Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

Heb net wat klankjes opgenomen met de Kingbass....al de argumenten voor en tegen zijn er perfect op toepasbaar maar dit soort klank en bespeelbaarheid is nu echt wat ik momenteel erg zoek dus ben blij dat het ding me levert wat ik ambieer (genoeg bassen met bekende namen die niet klinken zoals hun naamgevers doen uitschijnen).
Dikkere snaren met een andere actie zullen het spectrum wel veranderen maar ze blijven er nog even op :-)
https://www.youtube.com/watch?v=6Aq21lcRK2E
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door badastronaut »

Klinkt echt als een erg fijne bas en inderdaad gewoon zoals een Mark King bas hoort te klinken (en als ik jou filmpje zo zie slapt hij ook heerlijk lijkt het! ). En uiteraard zullen de dunnere snaren ook een wat dunner geluid opleveren maar zolang het zo lekker speelt, dikke prima! Ik vind de Mark King bas bij Gizmodrome trouwens helemaal niet zo clickety clickety klinken.
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Charlie »

Pedullist schreef: 12 okt 2017, 16:51
Mag ik eerlijk zijn? Ja, dat mag. Ik vind deze versie lekkerder klinken! :D
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

In dat geval mag jij dat zeeeeeeeeeker zeggen! :D Op het eind wist ik niet meer wat voor leuke fill ik moest doen en deed ik op aanraden van Geert ooit een whoooep. En daarna nog eentje. :D

Die King bas klinkt heerlijk. Krijg zin om eraan te zitten, altijd een goed teken. Leuke demo. Hij past uitstekend bij je spel.

En inderdaad, Reinier...bij Gizmodrome klinkt ie heel normaal en best wel prima ook.

Bootsy 1971:

Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door deevit »

Getverderrie wat wordt er blijkbaar goed gespeeld opeens hier! Dikke complimenten Pedullist en Badastronaut, blijf ze posten!
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

Ik mis wat interactie van jou, Deevit....:-) Misschien wel de "vaandeldrager" van het forum imo..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door deevit »

Je moet niet van die rare dingen zeggen Geert.. :)
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Dank je Deevit. Morgen wellicht een nieuwe....verzoeknummer van mijn vrouw. Je kunt het ergste verwachten. :D
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Netjes!

Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Charlie »

Kwam deze video ook nog tegen. Vanaf 1.00 klinkt het niet alleen expressief, maar vooral ook leuk om naar te luisteren.
Het lijkt als het om improvisatie en muzikaliteit gaat, je goed af te gaan met de MusicMan en de Ibanez. :D
Ook al noem je het mishandelen van´n MusicMan. :wink:

Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

Pedullist schreef: 14 okt 2017, 03:08 Netjes!

Beetje ingehouden maar inderdaad netjes, ik doe het haar niet na (opvallend dat het voorste element blijkbaar meer open staat terwijl men bij de Miller klank ze meestal allebei open staan)
Die backing track tijdens de solo is wel heel opdringerig, alsof ze met metalen dweilen tegen een zijmuur van een mijn zitten te kletsen

Die MM bij Tjarko klinkt echt heel goed, aan de andere kant heeft hij de eigenschap dat alles in zijn handen open bloeit. Niets om trots op te zijn, sommigen hébben dat gewoon en kunnen er maar voordeel uit halen. Maakt het beluisteren en bekijken erg prettig
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Oh ja, toen had ik hem net. Was dat filmpje alweer vergeten. De MM is alweer weg ook (was een tijdelijke ruil, en begon me teveel te hechten). Geloof wel dat ik overal zo op kan spelen hoor. Ik ben niet vrijer op een Ibanez (integendeel zelfs, vind het maar een droog en weinig aansprekend ding) of Musicman voor mijn gevoel. Slappen op een viersnaar is hoogstens wat vrijer. Op een 5 moet je toch altijd een beetje uitkijken met die B.

Denk dat ik in het algemeen die vrijheid van die video langzaam een beetje terug probeer te krijgen in de nieuwe video's. De vorige paar waren niet alleen vrij tot enorm (Rub en Dean as a Teen) lastig om in één take erop te krijgen, en ik was ook geirriteerd door een webcamera die niet deed wat ik wil (uitgaan, beeld flippen, resolutie elke keer veranderen, autofocus op rare momenten). Nu ik een cameraatje heb gekocht die normaal doet merk ik dat ik weer vrijer speel.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

wombatboter schreef: 14 okt 2017, 10:29 Die MM bij Tjarko klinkt echt heel goed, aan de andere kant heeft hij de eigenschap dat alles in zijn handen open bloeit. Niets om trots op te zijn, sommigen hébben dat gewoon en kunnen er maar voordeel uit halen. Maakt het beluisteren en bekijken erg prettig
Het gaat bij mij een beetje onbewust, dus ik snap waarom je zegt dat ik het ' nou eenmaal heb'. Maar zoeken naar de beste toon is erg belangrijk voor me. Dat had ik als 15 jarige al toen ik ontdekte dat een bas anders klinkt als je er in Flea stijl op inhakt bij het slappen versus de Mark King stijl van vlak erboven met weinig kracht. Bij zo'n Musicman of Jazz bas ga ik er vol in, mijn hand staat in Mark King stand maar ik hak er met mijn duim daadwerkelijk tot bloedens toe op in (heb hem schoon moeten maken na Dean Town, leuk bij een leenbas). Die Musicman met zijn single poles is heel expressief, en roept dat op. De transienten, om een fancy audioterm te gebruiken, zijn kort en hevig.

Ik denk dat te weinig mensen realiseren hoeveel invloed het veranderen van je manier van aanslaan uitmaakt, sommige bassen zijn soepel en vereisen een lichte aanslag, anderen moeten weer echt bijna aangevallen worden. Bij sommige speel je met het puntje van je vinger, en ander met veel vlees (combineer zelfs wel eens middel- en ringvinger op mijn PJ). Bij de ene bas gaat het leven als je precies boven de pickup gaat spelen (Fender P), bij een ander moet je meer richting de brug. Fretloze bassen geven optimale mwah als je bijna op de toets speelt, maar voor snelle stukjes moet je echt naar de brug toe qua hand. Zelfs snaren kunnen dat effect hebben (de copper white tapewound hadden een veel steviger aanslag nodig, ik speel daar nu op zoals ik op mijn PJ speel met flats). In de eerste minuut met een nieuwe ben ik echt zoekende naar wat ik in handen heb, waar de slechte en goede kanten zitten, waar er iets tot leven komt en wat je moet vermijden. Bij de Musician was ik echt lang aan het zoeken, het is een prima rock bas denk ik. Met plectrum of met twee vingers met veel beweging van boven er op in hakken werkt het beste. Bij die whoeeeep op het eind viel het me tegen hoeveel laag erin zat. Dit nummer was niet de beste keus ervoor dus, maar ik dacht...het klinkt dan tenminste anders.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

Goeie uitleg...eigenlijk "zegt" een bas tijdens de eerste seconden ook hoe je die het beste bespeelt en waar je het meeste potentieel kunt boven halen.
Je vingers merken heel snel hoeveel druk je kan gebruiken om het minste buzz te krijgen en toch expressief genoeg kan zijn. Bassen dicteren dat toch een beetje, een Precision "vraagt" wat om een bepaalde aanpak en soms moet je gewoon naar het instrument "luisteren".
Het is allemaal subjectief : ik heb al mensen bij me thuis gehad die ik een bas overhandig die imo heel prettig klinkt waarna ze na een halve minuut aan de toonregeling prutsen en er de meest schelle en nasale klank aan ontlokken en daar dan twee minuten aan de gang gaan waarbij ik zwijg en denk "dit is gewoon afschuwelijk" maar smaken verschillen nu eenmaal.
Het is alleszins een heerlijk gevoel wanneer alles netjes afgeregeld staat en je volledig "vrij" kan zijn...ik heb het geluk dat ik bij een luthier kan gaan die me al dertig jaar kent en weet hoe ik speel en dan krijg je gewoon een geschenk in je handen na de afstelling
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Wat erg prettig is van die stroom van bassen in huis nu, is dat ik elke keer dolgelukkig ben als ik de grijze - speciaal voor mij gemaakte - Pedulla weer oppak Een bas die precies zo klinkt als ik wil, precies zo reageert als ik wil, en precies zo aanvoelt als ik wil. Die dingen liggen perfect in de mix, en veel meer dan een beetje compressie hoef je niet toe te passen. Dat is bij sommige andere bassen wel anders. Ik vermoed dat jouw Ken Smith ook precies goed is.
Plaats reactie