersteunend is het ook niet. Die zestienden op het einde klinken bvb heel nasaal en hebben weinig laag.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door BassKees »

Juist dát valt me het meeste op de laatste tijd als ik luister naar Jaco live. Heel erg veel mid en presence in zijn geluid, maar weinig diepte. Op de studio-opnames wordt dat nog redelijk goed gecompenseerd met equalizing maar live hoor je dat inderdaad niet terug.
Plaats reactie