Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Haico

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Haico »

Ik kan echter niet een een nieuw stuk on-the-spot doorspelen. Ik heb dan altijd 5 minuutjes nodig om het te ontcijferen.

Daar zit tóch een groot verschil in. Zo heb ik eens 10 minuten voor de première een niet stuk in mijn handen geduwd gekregen. Gelukkig zat het stuk niet aan het begin van de musical. Zo had ik tijdens de eerste akte nog genoeg tijd om het stuk voor mij bespeelbaar te maken. :facepalm:
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Ik ken zat pro klassieke muzikanten die ook niet zo goed (of zelfs slecht) zijn in à-vuespel, en zou derhalve dat niet als een heilige standaard gaan beschouwen.
Haico

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Haico »

Mwoah. Ik vind dat wel de standaard eigenlijk. Ik kan uit de voeten met bladmuziek, maar ik zal nooit beweren dat ik muziek kan lezen. Het voelt voor mij nog steeds een beetje als vals spelen t.o.v. mensen die het wél kunnen. Wellicht denkt Yolande Charles daar ook zo over en zegt ze daarom wat ze zegt?
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Zegt ze wat dan?

Vreemde standaard, als zo weinig mensen eraan voldoen en desondanks een prima muzikant zijn. Maar prima hoor. ;)
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door badastronaut »

Ik vind het notenlezen vaak niet het grootste punt, meer het hoe en waar zal ik de noten spelen op de nek. Een liedje als dat Joe Frazier van Jeff Berlin kan je in principe miscchien wel met 100 verschillende vingerzetting spelen maar er zijn er maar een paar (misschien zelfs maar 1) waarmee je het echt op het goede tempo kan spelen. Daar zit ik vaak tijden mee te pielen...
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Em soms lukt het op een laag tempo prima met een bepaalde vingerzetting, maar sneller totaal niet. :) Dan werkt ineens een veel onlogischer vingerzetting.
Haico

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Haico »

Zo'n feitje dat ze geen muziek kan lezen (maar tóch musical director is), moet toch ergens vandaan komen? Misschien heeft ze het zelf gezegd?
Pedullist schreef: 19 apr 2018, 16:06
Vreemde standaard, als zo weinig mensen eraan voldoen en desondanks een prima muzikant zijn. Maar prima hoor. ;)
Grrrr... :D Dat zou ik nooit zeggen.

Als à vue (bedankt voor de term) muziek lezen de standaard zou zijn, dan zou ik van mijzelf ook niet zeggen dat ik muziek kan lezen. Zo kom ik met behulp van een woordenboek en een puist tijd óók wel een Frans boek door, maar ik durf niet te zeggen dat ik de Franse taal machtig ben. :D

Neuh... Mijn punt is alleen dat je (meer dan) goed genoeg kan zijn om als musical director te fungeren zonder muziek te kunnen lezen. Mijn aanname daarbij is dat à vue lezen de standaard is. En ik neem ook aan dat véél van de eerder genoemde termen bij veel muzikanten standaard aanwezig is. Je kan inderdaad niet maken om te vragen naar "puntig spelen" of "zo'n dingetje...weet je wel... en dan zo'n dangetje... na dat stukkie met die drums zo van boenk boenk boenk. OK?". :D :D :D
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Hans Zimmer schrijft soundtracks voor films als Inception. Dan heb je dus in het orkest allemaal klassiek geschoolde muzikanten zitten. Ik ken ze. Was er zelf eentje. :) Ik kan me het gewoon slecht voorstellen, de combi. Krijg er een Maestro gevoel bij. :D

Over dat andere: mag ik volgens jou zeggen dat ik kan mixen? En mocht ik dat 10 jaar geleden ook zeggen?

Mijn punt is: je kunt noten lezen, alleen niet zo snel. Maar dan kun je nog steeds noten lezen. Je doet me denken aan een collega die met deadliften is begonnen, inmiddels haar eigen gewicht tilt, maar niet uit haar mond krijgt dat ze kan deadliften omdat ze 'veel minder doet dan anderen'. En tja, dan kun je uiteindelijk nooit iets. Ik hou me er niet zo mee bezig, met of ik mezelf behendig mag noemen in iets. Het wordt ook al snel vals bescheiden (ik doe maar wat hè? Ja, maar ondertussen...).
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door basloze fret »

Pedullist schreef: 19 apr 2018, 15:48 Ik ken zat pro klassieke muzikanten die ook niet zo goed (of zelfs slecht) zijn in à-vuespel, en zou derhalve dat niet als een heilige standaard gaan beschouwen.
Mijn ervaring is dat bijna alle klassieke muzikanten goed zijn in noten lezen. Zeker de pro's. Orkestpartijen a vue spelen zal zeker geen probleem zijn. Het zijn meestal de gitaristen en bassisten die achter blijven. Was op het conservatorium al zo. Blazers krijgen het met de paplepel mee aangezien ze al vaak vroeg in harmonieën en fanfares spelen.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Dat kunnen ze zeker. Maar de noodzaak voor direct foutloos van blad lezen is zelden aanwezig. En goed noten kunnen lezen hoeft nog niet te betekenen dat je een volledig nieuw stuk meteen goed speelt. De eerder genoemde zangeres kan in enkele dagen een atonale opera van 3 uur in 5 talen uit haar hoofd leren (werkelijk geen enkel aanknopingspunt, vol rare ritmische geintjes als triolen over nonolen, van de pot gerukte modulaties waardoor je dubbele kruizen hebt enzo...echt pittig qua notenlezen). Maar als ik haar ineens iets voorschotel dan speelt of zingt ze het niet ineens (foutloos) mee. Ik vind het een onnodige eis ook. Leuk als je het kan, maar zelden nodig.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door basloze fret »

In de (professionele) orkestwereld kan het wel nodig zijn en zelfs vereist. Vaak zijn er weinig of hele korte repetities en dan wordt wel verwacht dat iedereen op zijn minst de goede noten treft bij de eerste keer doorspelen (afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het stuk uiteraard) . Vaak komen de partituren ook pas heel laat bij de muzikanten en is er niet altijd tijd om het thuis door te nemen. Bij solo stukken is het een ander verhaal natuurlijk.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Ja, ik ken dat ook wel. Vooral als je op zo'n lijst staat (duurde tien jaar om ervan af te komen trouwens), en moet invallen voor zieke mensen (menige Mattheus- en Johannes Passion gedaan). :) Basisdingen zijn ook niet zo moeilijk. Het is ook een relatief verhaal: voor Haico is zo'n musical pittig om van blad te lezen, voor een geschoold klassiek muzikant is dat weer makkelijk, maar is een complexer (solo) werk weer een stuk lastiger. Ik heb net zo'n musical van Haico opgestuurd gekregen en ik zou er op zich wel redelijk uitkomen op eerste zicht. Geef me echter een transcriptie van Havona van Jaco en ik ga plat. Ik doe het ook nooit meer. Het is gewoon kwestie van veel doen. Als Haico zo doorgaat, schrijft ie op een zeker moment ook geen nootnamen er meer bij.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

De vraag blijft: hoe communiceerde Charles met die Zimmer muzikanten?
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

Dàt vroeg ik me dus eigenlijk af :-)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

We zullen het nooit weten. Stukje Matt Bissonette dan maar? (broer van)

Plaats reactie