Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Elke keer als ik een Jeff Berlin video zie, wil ik er een clicktrack onder monteren. Gewoon om zijn ego te sarren.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22171
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door RUIS »

Doen! Een keer of drie, die naar hem opsturen en daarna een clip van hem zoeken waar de beat van je dansbare klus perfect onder past.
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door badastronaut »

Ik snap die hele theorie van Jeff Berlin over lesgeven niet. Vind het maar een vaag verhaal hoor...
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2578
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door jorren »

Ik was idd wel benieuwd maar jullie meningen, zijn theorie vind ik maar apart.
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Ik trek zijn ego niet. En zo fijn speelt ie niet. Althans, het doet me niets.
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door badastronaut »

Op talkbass staat een (zwaar vermoeidende) discussie met Jeff Berlin over zijn les geven.....Weet je een beetje hoe hij het ziet.

https://www.talkbass.com/threads/jeff-b ... 22/page-18
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Het probleem is dat ik het niet eens erg oneens ben met hem. Hoewel ik een tijdje officieel klassiek les heb gehad, waarbij ik overigens toch echt blij was om een metronoom te hebben bij de studeren van de onmogelijke nonolen van Hafner, heb ik alle andere dingen (groove, feel, inlocken met een drummer) mezelf aangeleerd. Ik deel zijn mening dat al die dingen die hij in zijn eerste post neerzet (groove, feel, etc) inderdaad niet academisch geleerd hoeven worden. Ik vind zelfs dat pop- en rockmuziek helemaal niet academisch onderwezen zou moeten worden. Het hele idee van deze stijlen is juist dat je zelf een instrument kunt kopen, een plaatje kunt opzetten en het zo kunt leren. Kortom, ik snap het nut van de 'rockacademie' niet. :) Ik deel ook zijn mening dat je structuur moet aanbrengen in de manier van studeren, en dat teveel mensen maar wat aanpielen. Niet luisteren, niet evalueren, geen idee hebben wat een natuurlijke frasering is, maar spelen wat hun vingers doen.

Het is dat drammerige wat me irriteert, waardoor hij zijn soms valide argumenten slecht onderbouwt en nogal rigide verwoordt. Hij gebruikt steeds zachte en harde intimidatie om zijn punt te maken, ook in die video. Hij laat die jongens ploeteren, die zich ongemakkelijk voelen en niet in discussie gaan. Er is zelfs niemand in het publiek die in discussie durft (allemaal blij dat zij daar niet zitten), terwijl je best wel wat tegenargumenten kunt verzinnen. Dat je een liedje in een groep mensen kunt afmaken in het tempo waarin hij hem voor zingt, bepaalt alleen maar dat je een gevoel voor timing hebt, niet dat het ook echt goed en muzikaal is. Mijn vrouw kan dat ook, ze kan zelfs best leuk improviseren, maar bij samenspel en in mijn studio zingt ze structureel een 16e achter de tel en een fractie te laag.

Het gebruik van een metronoom sluit niet uit dat je nadenkt. Dat heb je al gedaan als het goed is. Dat kun je nog steeds doen tijdens, en daarna. Altijd zonder nadenken een metronoom aanzetten is niet slim en muzikaal, maar de metronoom zelf is niet het probleem.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door basloze fret »

Ik heb muzikaal en vooral technisch veel bewondering voor Jeff Berlin. Vooral zijn oude werk bij Bruford. Maar zijn colums in de Bassplayer vroeger en nu zijn video's irriteren mij ook. Het zijn al 30 jaar dezelfde stokpaardjes waar niemand iets tegenin mag brengen.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

Het is misschien nog eens tijd om mijn vermoedelijk gekend filmpje te delen :-)
Ik zat in het publiek en ging wel in discussie en hij had eigenlijk geen argument op het einde (hij wierp met zijn balpen). "But did I enjoy myself ?" (moeilijk ook om daar iets tegen in te brengen, dat begrijp ik ook)

what fools these mortals be
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door badastronaut »

hahaha mooi filmpje! ik heb wel het idee dat zijn reacties op tegen argumenten wat milder zijn geworden door de jaren (gelukkig, ook voor hemzelf).
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door basloze fret »

haha...ja, die video had ik al verwacht Geert! klassieker.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Oh heerlijk Geert. :)
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

Ik vraag me vooral af waar die gele broek naartoe is, ik deed die graag aan..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door zomnius »

hahaha geweldig!
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
ritz
Berichten: 6070
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:26

Bericht door ritz »

Een 22-jarige Marcus Miller met heel fijn baswerk. Ook Mike Stern dient niet uitgevlakt te worden.

Visaton Atlas DSM MK II
Sphinx Project Fourteen & Project Four

https://www.funkblog.nl/dj-ritz/
Plaats reactie